Motorsåg och handhållet

Tips på passande stor motorsåg

89 inlägg 37175 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på passande stor motorsåg

Remomannen  
#370002 Hej!

Jag behöver en större motorsåg med ett längre svärd och undrar vad som rekommenderas.

Jag är absolut ingen proffshuggare, men har egen skog och har vält tänkt ta ner ca 30 kubik/år, så det blir ändå en del huggande.

Jag har en gammal Stihl 025 som jag skaffade långt innan jag började bruka skogen mer på riktigt. Den funkar fortfarande bra, men är för klen för de stora träden, så jag behöver en större. Jag håller mig gärna till Stihl iom att jag har både röjsåg och motorsåg från dem, men kan ju självklart ta ett annat märke om något kampanjerbjudande dyker upp som är svår att tacka nej till.

Det är lika bra att jag köper nytt. Har tänkt såga i många många år så det lönar sig bäst i längden. Dock så kan jag inte kosta på mig vad som helst, så jag är redo att avstå från lyx så som uppvärmda handtag och extrem vibrationsdämpning och sånt. Vill att den ska vara stor, stark, rejäl och billig.

Tips?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

DannyKaye  
#370006 Köp ett Husqvarna 560xpg så har du ett såg som du kommer att bli nöjd med

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

550  
#370011 550 :wink: Räcker till det mesta. Tycker det är rätt storlek om man bara har en allroundsåg. Det känns dock som du vill ha en stor såg, tänk på att stora sågar blir tyngre. En begagnade 346 är inte heller fel. Stihls motsvarande storlek på såg är väl ms241 tror jag.

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

jannee  
#370013 CS 2253 så får du även rätt färg :mrgreen: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

loppan  
#370018 Självklara valet är en HVA 560.
Viktskillnaden till 550 är för liten så välj 560.

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

jannee  
#370020 Tror annars en Stihl MS 241 C-M väl fyller ditt behov. 30 m3 är inte mycket.

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

Hema  
#370025 Det är väl en 361:a eller 362:a Stihl han efterfrågar? Btw @JensSkoog kan allt om Stihlsågar.

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

Remomannen  
#370027 Tack för tipsen!

Ser att maskinklippet har ett schysst pris på 560-n. 7595:-

https://www.maskinklippet.se/motorsagar ... alsearch=1

Kanske läge att slå till ändå. Det framgår dock inte vad för svärdslängd som ingår. Vilken svärdslängd är max till den?

Inser självklart att en sån såg blir tung, men det anser jag mig ha kapacitet för. Behåller ju 025 för de mindre och mer rörliga jobben.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

550  
#370028
loppan skrev:Självklara valet är en HVA 560.
Viktskillnaden till 550 är för liten så välj 560.


550 drar 18-tumssvärd utan problem. Men han kanske har riktigt grova träd :lol: Varför ska man släpa på onödig vikt? :wink: I röjning/första gallring är det för mig helt onödigt.

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

550  
#370030
Remomannen skrev:Tack för tipsen!

Ser att maskinklippet har ett schysst pris på 560-n. 7595:-

https://www.maskinklippet.se/motorsagar ... alsearch=1

Kanske läge att slå till ändå. Det framgår dock inte vad för svärdslängd som ingår. Vilken svärdslängd är max till den?

Inser självklart att en sån såg blir tung, men det anser jag mig ha kapacitet för. Behåller ju 025 för de mindre och mer rörliga jobben.


Tror 24 tum är max. Har för mig att man brukar få välja på 13 eller 15 tum när man köper, men vet inte hur maskinklippet säljer sina sågar.

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

JensSkoog  
#370066
Hema skrev:Det är väl en 361:a eller 362:a Stihl han efterfrågar? Btw JensSkoog kan allt om Stihlsågar.

Om du är van med Stihl och har annat från dom, så skulle jag ta en Stihl MS 261 som kommer med 13" svärd och .325 delning. Det är en grym såg som klarar av det mesta. Den drar fint 16" och 18" vid behov i fällning och kapning, men inte på vedbacken med intens kapning hela dan med dom långa svärden :wink: Känner många som inte använder annan såg i avverkning av båda grovt och klent. Vikten är sådan att man kan jobba med den hela dan om man är på din ålder och fortfarande har lite krut i ben och armar. En bra sak med den är ochså att du får den nu för ett pris som inte tömmer plånboken :grin:
Annars är ju MS362 en stor stark såg på 59cc och en vikt på 5,6kg. Hva 560 som har 59,8cc väger lite mer(300g) och har en förskräcklig pris här i Norge - 9199,- Vet MS362 är det kampanj på nu till 7390, men det är ju här. Men jag skulle mena att du inte behöver så stor såg till 30 m3 i året.
Har själv båda 261 och 361, men den stora använder jag mest bara till övergrovt eftersom jag känner att den blir tung i vanlig arbete. Till kvistning och klent använder jag min MS200.

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

Hema  
#370078 Förlåt eller unskuld, men 60cc kan väl inte räknas som för stort när man ska ta hand om 30kubik/år?
Ser man bara till att ha en god arbetsställning så duger det nog? Fast det är klart, det framkomm inte vad det är för stockar som skall kapas, för mig är det alla tjocklekar, men de som kör med vedmaskin kör ju inget grovt och ja då klart funkar det nog med 50cc.

Användarvisningsbild

Sprid gärna gracerna, samt glöm inte handtagsvärmen!

traktorz  
#370085 Helt klart att med en 50-kubikare kommer du långt. Normalt sätter du ett 15" svärd på en Jonsered/Husqvarna, samt ett 16" svärd på en Stihl (bägge har samma effektiva längd, Stihl är lite fula med hur de räknar). En bra och vass kedja är mycket väsentligt för prestandan.

Behöver du huvudsakligen 18" (45cm) svärd, kika på 60cc sågar, t.ex. Jonsered CS2258 (motsvarar HVA555), vilken blir lite billigare än CS2260/HVA560. Alternativt MS362VW, för modellen med handtagsvärme.

Men det finns ju även gamla erfarna huggare, som aldrig kör med längre än 13" svärd. De klarar galant alla jobb med sin erfarenhet.

Onödigt att fokusera maskinparken på bara ett fabrikat. T.ex. om du nu har Stihl, så kika gärna denna gång på Dolmar, Jonsered eller Husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

JensSkoog  
#370087
Hema skrev:Förlåt eller unskuld, men 60cc kan väl inte räknas som för stort när man ska ta hand om 30kubik/år?
Ser man bara till att ha en god arbetsställning så duger det nog? Fast det är klart, det framkomm inte vad det är för stockar som skall kapas, för mig är det alla tjocklekar, men de som kör med vedmaskin kör ju inget grovt och ja då klart funkar det nog med 50cc.

Det du säger där är aldels rätt, Hema. :-BD
Men själv tänker jag alltid som så att jag tar den lättaste och smidigaste sågen som duger i jobbet. Självklart är en 60cc såg bra att ha, men om jag var tvungen att välja mellan MS261:an och MS361:an så blev det 261, men det beror ju ochså på att jag känner på kroppen att jag har slepat tunga sågar och brosslat några kubik genom åren :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

Remomannen  
#370108 Varför spelar det någon roll för sågstorleken hur mycket skog jag kommer att hugga?

Jag behöver en större såg med längre svärd eftersom jag bara har en Stihl 025 som ju är på 45 kubik (om jag inte har fel), och då jag har en del ganska grova träd som ska ner. Nu har jag inte så mycket erfarenhet så jag vet inte gränsen mellan grovt och övergrovt, men det är några granar, och framförallt en hel del alar som är över 45cm i stammen. Dessa träd måste ner och då kan det väl inte spela någon roll om det är 1000 grova träd, eller 10 grova träd som ska ner. Jag behöver ju en såg som kan ta ner dem.

Som sagt, 025-an har jag ju kvar och kommer att röja, gallra och kvista med den, så den större sågen kommer ju bara att användas för de stora jobben. Med andra ord så är jag inte så orolig för tyngden. Dessutom kommer jag sällan jobba hela dagar i skogen.

Sen är det där med 30 kubik en gissning. Jag har precis börjat med skogsbruk vid sidan av heltidsarbete och stor familj, så jag vet inte hur mycket det är realistiskt att jag kommer att hinna med. Skogen kommer hur som helst att räcka till.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).