Avtal, offerter, virkesprislistor och priser

Rotpostmarknaden

21 inlägg 6309 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rotpostmarknaden

MAW  
#367632 Hej!

Funderar på att stämpla och sälja en rotpost på ca 2000 m3sk i sydöstra Kronoberg.
Är det någon som har koll på prisläget och om det är sug efter rotposter i sydsverige för närvarande?

Vore kul att veta marknadsläget innan jag bestämmer mig för att stämpla..

/Magnus



   TS
Avatar Fallback

Re: Rotpostmarknaden

alias  
#367642
MAW skrev:Hej!

Funderar på att stämpla och sälja en rotpost på ca 2000 m3sk i sydöstra Kronoberg.
Är det någon som har koll på prisläget och om det är sug efter rotposter i sydsverige för närvarande?

Vore kul att veta marknadsläget innan jag bestämmer mig för att stämpla..

/Magnus


@MAW;

Vet att farsgubben snackade med en på Hushållningssällskapet i höstas (de stämplar ju rotposter). Jag tror att han fick beskedet att rotnettona låg runt en 450 kr/m³sk för hyffsade grandominerade poster.

Jag är inte säker på siffrorna så ta det med en nypa salt.

Ett alternativ är ju att be ett antal köpare om ett fast rotnetto som leveransrotköp (betalt för inmätt volym).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rotpostmarknaden

Seb macahan  
#367644 Jag hade testat o stämpla. Om du nu ändå ska hugga så tror jag att det är absolut det bäst betalande alternativet (i rena netto pengar). Sen finns det ju andra faktorer.
Lägg ut anbud till flera och pressa dom lite eller mycket. De poster (2st) jag sålt har jag förhandlat upp priset med mellan 50 och 62kr m3sk´n.

Avatar Fallback

Re: Rotpostmarknaden

alias  
#367645
Seb macahan skrev:Jag hade testat o stämpla. Om du nu ändå ska hugga så tror jag att det är absolut det bäst betalande alternativet (i rena netto pengar). Sen finns det ju andra faktorer.
Lägg ut anbud till flera och pressa dom lite eller mycket. De poster (2st) jag sålt har jag förhandlat upp priset med mellan 50 och 62kr m3sk´n.


@Seb macahan;

Vilka hade du till att stämpla posterna?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rotpostmarknaden

Seb macahan  
#367654 Det är en lokal förmåga i Blekinge. Jag vet inte hur långt iväg han är verksam men jag tror det är Östra Blekinge och upp till sydligare delar av Småland. Han är känd av bolagen och är noggrann, och duktig. Att han sen är billig gör ju inget. Tror han tog 5 eller 6kr /m3sk. Det var ju 2år sen så hur han ligger i dag vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Rotpostmarknaden

alias  
#367656
Seb macahan skrev:Det är en lokal förmåga i Blekinge. Jag vet inte hur långt iväg han är verksam men jag tror det är Östra Blekinge och upp till sydligare delar av Småland. Han är känd av bolagen och är noggrann, och duktig. Att han sen är billig gör ju inget. Tror han tog 5 eller 6kr /m3sk. Det var ju 2år sen så hur han ligger i dag vet jag inte.


Det låter ju helt klart som att han ligger bland de lägre prismässigt. Brukar ju i och för sig bero på medelstam, totalvolym och om det är mycket undervegetation som stör.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rotpostmarknaden

MAW  
#367784 Tack för svaren. 5 till 6 kronor låter som ett bra pris. Sist jag sålde en rotpost (tror det var 2009, tiden går...) har jag för mig att det hamnade på ca 10 kr per m3sk för en post på knappt 1000 m3sk vi Hushållningssällskapet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotpostmarknaden

Seb macahan  
#367792 I mina fall handlade om 600 och 2000m3sk men har det någon större betydelse???terräng och medelstam förstår jag

Avatar Fallback

Re: Rotpostmarknaden

Amatörhuggare 62  
#367826 Är kärvt nu på marknaden.

Värst är det på Tallen

Användarvisningsbild

Re: Rotpostmarknaden

Chrester  
#368065
Seb macahan skrev:Jag hade testat o stämpla. Om du nu ändå ska hugga så tror jag att det är absolut det bäst betalande alternativet (i rena netto pengar). Sen finns det ju andra faktorer.
Lägg ut anbud till flera och pressa dom lite eller mycket. De poster (2st) jag sålt har jag förhandlat upp priset med mellan 50 och 62kr m3sk´n.


Sannerligen väl förhandlat! Vilka punkter brukar vara effektiva att trycka på för att få dem att gå upp i pris? Har en herre som kommer och stämplar ca 2000m3 för mig i veckan och ska sen ut och fråga olika bolag. Tycker inte det finns så mycket de kommer kunna klanka ner på i deras anbud. Har haft ute två bolag på plats och de hade inget att klaga på direkt.

Avatar Fallback

Re: Rotpostmarknaden

valtra mega  
#368078 Vad innebär det att en kommer och stämplar?

Användarvisningsbild

Re: Rotpostmarknaden

Sunilorblede  
#368081
valtra mega skrev:Vad innebär det att en kommer och stämplar?


Att någon klavar alla träd i beståndet och räknar fram den totala volymen.

Användarvisningsbild

Re: Rotpostmarknaden

Seb macahan  
#368083
Chrester skrev:
Seb macahan skrev:Jag hade testat o stämpla. Om du nu ändå ska hugga så tror jag att det är absolut det bäst betalande alternativet (i rena netto pengar). Sen finns det ju andra faktorer.
Lägg ut anbud till flera och pressa dom lite eller mycket. De poster (2st) jag sålt har jag förhandlat upp priset med mellan 50 och 62kr m3sk´n.


Sannerligen väl förhandlat! Vilka punkter brukar vara effektiva att trycka på för att få dem att gå upp i pris? Har en herre som kommer och stämplar ca 2000m3 för mig i veckan och ska sen ut och fråga olika bolag. Tycker inte det finns så mycket de kommer kunna klanka ner på i deras anbud. Har haft ute två bolag på plats och de hade inget att klaga på direkt.


Jag har inte tryckt på några punkter. Bara låtit alla förstå att detta är en öppen budgivning och budarna delges löpande högsta bud (jag ringer och meddelar). Om man tar första budet från köparna så säljer man ju till deras "tänkta lägsta pris".
Om jag ska lämna bud i en affär på tex vad som helst så hugger jag ju inte till med min smärtgräns först, utan börjar lågt.

Användarvisningsbild

Re: Rotpostmarknaden

halvproffs  
#368088 Sist jag sålde en rotpost så snitslade jag bara in området själv (gratis) och sen fick alla berörda (6st) bjuda. Sen är det ju upp till mig om jag antar budet.

Användarvisningsbild

Re: Rotpostmarknaden

Sunilorblede  
#368108
halvproffs skrev:Sist jag sålde en rotpost så snitslade jag bara in området själv (gratis) och sen fick alla berörda (6st) bjuda. Sen är det ju upp till mig om jag antar budet.


Fick du anbud i form av kr/m3 där volymen sedan mättes vid industri eller ett totalpris för posten? Om det var det förra så rör det sig inte om en rotpost utan är väl då ett leveransrotköp. Känns som att det kan vara rätt svårt att veta om man gör en bra affär, både för köpare och säljare, att handla en ostämplad rotpost..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).