sön 17 jan 2016, 16:01#366502
Nåja, det bildas förvisso knallgas (vätgas och syrgas tillsammans) vilket brinner sanslöst bra (PANG), men placerar du bara batteriet någonstans där du har hyfsad ventilation, och förstås inte i själva pannrummet under pågående eldning, så bör risken vara minimal att något händer. Sen behöver du ju kanske inte stå och röka eller leka med tändstickor precis vid batteriet när det laddas heller.
Och jo just det, som en ovanstående skrev, sätt på polklämmorna först, anslut sedan nätsladden. När laddningen är klar, tag ur nätsladden först och ta av polklämmorna sen. Detta för att det inte ska bli gnistbildning. Egentligen mest kritiskt när laddningen är klar.
Och använd helst en smart laddare, typ CTEK, men det gäller oavsett ute eller inne. Då håller batteriet bättre.
Angående batterikvalitet, de slutna batterierna som man inte själv kan fylla på vatten i upplever jag håller något sämre, men dom brukar ändå göra sitt jobb i ungefär 8-10 år tycker jag, ibland något mer. Originalbatteriet i min Skoda gav upp för ett år sen, 10 år gammalt (till sitt försvar hade det stått urladdat i 1,5 år innan jag tog över bilen), och mammas Toyotabatteri börjar blir riktigt trött nu i kylan och det är 12 år i år. Detta motsvarar ungefär mina tidigare erfarenheter också.