Skogshistoria

Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

20 inlägg 19329 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

AKKAMAAN  
#364784 Finns det några medlemmar som är intresserada av att hjälpa till att "nysta" i hur dagens skogsmaskiner "blev som de blev"?
Har hittat en mind-map programvara online som visat sig fungera väldigt bra för detta.
Jag jobbar med att beskriva allt från hur skogsmaskinbranschen aktörer har sovit i samma säng, till olika maskintyper, och årsmodeller, tekniska lösningar mm mm.
Här ett exempel på hur jag försöker beskriva Volvo_BM's skogsmaskiner från start till mål. VolvoBM lade ju ner sin skogsmaskintillverkning runt 1980....
Ett sånt här projekt blir så klart aldrig färdigt då det tillåter ständig påbyggnad av noder med olika typ information
Jag ser årtal som speciellt viktiga då de kan vara vägledning för "genetisk" analys... :grin:
Jag har ingen ambition att göra detta bakom stängda dörrar, men är inte redo att delegera sub-"nodning" förrän någon visar att den behärskar det här mind-map systemet. Systemet består just av noder som kan tilläggas noteringar, länkar och bilder. Varje sånt tillägg i en nod skall öppna ett pop-up fönster som innehåller en preview och en länk. För bara musmarkören över "ikonen", och klicka i pop-up fönstret.
Observera att allt är under arbete och jag är tacksam om någo vill påpeka nån "galenskap" eller ett tillägg...
http://mind42.com/public/8611a091-b718-479c-8009-eb614b3d5a03



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

Fredrik Reuter  
#364804 Hej,
Ja, detta är mycket spännande!
Kan jag vara behjälplig så ska jag vara det, kanske inte så mycket i historian för där vet jag nog inte mer än gemene skogstok.
Men kan jag hjälpa med sammanställning och presentation så gör jag gärna det.

Sedan finns ju mycket kunskap hos många medlemmar på skogsforum så jag hoppas många hakar på detta!

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

AKKAMAAN  
#364857 Tack Fredrik!
En sak so jag är osäker på är formatet. Man vet ju inte hur länge ägaren till mind42.com är intresserade att hålla systemet vid liv.
Helst skulle jag vilja att typ ditt Skogsforum kunde vara värd för en sån här grej. Men det kanske inte är möjligt att implementera ett liknande mind-map system in forumprogramvaran eller på fourm servern?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

Fredrik Reuter  
#364870 Hej,
Det är nog fullt möjligt skulle jag tro!
Det är något vi kan börja titta på!

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

AKKAMAAN  
#364873 Vi behöver prata på "telefon",,,
Kan du fixa Viber-app på telefon och dator?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

Fredrik Reuter  
#364923 Hej,
Det ska jag ordna, du kan telegramma dina uppgifter!

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

totte  
#364939 Det här ligger nånstans som kräver registrering och inloggning. För att ta del av det som förmedlas på Skogsforum vill jag inte behöva registrera mig på nåt annat ställe, som jag dessutom inget vet om och inte har den misnta lust att lägga tid på att reda ut.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

AKKAMAAN  
#364956
totte skrev:Det här ligger nånstans som kräver registrering och inloggning. För att ta del av det som förmedlas på Skogsforum vill jag inte behöva registrera mig på nåt annat ställe, som jag dessutom inget vet om och inte har den misnta lust att lägga tid på att reda ut.

Tack för din kommentar. Ingen kräver att just du måste "vara delaktig" i detta
För övrigt så behöver du inte vara inloggad för att kunna navigera i mind-mappen. Jag vet att det det poppar upp ett meddelande om att "logga in", men det gäller bara om man vill kunna kommentera och redigera. Och du måste också vara delegerad av "mig". Och jag kommerinte att delegera dig....ännu. :grin:
ha en bra dag och dra djupa andetag....

MVH :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

totte  
#364970 OK, hade visst lite för brått där :oops:

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

AKKAMAAN  
#364977 hehe...jo jag har råkat ut för det där själv...
Det tar ett tag innan mind-mappen laddas in efter att pop-up meddelandet om login dyker upp...
Det var bra att du hörde av dig, det blri säkert flera som råkar ut för missödet :-BD
MVH Per

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

AKKAMAAN  
#365660 Kom nyligen över ett handskrivet dokument med en tidslinje som beskriver Hemeks maskinutveckling från 1962 till 1991. Det är en bekant i en annan grupp som har långt förflutet på VolvoBM som tillhandahållit dokumentet. Har ingen uppgift om vem som skrivit dokumentet eller hur han kommit över det, men jag antar den skrivit är någon som "intervjuat" någon med djupare kännedom om Hemek. Det är ju inte omöjligt att det är från nån intervju med Calle Larsson eller nån av hans närstående.
Så här ser dokumentet ut
1452732302_hemekanteckningar.jpg

Jag har vidare skivit av och lagt in det i en mind-map som det sedan får "växa" i. Klicka på länken för att gå till mind-mappen.
http://mind42.com/public/8d69912e-27d5-4c2c-bee0-45c1f7-fdcb86
Det är en hel del maskiner och projekt nämnda i dokumentet, som det är väldigt svårt att hitta fördjupade uppgifter om. Jag hoppas på det här viset hitta någon som är intresseradoch forska lite och kanske kan bidra med att göra ytterligare klarhet i detta.
Senast redigerad av AKKAMAAN lör 06 feb 2016, 01:04, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

AKKAMAAN  
#365715 Hade klanta till länken. Skall vara fixad nu. :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

BjörkenPer  
#365749 Fasen de där var ju en kul grej! :smile:
Hade definitivt passat in på forumet som en "databas" för alla historia intresserade skogs tokar (som man själv är till viss del :mrgreen: )
Fråga till TS, är tanken att så många märken som möjligt ska vara med?

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

AKKAMAAN  
#365765 Jag har för tillfället ett 20-tal mind-maps som jag arbetar med. Alla tillverkare skall vara med till slut. För övrigt så tar det nog aldrig slut. Systemet har fördelen att det kan byggas på hela tiden, ända ner til "skruv och mutter"-nivå på en enskild maskin om så önskas. Problemet är att hitta att mind-map-format som tillåter lite mera "finesser" än det jag jobbar med just nu.
Är du intresserad av att hjälpa till med någon del så kan jag delegera en "nod" till dig som du kan bygga på själv. den jag jag senare lägga till i det stor hela. En annan fördel med system är att man enkelt kan "hyperlänka" mellan olika mind-maps, så man behöver inte lägga ihop alla mind-maps till en stor för att kunna navigera runt i alltihopa. Man möste dock publicera en mind-map innna den kan länkas till en annan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinens genetik och ärftlighetslära

Fredrik Reuter  
#365771 Hej,
Ursäkta jag att jag inte kontaktat dig Akkamaan, just nu har det varit mycket med det mesta.

Jag kan ha en öppning för en "map" lösning på skogsforum. Ska kolla vidare på detta, förhoppningsvis under helgen. Så vi hörs vidare, det vore riktigt intressant att göra något häftigt av detta på skogsforum.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).