Skördare

SP451LF vs Logmax 4000

3 inlägg 4738 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SP451LF vs Logmax 4000

Undrom  
#26834 Fördelar /Nackdelar med resp. aggregat.
Jag tycker personligen 451 an är ett strå vassare,vad tycker ni?



   TS
Användarvisningsbild
Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26861 Jag har bara erfarenhet av 451 LF. Men nog är det vasst!
Kan tydligen utrustas med flerträdshantering numera.
Vet en som har både och, på varsin gremo HPV.
Sp aggregatet skottade på fortare men han tyckte Logmax aggregatet hade högre driftsäkerhet. :?
Men som sagt, bara hört..inte upplevt själv.

Användarvisningsbild
kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28156 hehe.. kul ämne: Jag har kört 7-8000h med 451an (år 2002 o fram till 2007) och nu har jag ett 4000b sedan sommarn 2007... Gissa varför??

De är rätt lika till mått, vikt o så. SP något dyrare i inköp. Logmax har kört flerträd längre, SP har inte fått ut något än vad jag vet, kanske denna vecka som kommer.

Jo, 451 kanske matar snabbare än 4000, men... inte så mycket, om man "släpper 4000 lös" - logmax stryper ju varvet på hjulen, det är ju lika hjulmotorer på båda - Poclain 398cc - så det borde ju inte skilja så mkt. Logmax knivstyrning vs. SPs Loghold.. dött lopp enligt mej, SP slirar lättare på ful skog, Moipu hjul är ett måste, men de är tunga..

451 har ju diverse fantastiska grejjer - vinkade hjularmar, Loghold, supercut etc - vilket gör att det finns en hel del avancerad hydraulik och även rörliga delar - proppventiler mm - som KAN krångla.
Det gjorde det en del för mej, men de har visst byggt om hydrauliken nu??

Dessutom kostar en sågmotor till 451 ca 18000:- (supercut, som Timberjack har) och till logmax såg98b betydligt mindre, ca 6000:-.
Sågar 451 så mkt bättre så man vill betala extra?

Slangdragningen / driftsäkerheten - har kört LM 4000b sedan Aug 07 - inte bytt NÅGOT annat än 2 st fjädrar till toppkniven.. på SP går det åt en hel del slang bla från avlastningsblock till ventipkt, och även de på motorarmarna. Slangarna "på ryggen" till ventilpaketet gör oxo aggregatet klumpigt när det är trångt, jämfört med 4000.

Hade en Demo-Gremo med 451 ute förra veckan - bara 400 timmar, en hjulmotor läckte redan, glappt som 17 i vinklingsstaget hjularmarna, en diagivare satt löst.. Sen orkade den knappt lyfta 451an heller, tyvärr.

Dyrt å trååååkigt att hållas o skruva, då kör iaf. JAG hellre liiiite mindre var dag.. Enkelheten, som funkar varje dag, slår nog Deluxe-tekniken..

Beror ju oxo på vad man kör - jag kör nästan bara massaved, där har mätningen inte så stor betydelse, men 451 mäter bättre än logmax, som ju mäter i hjulen istället för knivarna.

Sååå, det var vad jag tyckte.. Sen vet jag ju folk som fått skruva på Logmax oxo, jag kanske bara haft tur.. Vad säger ni?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar