tis 05 jan 2016, 18:42#363006
Göt skrev:När försvann Zundapp
Zundapp klarade inte den japanska anstormningen med Yamaha, Suzuki Honda mfl.
Framförallt Yamaha DT 50 sålde bra och Zundapps Tyska ingenjörer svarade med Zundapp CX50.
Men japsen var billigare för den unga kunden, och Tysk ingenjörs teknik kostade mer än vad man fick i vinst så resultatet blev konkurs 1984, och köptes då upp av Tianjin Motorcycle Co. i Tianjin, Kina.
Zundapp-mopeder som importerades till Sverige var strypta, så att de skulle ha en enda laglig hästkraft. I Tyskland och andra länder såldes motorerna orginal med 2,9 5,5 6,3 eller 7,5 hk på 50cc, ville man trimma fick man upp till 13 hk med 70cc cylle och lämplig förgasare. Idag med elektronisk CDI tändning 76 cc cylle, red ventiler, lite mer finlir och hokus pokus kan man plocka ut mer, såg också att det finns att bygga om från 5vxl till 6vxl.
Tyska Zundapp har länge varit populära bland mopedtrimmare, eftersom de är enkla att trimma, och håller för det. Delar finns fortfarande som nytillverkas.
Zundapp på den tiden var fina moppar men inte längre lönsamma att tillverka. Men det gäller inte bara moppar utan i stort sett hela europas verkstadsindustrin, bilindutrin, varvsnäringen, tekoindustrin och fiskeindustrin som fick känningar under trycket från konkurrensen i Asien. Det betyder inte att fisken därifrån nödvändigtvis är av högre kvalité bara att den kan köpas in till ett lägre pris då Asien har mycket lägre lönekostnader och inga miljökrav eller aktivister mm ...ännu
Äganderätt är grunden till marknadsekonomi, människans personliga frihet, demokrati, yttrandefrihet och naturens mångfald, blomstring och god hushållning av naturresurserna. Äganderätt & ekonomi ska stärkas .
HUSKVARNA, VOLVO-BM