Jakt och Fiske

358 Norma magnum

42 inlägg 30699 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#361681 Jag tänkte höra med medlemmarna på forumet om någon har en bössa i denna kaliber och använder den till älgjakt, omdömen osv. Jag har precis köpt en brno cg47 som jag tänkte pipa om till denna kaliber.



   TS
Användarvisningsbild

Re: 358 Norma magnum

T Landström  
#361683 Har ingen uppfattning om den kalibern...men har aldrig förstått grejen med så kraftiga kalibrar...
Vad jagar du med för kaliber i dagsläget?

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#361685 I dagsläget använder jag 30-06 i en win 70. Har även fällt älg med 6,5X55 och 458 win magnum. Min anledning att vilja byta är dåliga skotttecken, dåligt med blodspår och i höstas sköt jag en perfekt lungsmäll på en oxe som sprang över 200 meter. Då innebär detta att man får vänta "timmen" innan man går på med hund, hela jakten blir avbruten och han visade inte det mionsta på träff.

Sedan är det en gammal svensk kaliber som jag gärna skulle vilja ha som komplement till min 6,5X55.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 358 Norma magnum

Erre  
#361695 Vad har du för kula och kulvikt i din 30-06?

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#361703 Ja har testat med 220 grains Nosler ( en älgoxe) samt 180 grains Hornady interlock ( denna har jag skjutit runt 5-6 älgar med och även en mängd småvilt) Den är lite blöt men inte så det blir för mycket och kulan brukar sitta i skinnet på utgångssidan och så även på oxen nu i höstas. De flesta mindre älgar såsom kvigor och kalvar har ramlat i anslutning till passet (även en stor oxe ska kanske tilläggas) men en annan stor oxe gick över hundra meter, ur sikt för mig... resulterade i eftersök då han inte visade på några som helst skotttecken. Oxen i höstas bara drog iväg och tog sig iväg någe så väldigt och det fanns inget blod på skottplatsen !

Min Far sköt med samma kaliber för ett antal år sedan med samma kula en kviga i bogen som gick 150 meter.

Som sagt, tydligare skottecken och en fin gammal svensk kaliber men samtidigt vet jag inte om kalibern är så värst bra, tänkte att det kunde vara läge att fråga runt lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 358 Norma magnum

Erre  
#361705 Har tyvärr ingen egen erfarenhet av 358 men har laborerat en del med olika kulor i 308w. Snabba lätta och tyngre långsammare.

Märkt stor skillnad. Så om du inte är jätte sugen på just en 358 brukar man kunna åstadkomma mycket bara genom olika kultyper.
30-06 är ju en bra älgkaliber tycker jag.

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#361759 Ja jag vet inte, denna bössa jag köpt är också i 30-06 så jag har två. En ompipning kostar en del och frågan är om det är värt det.
Just nu är jag ganska glad för jag har precis fått reda på att älghunden jag haft till låns i år ska få stanna hos oss här och kommer således att vara den jag får chansen att släppa återigen nästa höst !

   TS
Användarvisningsbild

Re: 358 Norma magnum

Erre  
#361761 Ok.
Ämnar du ladda själva om det blir en 358?
Det verkar vara lite klent utbud av fabriksladdat vid en snabbtitt.

Användarvisningsbild

Re: 358 Norma magnum

Erre  
#361764 Det jag hittade i en av mina tidningar.

Hundförarebössa alltså.
En rätt blöt kula då som gärna stannar i viltet.
För hundens skull.

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#361768 Ja det blir handladdning, jag har laddat sedan 18 år tillbaka och finner det vara både intressant,roligt och ekonomiskt. Har faktiskt ett rum här hemma till laddning och jaktprylarna (så slipper resterande familjen ha dem runt hela kåken :) ) .

Om man tittar på 16,2 grams Woodleigh så borde den vara en bra kompromiss mellan tyngd och fart, samt att om man vill gå upp till 20 gram och få sig en riktig slägga på närmare håll. De flesta älgar jag skjutit har varit nära håll men vid något tillfälle har det blivit längre tom riktigt långt så det är förstås bra att ha lite marginal även i kulbanan.

Det finns en orsak till att jag vill ha en grövre bössa med mera umpf och det är att min hund skäller björn och andra rovdjur, han är helt tokig i det och den dagen jag smyger på ståndet och det är en björn där som går till attack vill jag ha så mycket som möjligt att skicka iväg när man antagligen bara får en enda chans, om man alls hinner.

Tack !

   TS
Användarvisningsbild

Re: 358 Norma magnum

Erre  
#361773 Då kan du nog få ihop en ypperlig kula för uppgiften.
Ja det är ju lite skillnad mot hur en annan har det. :smile:
Har min dubbelstuddsare i cal 9,3 för att oxå få lite stoppkraft. Men här nere är det mest för att få knall å fall verkan på vildsvin. Och sen är det ju inte fel att älgarna också brukar bli på stället.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

Fredrik N  
#361827 Klart du ska skaffa en 358 om du vill ha en.
En svensk kaliber, som det har sagts tidigare. En kort kaliber,vilket innebär en kortlåda. Vilket innebär kort repetering, vilket är positivt. Och med tanke på att du laddar själv så kan du få till en bra kulbana.
Så lycka till.
Mvh Fredrik

Användarvisningsbild

Re: 358 Norma magnum

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361880 Hylslängden är 65mm, det är inte kort!

Användarvisningsbild

Re: 358 Norma magnum

Erre  
#361882 En del vapenrillverkare använder samma låda till alla olika kalibrar. Vilket ger en lång slutstycksgång även för en kort patron. Exempelvis 308w. Min classic jag köpte som 15 åring var sån.
Vet ej i detta fallet.

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#361940 308w 243 osv går ned i en kort låda, i en medellång har vi väl 6,5, 30-06 osv sedan blir den lång till 375 HoH. 358 Norma magnum får plats i en 30-06 låda men inte i en kort låda avsedd för tex 308w. Däremot 358 w som är en 308hylsa öppnad till 358 går naturligt vis ned.
Jag ska fara och hämta min bössa nu till veckan så får man allt se hur den skjuter, kanske vill man inte göra någonting åt den men det hade varit roligt med den svenska magnumen trots allt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).