Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patu 595 och parker P70CF funderingar

15 inlägg 5900 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Patu 595 och parker P70CF funderingar

stenberg77  
#355322 Två saker som jag undrar lite över. BOM lyft och vrid blir betydligt starkare när jag stänger gripen i ändläge och håller den i ändläge. Kan det vara något fel på packningar mellan sektioner?

Sedan gick det knappt vrida kranen förra vintern. Har för mig jag har läst något om att det kan samlas is i vridhuset eller något liknande. Någon som känner igen detta?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Patu 595 och parker P70CF funderingar

månskensbonden  
#355354 Har en PATU 525 dock med det vanliga ventilpaketet, så kan inte svara på första frågan.
När jag fick hem min kärra, köpte begagnad. Så bland det första jag gjorde var att byta olja i vridhuset.
Det fanns vatten i :x , troligtvis har du samma vridhus som min 525a, det finns två insex pluggar på baksidan av vridhuset.
Den övre för påfyllning den undre för avtappning, den undre syns knappt inte utan att ta bort skyddsplåten som sitter över stödbenen. Fyllde sen upp till övre hålet med vanlig motorolja. Tror det stod det i hb.

Avatar Fallback

Re: Patu 595 och parker P70CF funderingar

stenberg77  
#355646 Ok, det borde jag haft koll på förstås. tack så mycket! Återkopplar när jag kollat. Den ska få komma in i värmen på service nån dag framöver.

Börjar bli sugen på plocka isär ventilpaketet men det skulle vara intressant och höra om någon känner igen beteendet jag beskrev tidigare innan man sölar ner garaget igen :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Patu 595 och parker P70CF funderingar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355720 Jo jag märkte samma sak nu i höstas dock har jag inte parker utan heter ex38.
Får med bättre ork i lyften om jag håller inne stäng rörelsen eller samma med utskjutet

Avatar Fallback

Re: Patu 595 och parker P70CF funderingar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355723 Antar att ni har rundpumpningssystem och helt mekaniska ventilpaket. Då kan det bli såna där fenomen. Kolla tråden om "sexspakssystem". Där dök det upp en riktig guru. :smile:

Avatar Fallback

Re: Patu 595 och parker P70CF funderingar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355730 Nej jag elservo med ergo Digistick fast med rundpumpning
Hittar inte vilken tråd du menar, mest bara den om blondin med sexspakssystem?

Avatar Fallback

Re: Patu 595 och parker P70CF funderingar

Førland  
#355762 Hvorfor det skulle bli mere kraft ved å stenge grip/utskjut sjønner ikke jeg,men ved å holde grip stengt får du det trykket som trykkbegrenser er innstilt på da virker en rundpumping pump som en konstanttrykk pumpe,uten å holde grip/utsjut stengt, så gir pumpen så mye trykk som må til for å feks løfte bommen på kran.

Användarvisningsbild

Re: Patu 595 och parker P70CF funderingar

Ängagärdet  
#355803 Ha inte denna vagnen stående ute då vatten rinner in i vridhuset och då vatten är tyngre än oljan så pressas den följdaktligen ut. Å då blir det lite tungsvängt när det är en isklump i vridhuset! Å andra sidan byter man olja i vridhuset varje år så hinner det knappast bli på detta vis.

Avatar Fallback

Re: Patu 595 och parker P70CF funderingar

Anton k  
#355805 Är det egen pump till? På skogsmaskiner så ger pumpen max på utskjut in och grip stäng. Så om man mäter pumpen så ska man hålla inne någon av dom,funktionerna. Det kan ju va att inställningen är ställd så att på bom upp ska inte pumpen ge max,tryck. Bara en tanke.

Avatar Fallback

Re: Patu 595 och parker P70CF funderingar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355827 Kan inte svara för Stenberg men jag har bara kugghjulspump så felet borde finnas i ventilen

Avatar Fallback

Re: Patu 595 och parker P70CF funderingar

stenberg77  
#355942 Jag kör på valmet 6300 pumpen så det är väl en kugghjulspump. Det är elservo, (hiabs radiostyrning). Jag har 175bar chocker på vridfunktionen och på grip är det 210bar. På bom lyft har jag 210bar chock också så det förklarar inte varför bomlyft blir starkare när jag stänger gripen. Kan det vara så att sliderna inte stänger helt för att lite flöde skall gå vidare till senare funktioner så att dessa skall kunna gå samtidigt? Därav får den inte full styrka föränn sista sektionen som är just grip stäng stryper flödet totalt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Patu 595 och parker P70CF funderingar

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356225 När ni säger "blir starkare" innebär det att kranen -med fullt spakutslag - helt plötsligt orkar lyfta ngt bara man kör en annan funktion till ändläge?
Skulle vara intressant att se vilket tryck som går ut till lyftcylindern i dessa 2 fall.

stenberg: många ventiler har parallella matarkanaler till alla sektioner. Det är en pedagogisk men alldeles för förenklad model med en enkel centrumkanal som stryps av sliderna.

MVH
Morgan Nordin, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Patu 595 och parker P70CF funderingar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356334 Som jag märker de så tappar kranen lyftkraft efter ett tag o de går att kompensera med att tex hålla in grip stängd medan jag lyfter.
Ska sätta dit tryckmätarn till helgen körning

Avatar Fallback

Re: Patu 595 och parker P70CF funderingar

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356341 gnisten: Detta låter intressant! Kom ihåg att sätta manometern ngnstans mellan ventil och cylinder så du mäter rätt sak. Och fullt spakutslag.

När den bli klenare vid varmkört system kan man börja fundera på om du har spök i servokretsen?

Morgan

Avatar Fallback

Re: Patu 595 och parker P70CF funderingar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356346 Hm mätuttaget sitter på inloppsseltionen och har nog inga grejer så ja kan få dit den direkt till cylindern hemma

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).