Skotare

Aggregat på skotare

6 inlägg 5278 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Aggregat på skotare

Albinfredricson  
#354845 Har lite funderingar om det finns några aggregat att hänga på skotare. Har en 810c , hade varit smidigt att kunna hänga på ett mindre aggregat kanske stegmatat för att kunna köra lite vingällor och annat.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Aggregat på skotare

Robertberg  
#355356 Hallå bonnjävel! :grin:

Jag har inga tips men när man kan köra stegmatat aggregat på skogstraktor med kran så måste det gå på skotaren också. Problemet blir nog isf med hur man styr själva aggregatet?

@Kse kör med fällgripsåg på sin Ponsse.

Användarvisningsbild

Re: Aggregat på skotare

Kse  
#355363
Robertberg skrev:Hallå bonnjävel! :grin:

Jag har inga tips men när man kan köra stegmatat aggregat på skogstraktor med kran så måste det gå på skotaren också. Problemet blir nog isf med hur man styr själva aggregatet?

Kse kör med fällgripsåg på sin Ponsse.


Jag har en Hultdins fällgripsåg på skotaren, dock är den inte använd på några år nu.
Styrning och inkoppling är väldigt enkel, en knapp som jag sågar med och en vippbrytare för tilten.
Det behövs bara en dubbelverkande elventil med en motorslid, dvs. oljan har fritt flöde till tank i neutralläge.
Tilltens tryckslang är kapens retur och vice versa, tilten kommer ju ner med hjälp av tyngdkraften och iom motorsliden så hittar returoljan till tanken, det behövs således bara dras två xtra 1/2" slangar till aggregatet.
Svärdcylindern har en lufttank som man laddar med 10 kilo vilket gör att svärdet åker in igen efter kap, fungerar helt klanderfritt och det räcker att fylla på luft efter ca 8-10 veckor.
Har du inte en motortslid så kommer inte tillten ner när du släpper tiltknappen då oljan inte har någonstans att ta vägen.

Avatar Fallback

Re: Aggregat på skotare

Chuck Norris  
#355366 För en tid sedan så var det en Gremo skotare till salu på blocket. På den hade de monterat ett litet jobo stegmataraggregat. Det borde ju gå bra med ett Arbra el liknande också. Ett mycket bättre alternativ är att köpa en Ponsse Dual då får du ju en anpassad hytt med sikt uppåt, längre kran och rullmatat aggregat med en helt annan kapacitet + att du slipper grind och stöttor när du skördar.

Avatar Fallback

Re: Aggregat på skotare

mikael_s  
#355368 Här är en Rottne Rapid G med Arbro. Ser ut att gå bra.

Användarvisningsbild

Re: Aggregat på skotare

loppan  
#355369 Nisula 400 på Ponse


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).