Ny Teknik och Elektronik

Växande elektronik direkt i träden

4 inlägg 2383 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Växande elektronik direkt i träden

rokon  
#353568 Forskarna vid Laboratoriet för organisk elektronik vid Linköpings universitet är först i världen med att skapa elektroniska nätverk inuti växter.
http://weekend.di.se/intervjuer/skapar-elnat-i-vaxter-4



   TS
Användarvisningsbild

Re: Växande elektronik direkt i träden

Fredrik Reuter  
#353571 Riktigt häftigt, tack för länken Rokon!

Om jag förstod det hela rätt så finns minst två utvecklingsmöjligheter, dels att växter producerar socker och detta kan användas till elektrisk energi och dels att växter kan styras genom elektricitet, när de ska blomma eller när de ska bära frukt.

Artikeln tog upp att detta kan vara ett komplement till genmodifiering, häftigt i så fall!

Och med detta kommer spårbarheten för skogens produkter också då gissar jag?
Eftersom elektroniken "tas upp" och byggs in i trädet så måste det kunna användas vid vidareförädling, vart har trädet stått, hur gammalt är det, vem är nuvarande ägaren osv...

Användarvisningsbild

Re: Växande elektronik direkt i träden

rokon  
#353575 Ja tänk vad många spännande möjligheter det finns! Har aldrig gillat när någon säger att "här finns ingenting att göra"

   TS
Avatar Fallback

Re: Växande elektronik direkt i träden

erm  
#353586 Otroligt häftigt att lyckas göra detta. Bara att lyfta på hatten till de forskare som lyckats med denna bedrift.
Med risk för att låta som en bakåtsträvare, det ringer en lite varningsklocka i mig när jag läser detta:
”Vi har alltså en unik, ny och radikal forskning där plantans funktioner blandas med elektronik”, säger han."

Innebär detta att vi skall slänga blommor som elektronikavfall? :surp: Snälla säg att man gör en LCA innan det går ut på marknaden om x antal år...
Visst man har lyckats göra en mycket enkel transistor i cellulosa som skall vara nedbrytningsbar men det är låååångt kvar tills vi har det på marknaden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).