Gallring

Körskador, reparation och ansvar

12 inlägg 7122 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Körskador, reparation och ansvar

jojo72  
#352851 Jag fick i samband med en gallring avsevärda djupa körskador. Hade anlitat en av de stora köparna som sa sig ha "körskadegaranti".
Går det överhuvudtaget att laga körskador? Man har initialt diskuterat att lägga ris i spåren men det förefaller helt otillräckligt och är ju enbart kosmetika?? Skall de sönderkörda stickvägarna bli körbara detta århundradet så krävs det nog att man kör ditt ett kraftigt bärlager av sten? Kan man kräva detta inom "garantin"?
Vem har det verkliga ansvaret? Skogsägaren, uppköparen eller maskinföraren?
Kan Skogstyrelsen utkräva vite av markägaren?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Körskador, reparation och ansvar

Blivande snickare  
#352853 Har man garanti står man för reparationen av skadorna åxå!!!

Avatar Fallback

Re: Körskador, reparation och ansvar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352858 Enkelt, aldrig släppa in en maskin på annat än tjälad eller snustorr mark

Avatar Fallback

Re: Körskador, reparation och ansvar

ÅsaNisse  
#352862 Det är ett svårt kapitel när en skada uppstått.
Garantin när det gäller skogsmaskiner är väl att körskador uppkommer garanterat.

Användarvisningsbild

Re: Körskador, reparation och ansvar

Peteflamingstar  
#352863
bengt.a skrev:Enkelt, aldrig släppa in en maskin på annat än tjälad eller snustorr mark


Ett villkor som nästan alla andra skogsägare också kräver av virkesköparen... Ska entreprenörerna stå still övriga årstider? Bättre att försöka planera körningen noggrannare, samt snacka med rågrannarna och få köra över deras mark istället för att ta vägen över det egna fuktstråket. Med "lagning" avses nog oftast att man krafsar igen det värsta med en liten grävmaskin, dock kvarstår ju markskadan inunder.

Avatar Fallback

Re: Körskador, reparation och ansvar

Amatörhuggare 62  
#352868 Krafs krafs
1448195290_20151121_130247.jpg
1448195267_20151121_130323.jpg
1448195249_20151121_130256.jpg

Användarvisningsbild

Re: Körskador, reparation och ansvar

Peteflamingstar  
#352874 Ähh det där såg ju ut som en högst normal väg, knappt några spår alls! :-BD

Denna "basväg" fann jag för några veckor sedan när jag planlade.

Avatar Fallback

Re: Körskador, reparation och ansvar

Amatörhuggare 62  
#352876 Är ej framme vid d djupaste
Men jag vill åka någorlunda komfortabelt i grävaren.
Å jämnar till någorlunda.
Blir ju gött å larva ut t kvällen då

Avatar Fallback

Re: Körskador, reparation och ansvar

axwell  
#352888
Peteflamingstar skrev:Ähh det där såg ju ut som en högst normal väg, knappt några spår alls! :-BD

Denna "basväg" fann jag för några veckor sedan när jag planlade.
Bilagor
1448197572_dsc_0070.jpg


Stackars dom träd som finns "uppströms" den här markpackningsdammen.
Min skogsgranne nedströms har ställt till något liknade, på men mest precis intill gränsen.

Måste ju grävas ur och i med trummor för föra vattnet vidare till där det har gått sen urminnes tider.
För det krävs det ju vilja, så det rinner nog ut i...........................intet. 😡

Användarvisningsbild

Re: Körskador, reparation och ansvar

sundelius  
#352895
jojo72 skrev:Jag fick i samband med en gallring avsevärda djupa körskador. Hade anlitat en av de stora köparna som sa sig ha "körskadegaranti".
Går det överhuvudtaget att laga körskador? Man har initialt diskuterat att lägga ris i spåren men det förefaller helt otillräckligt och är ju enbart kosmetika?? Skall de sönderkörda stickvägarna bli körbara detta århundradet så krävs det nog att man kör ditt ett kraftigt bärlager av sten? Kan man kräva detta inom "garantin"?
Vem har det verkliga ansvaret? Skogsägaren, uppköparen eller maskinföraren?
Kan Skogstyrelsen utkräva vite av markägaren?


Markskoningsgarantin är inte värt mycket. Har för mig att det ska vara 50 cm spår i 25 m för att garantin träder in.
Mao om det är en sten eller rot någonstans under den sträckan som gör att skotaren inte sjunker så gäller inte garantin. Hur ofta ser det ut så :???:
Blev riktigt grinig sist jag hade slutavverkning hos mig, läs i tråden "regnhelvetet" om du vill.
Du ska definitivt stå på dig att bolaget tar dit en grävmaskin som jämnar till spåren. Ja jag vet att markpackningen finns kvar och det tar lång tid innan det sätter sig och du kan köra på vägen igen men mer går nog inte att kräva tyvärr :sad:

Avatar Fallback

Re: Körskador, reparation och ansvar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353593 Med dagens betalning av virke så ska inte jag ha söndrkörd skog för generationer framöver

Avatar Fallback

Re: Körskador, reparation och ansvar

Amatörhuggare 62  
#353624
1448564062_m_20151124_094711.jpg
1448564049_m_20151124_094646.jpg
1448564029_m_20151124_094528.jpg
Är nu färdig, med körspåren.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).