Jakt och Fiske

Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

43 inlägg 22194 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352644 Nu vill EU totalförbjuda halvautomatiska jaktvapen inom hela EU. Idag har endast Sverige och Finland undantag från detta förbud http://www.atl.nu/skog/eu-vill-f-rbjuda-jaktvapen
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352662 Till vad använder man halvautomatiska jaktvapen idag?

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

rokon  
#352663 Älgjakt tex, därav så många vapen av det slaget.

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

r93  
#352665 Vanligast är nog halvautomatiska hagelgevär, dessa används framförallt vid fågeljakt, halvautomatiska studsare fick nog ett uppsving när vildsvinen etablerade sig, dessa använder man vid drevjakt.

För övrigt är förslaget helt galet, jaktvapen har lika mycket gemensamt med parisdåden som cornflakes, men det är ju lättare att ta vanligt folks vapen istället för kriminellt folks vapen.

Sedan har jag för mig att Schweiz är det mest vapentäta landet i EU, framförallt med militära vapen.

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Bosse1  
#352668 Flintlås tråden :smile:

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352669 Ja, jag kan inte något om jakt, så trodde inte de användes i någon större utsträckning. Är det för att kunna skjuta ett andra skott snabbt om det första inte träffar rätt. Används det ofta när ni jagar?

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Erre  
#352672 Med en halvautomat kan du koncentrera dig på ha koll på viltet i siktet.
Du behöver inte släppa greppet om bössan för att få ett nytt skott laddat i pipan.
Plus att vapentypen tar bort mycket rekyl.
Ett plus som blir större ju större kaliber som används.

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

rokon  
#352673 De som jagar älg tex är samtidigt kanske frivilligt eller ofrivilligt på björnjakt. De närmast professionella björnjägarna som bjuds in på våra och andra marker i närheten skräms ej för att gå in i snåren och på kort håll göra slut på björnen när han till sist blir ställd av plotthundarna. Snabbhet och koncentration gäller då

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352675 Nu urartar det till främlingsfientlighet.
Självklart skall vi inte hindra våra nya vänner som i sin fina kultur använder dessa.
Vi trångsynta som är så naiva förstår inte hur bra det är med automat vapen speciellt när man skall prata förstånd...
Vi måste se det som en stor tillgång..

Visst får man försöka vara lite rolig med lite ironi eller?

Sverige har fortfarande förhöjd hotnivå nivå 4 av 5, trots gripandet i Boliden av den internationellt efterspanade terroristen.
Politikerna föreslår därför en avväpning av jägarkåren.
Men med rådande situation vore det kanske bättre med en uppmaningen att låta svenskarna beväpna sig.
Senast redigerad av Sweden-viking lör 21 nov 2015, 10:09, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352676 I övriga Europa, hur gör de där? Det finns alla möjliga sorters jakt söderöver också, det är väl bara älg som saknas. Jagar de på ett annat sätt?

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

rokon  
#352678 Det kommer mej att minnas en episod från Biltema där jag tittade på el-cyklar, bredvid mig så kom ett par yngre män som också var intresserade. De ställde lite frågor på engelska till mig om cyklarna. Sen frågade de mig vad jag jobbade med, då jag sa att jag jobbade i skogen blev de väldigt intresserade och sa att de skulle gärna vila jaga älg och visade med gester hur de höll i ett helautomatiskt vapen vid höften och sköt vilt. Så visst ny seder i antåg!

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Erre  
#352681
Mangan skrev:I övriga Europa, hur gör de där? Det finns alla möjliga sorters jakt söderöver också, det är väl bara älg som saknas. Jagar de på ett annat sätt?


Halvautomat är inget krav på ngt sätt Mangan.
Se det mer som att det blir lite lättare med en sådan. Å mindre rekyl som sagt.

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Erre  
#352682 Kan man göra så här med en repeterstudsare så behöver man ingen halvautomat. :wink:


Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Erre  
#352687 Tack för hjälpen med länken vem det nu än var. :smile:

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Hema  
#352701
Erre skrev:Kan man göra så här med en repeterstudsare så behöver man ingen halvautomat. :wink:


Det där va väldigt imponerande!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).