Motorsåg och handhållet

kjedjesmörjning

8 inlägg 2971 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

kjedjesmörjning

hsd  
#350759 Hej jag har en partner 462 ,9 år gammal men inte körd så mycket
och har fått ett konstigt slitage på svärdet, strax efter noshjulet har det blivit ett "gupp" en grop så jag provade att hålla sågen en cm från ett trästycke men det skvätter inte olja när jag gasar dock minskar det i oljebehållaren
misstänker något fel i smörjsystemet
kör miljöolja från Husqvarna
är det någon här på forumet som vet mer om detta och hur mycket som behöver rivas för reparation



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: kjedjesmörjning

jannee  
#350761 Går kedjan lätt, om i så fall inget fel på smörjningen. Köp vanlig rapsolja i stället för Husqvarnas skit.
Gropen efter noshjulet beror troligtvis på för SLAK kedja.
Vänd om svärdet.

Användarvisningsbild

Re: kjedjesmörjning

hsd  
#350762 Tack för snabbt svar :grin:
Kedjan går lätt, brukar hålla spänning så att den inte roterar på tomgång, men det är ju orginalsvärdet...
har fått lära mig att man ska se en stänkrand om man gasar en bit från virket och det gör min gamla jonseredsåg
kan man blanda miljöolja och syntetolja 8köpte på mig en dunk miljöolja och man kan ju inte kasta den :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: kjedjesmörjning

axwell  
#350765
hsd skrev:Tack för snabbt svar :grin:
Kedjan går lätt, brukar hålla spänning så att den inte roterar på tomgång, men det är ju orginalsvärdet...
har fått lära mig att man ska se en stänkrand om man gasar en bit från virket och det gör min gamla jonseredsåg
kan man blanda miljöolja och syntetolja 8köpte på mig en dunk miljöolja och man kan ju inte kasta den :wink:

Dra ur spåret för kedjan i svärdet på båda sidor, kolla att oljehålet har öppet till spåret.
Ett smalt buntband (strippa) brukar passa till både spår och hål.

Vet inte vad du menar med syntetolja men blanda inledningsvis ut den hemska miljöoljan med minst 50 % ren rapsolja från din livmedelsaffär.
Miljöoljan blir då dubbelt så bra.

Sen kör du enbart med rapsolja så fort du har blivit av med Husqvarnaoljan.

Användarvisningsbild

Re: kjedjesmörjning

totte  
#350767 Instämmer! Och så vänd svärdet, gropen du fått är på undersidan nu. Vänd så du har gropen där uppe. Det är troligen ett svärd med ganska låg kvalitet, då hjälper det inte att hålla spänningen, det blir ändå så att kedjan hamrar ut en grop bakom nosen. Men vänder du det funkar det ett tag till.

Användarvisningsbild

Re: kjedjesmörjning

hsd  
#350773 Tack för de goda råden, och snabba svaren
:grin: :grin: :grin:
kommer att gå över till rapsolja och vända svärdet (jag har även köpt ett nytt-oregon pro)
(kunskap är guld värt, det erfor jag när jag lärde mig att fila kjedjan :wink: )

   TS
Användarvisningsbild

Re: kjedjesmörjning

anersimyra  
#350780 Det är bättre att du köper dig en spårrensare än att fnula med ett buntband i svärdsspåret.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: kjedjesmörjning

hsd  
#350785 var ut å kollade en extra gång och spåret är rent och fint
i mina sågar brukar spånsörja samlas under kåpan till bromsen och där brukar jag peta rent med en träflisa och när tid finns använder jag en gammal pensel och blåser med tryckluft , det är roligare att börja en ny arbetsuppgift när utrustningen är ren å fin :P

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).