Skotare

Höjbara stöttor

13 inlägg 6147 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Höjbara stöttor

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350592 Funderar lite över höj och sänkbara stöttor. Har aldrig använt det själv men tycker det verkar jäkligt smidigt.

Skulle det gå att göra dem elektriska tro? Måste ju vara mycket enklare att bara dra fram kablar istället och så börjar det ju inte droppa olja rätt som det är.

Funderar lite över typ såna här: http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=linea ... +actuators
Håller sådana för vibrationer och påfrestningar på en skotare?

Någon som har koll på sådana prylar? Själv är jag novis på ämnet men hade gärna testat lite.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Höjbara stöttor

mannen  
#350600 Det var ett tag sedan jag stötte på ett ställdon senast men intrycket av den modellen vi använde då var att de var långsamma och att de absolut inte gillade minusgrader (slutade med att vi lindade värmekabel runt och täckte över med isolering :D ).
Men det kanske var en b-modell som vi råkade på.

Användarvisningsbild

Re: Höjbara stöttor

totte  
#350601
mannen skrev:Det var ett tag sedan jag stötte på ett ställdon senast men intrycket av den modellen vi använde då var att de var långsamma och att de absolut inte gillade minusgrader (slutade med att vi lindade värmekabel runt och täckte över med isolering :D ).
Men det kanske var en b-modell som vi råkade på.


Det lär väl finnas alla varianter, vad gäller tålighet mot temperatur, kapsling mot väta etc, mest en prisfråga. Skall man få till bra kraft blir dom med nödvändighet ganska långsamma om dom inte skall bli alltför stora och effektkrävande. Det är ju i princip en elektrisk skruvdomkraft det handlar om.

Man kan notera att det vanligen är stor skillnad på lyftkraft och hållkraft på såna här. Vad de orkar lyfta beror på motorns effekt och utväxling. Vad de håller beror helt på skruvens och infästningarnas mekaniska hållbarhet.

Användarvisningsbild

Re: Höjbara stöttor

rocky  
#350628 Det sitter ju sådana på dom flesta maskiner till öppning av huvar och tippning av tankar så där fungerar det vart fall. Men som sagt dom tål inte värst mycket. Men man kanske kan bygga en med bättre drev och motor?

Användarvisningsbild

Re: Höjbara stöttor

Fredrik Reuter  
#350633 Hej,
Det kan kanske fungera, men det gäller nog att hitta rätt grejer och bygga in det optimalt, för det är inte lätt att få dessa att fungera bra.
Jag har kört och mekat lite med Hultdins ALS på en 1110.
Alldeles underbart när det fungerar och en produktionshöjare och dieselbesparare garanterat.

Men det var också mycket problem med dem, största anledningen är att de får så mycket stryk, inte bara av grip och virke utan också av stående träd och ibland vältor om det kanar fel.

Komatsus Flexbunk har jag hört fungerar bra, kanske går det att hitta inspiration därifrån (trots att den är hydraulisk).

Användarvisningsbild

Re: Höjbara stöttor

Seb macahan  
#350636 Om man nu vill bygga så hade jag byggt med hydraulik. Ställdon är mer till för "enklare" uppgifter och ofta i en ren och ganska enkel miljö. Jag har sett ställdon på enklare ridhus-harvar, då har det funkat hyfsat men jag hade aldrig byggt något som ska användas i skogen av dem. Men stödbenen på vilken griplastarvagn som helst är ju i princip det du söker. Bygger man det bara lite "nättare" borde det funka och då kan man ju bygga in slangarna så de sitter skyddade.

Avatar Fallback

Re: Höjbara stöttor

Sune_  
#350637 Som någon tidigare skrev så används dessa ofta till bla huvar, tex där jag jobbar (volvo ce).
Styrkan är knappast ett problem, vi lyfter våra stora tunga huvar även fast infästningen är placerad långt in vilket gör att det blir riktigt tungt.
De vi använder är ju däremot ganska kinkiga för yttre våld och för en del oväsen, men just oväsendet är väl ganska oproblematiskt i just det här fallet.

Användarvisningsbild

Re: Höjbara stöttor

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350699 Ok. Tack för svaren. Låter som jag fått höra anledningen till att ingen testat innan. [WHITE SMILING FACE] låter dömt att misslyckas!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höjbara stöttor

Temlav  
#350709 Hej,

Elektriska ställdon är jättebra, starka, robusta etc.(men köp kvalitetsprodukter, man får vad man betalar för...)
Men de är absolut inte gjorda för att utsättas för en massa externa chocklaster.

Oavsett typ och fabrikat, så kommer de inte att överleva i applikationen "justerbara stöttor", då dessa kommer att utsätts för alldeles för många externa chocklaster. (framförallt från grip/timmer)



Johan_84 skrev:Funderar lite över höj och sänkbara stöttor. Har aldrig använt det själv men tycker det verkar jäkligt smidigt.

Skulle det gå att göra dem elektriska tro? Måste ju vara mycket enklare att bara dra fram kablar istället och så börjar det ju inte droppa olja rätt som det är.

Funderar lite över typ såna här: http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=linea ... +actuators
Håller sådana för vibrationer och påfrestningar på en skotare?

Någon som har koll på sådana prylar? Själv är jag novis på ämnet men hade gärna testat lite.

Användarvisningsbild

Re: Höjbara stöttor

Camwood  
#350711 Stöttorna på min gamla skotare är höjbara helt mekaniskt och man kan höja dom ca 60cm. Jag har slutat att använda dom skälv för lastvikten när jag lastar upp till lägsta nivån blir ändå ett tungt lass för min gamla skotare. Men dom kan vara bra när man kör ris eller ett tort lass ved tex,
Du höjer dom i flera steg med kranen/gripen genom att dra dom rakt upp. Det går ut ett spärrstift vid varje höjd och när du sänker stöttan så får du gå ut och peta in spärrarna så åker stöttorna ner.
På bilden så är bakre stöttan borta för jag måste rikta den lite. Dom tål mycket stryk få rörliga delar och dom är lätta att meka med !! slägga och på sin höjd kanske en gassvets o värma med.
1447237186_stoettor.jpg

1447237195_hoejbar_stoetta.jpg

Avatar Fallback

Re: Höjbara stöttor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350714 Varför inte lite pneumatik! Alldeles för lite pys i skogen. :)

Användarvisningsbild

Re: Höjbara stöttor

Fredrik Reuter  
#350718 Hej,
Jag hittade ett mycket gammalt klipp från Hultdins som visar just deras ALS-T. Klippte lite och gjorde det kortare och lade upp det, kan vara intressant i sammanhanget.


Avatar Fallback

Re: Höjbara stöttor

Ådii  
#350792 Sen är det ju det med dom som blev länkade att tror det blir svårt att få plats med dem inne i stöttorna eftersom de var nästan 3" i diameter så blir ju mot en 4" stötta om du skall ha elstyrda ställdon.
Men att göra nåt som är helt mekaniskt tror jag nog kan gå både som de som visades innan i tråden och kanske så att de hänger på utsidan av stöttan när de inte används och så har man ett par öron med avlånga hål så att man kan vika upp dem med gripen och sen släppa ner skarvstöttan i stöttan när de skall användas. (hoppas ni förstod annars blir det paint :mrgreen: )

Vad kostar annars Hultdins ALS? Kan ju inte vara direkt billigt med alla cylindrar och slangar och hydraulik.. 200-300 000kr?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).