Bilar

Efter VW dieselfusk: Lita inte på Euro6 miljödieslar?

1 inlägg 2458 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Efter VW dieselfusk: Lita inte på Euro6 miljödieslar?

Fredrik Reuter  
#345300 Det verkar som att #dieselgate som numer Volkswagens utsläppsfusk kallas även har rört om i hela branschen. Nu kommer rapporter om att det är ytterst få sk miljödieslar i EU som klarar utsläppskraven i verklig miljö.

Det hela verkar ganska invecklat men fokus verkar ligga på NOx utsläpp, alltså utsläppen av kväveoxid och det är här som det verkar som att många klassade miljödieslar i EURO6 inte lever upp till standarden.

Till skillnad från andra dieselmotorer för ex skogsmaskiner så finns det en stor skillnad i hur motorn används och det är detta som verkar påverka utsläppen. Vet inte hur väl tesen håller men det känns som att den stora skillnaden blir att arbetsdieslar idag brukas mer på optimalt varvtal och mer konstant effektuttag, det gör inte en bildiesel som har allt från inget till korta toppar med maxuttag.

Att man inte kan förutse effektuttaget verkar vara problemet. För att sänka NOx används olika tekniker, C-EGR, SCR och LNT. Detta känns igen från våra skogsmaskiner som du kan läsa mer om i artikeln [MA] Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner . Här verkar ren SCR teknik fungera bäst, i dagligt tal "AdBlue". Problemet är dock att katalysatorn som AdBlue sprutas in i måste hålla hög temperatur för att fungera, ca 180 grader Celsius.

Den enda bil som klarade ICCT´s tester nyligen var en bil med SCR teknik, men det fanns också andra bilar med SCR som inte klarade testet.
En stor fördel med SCR lär vara att man flyttar utsläppsproblematiken bort från förbränningen. Man kan optimera förbränningen och därigenom även optimera effekt och dieselförbrukningen och sedan ta hand om kväveoxiden i avgasröret. En större nackdel är att man måste tanka dubbelt, alltså både diesel och urea (AdBlue).

Det filas nog en hel del på detta i bilindustrin just nu, frågan är om och hur de löser kraven? Hybridsystem finns idag, kanske kan dessa förfinas, alt. skapa hög värme i katalysatorn oavsett effektuttag i motorn.

Ny Teknik skriver mer om detta idag.

http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3936295.ece

Bifogar även studien som är gjord och som jag tror mycket av ovanstående är baserat på.



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).