Öppna kategorin

D-Sack™ - Självupplösande påse från BillerudKorsnäs

9 inlägg 5570 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

D-Sack™ - Självupplösande påse från BillerudKorsnäs

Fredrik Reuter  
#345089 BillerudKorsnäs har vunnit pris för produkten D-Sack™ som är en ny typ av förpackning främst avsedd för cement.
Produkten vann Pulp & Paper International (PPI) priset för innovationer inom hållbara förpackningar.

D-Sack™ tillverkas i Tyskland med råvara (papper) från BillerudKorsnäs massabruk i Karlsborg, Kalix.
Produkten är ett 2-bladigt vitt papper med en speciell bestrykning som gör att den kan användas som cementsäck och har likvärdiga egenskaper lagringsmässigt, som konventionella cementsäckar.

Företaget LafargeHolcim har varit med i utvecklingen av D-Sack™ och därigenom har de än så länge ensamrätt på produkten.

Två stora fördelar talar för D-Sack™. Dels är den gjord av främst tallskog (barrmassa), och dels löses den upp i cementblandaren.
Detta gör att man helt sonika lastar in hela säckar i blandaren och man slipper krångel med att hantera löst cement med damm osv. Dessutom slipper man ta hand om avfallet, för det binds in i betongen.
Påsen sönderdelas i cementblandaren och när vatten tillsätts så löses den upp i mycket små fibrer som binds i betongen.

Produkten är dyrare än konventionella säckar med plasthinna, men eftersom man slipper avfallhanteringen och att det går snabbare att blanda så räknar man med att den ger vinst ändå.

Vad tror du om D-Sack™, är den standard framöver? Och finns det andra applikationer för den?

http://www.billerudkorsnas.com/sv/Media ... sbar-sack/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: D-Sack™ - Självupplösande påse från BillerudKorsnäs

Tosca  
#345814 Det låter ju som en god höjning av arbetsmiljön.

Avatar Fallback

Re: D-Sack™ - Självupplösande påse från BillerudKorsnäs

jannee  
#345816 Säcken löses upp av vatten - bra, men hur går det om säcken oavsiktligt blir "fuktskadad". Får man då en färdigbränd klump på 25 kg i sin hand?

Användarvisningsbild

Re: D-Sack™ - Självupplösande påse från BillerudKorsnäs

T Landström  
#345830
jannee skrev:Säcken löses upp av vatten - bra, men hur går det om säcken oavsiktligt blir "fuktskadad". Får man då en färdigbränd klump på 25 kg i sin hand?


Dagens säckar är ju inte särskilt vatten säkra...

Användarvisningsbild

Re: D-Sack™ - Självupplösande påse från BillerudKorsnäs

Göt  
#345832
jannee skrev:Säcken löses upp av vatten - bra, men hur går det om säcken oavsiktligt blir "fuktskadad". Får man då en färdigbränd klump på 25 kg i sin hand?


jag har då ett antal 50 kg klumpar kvar sedan mitten av 80 talet var då bara papperssäckar på den tiden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: D-Sack™ - Självupplösande påse från BillerudKorsnäs

JensSkoog  
#345833
Göt skrev:
jannee skrev:Säcken löses upp av vatten - bra, men hur går det om säcken oavsiktligt blir "fuktskadad". Får man då en färdigbränd klump på 25 kg i sin hand?


jag har då ett antal 50 kg klumpar kvar sedan mitten av 80 talet var då bara papperssäckar på den tiden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Känns inte som dom är 50kg när man ska få bort dom där klumparna, snarare som 100 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: D-Sack™ - Självupplösande påse från BillerudKorsnäs

Fredrik Reuter  
#345852 Hej,
Jag pratade med BillerudKorsnäs ang denna nya produkt förra veckan.
Om jag tolkar detta rätt så är denna säck gjord av 2 lager papper, på utsidan av yttre, och insidan av inre så är pappret bestruket med en vattenbeständig lösning bl a innehållande lera.

Så länge man har den oöppnad så kanske den då beter sig bättre än en vanlig m.a.p vattenupptag.

Men, jag har inte belägg för detta, har inte heller sett IRL.

   TS
Användarvisningsbild

Re: D-Sack™ - Självupplösande påse från BillerudKorsnäs

Göt  
#345867
JensSkoog skrev:
Göt skrev:
jannee skrev:Säcken löses upp av vatten - bra, men hur går det om säcken oavsiktligt blir "fuktskadad". Får man då en färdigbränd klump på 25 kg i sin hand?


jag har då ett antal 50 kg klumpar kvar sedan mitten av 80 talet var då bara papperssäckar på den tiden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Känns inte som dom är 50kg när man ska få bort dom där klumparna, snarare som 100 :mrgreen:


=)) =)) =)) :))

Avatar Fallback

Re: D-Sack™ - Självupplösande påse från BillerudKorsnäs

Hema  
#345902 Om det funkar så bra som det sägs, så är det ju helt klart positivt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).