Bioenergi

Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125 TWh

43 inlägg 15089 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125 TWh

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Sture Andersson  
#344558 Detta är mycket intresanta siffror ,elkonsumtionen i sverige är 140TWh.Det inebär att vi kan ta ut den ur skogen 3 gånger om .dessutom tror jag INTE siffran 400TWh är överkant ,ser på mina egna marker finns mycket jag skulle kunna göra för att öka tillväxsten.EU bidrag på värdelösa marker bara för att jag ska få bidraget,vore bättre det växste energi på marken .
Nått som är vanligt på många marker i dag är att det håller på att försumpas på grund av miljönissar,
skogsägare vågar inte gräva sina diken längre .Mycket av den skog som averkas i dag är på grund av
att det fanns bidrag på 1930 talet för att dika skogsmark.Om nissarna får fortsätta styra lägger dom snart all skogsmark under vatten.Dax att skogsvårsstyrelsen tar tag i dessa frågor.Om man läser föreskrifter för dikning i dag blir man mörkrädd ,man får inte avvattna ett område,varför i H...te ska man då gräva om man inte får avvattna.Trodde det var det som var vitsen med ett dike att det rinner ut vatten i det.

Finns mycket att fundera på i denna fråga ,en är att vi inporterar soper till Sverige ,i ställer för att använda den enrgin vi har .

Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Sture Andersson  
#344559 Detta är mycket intresanta siffror ,elkonsumtionen i sverige är 140TWh.Det inebär att vi kan ta ut den ur skogen 3 gånger om .dessutom tror jag INTE siffran 400TWh är överkant ,ser på mina egna marker finns mycket jag skulle kunna göra för att öka tillväxsten.EU bidrag på värdelösa marker bara för att jag ska få bidraget,vore bättre det växste energi på marken .
Nått som är vanligt på många marker i dag är att det håller på att försumpas på grund av miljönissar,
skogsägare vågar inte gräva sina diken längre .Mycket av den skog som averkas i dag är på grund av
att det fanns bidrag på 1930 talet för att dika skogsmark.Om nissarna får fortsätta styra lägger dom snart all skogsmark under vatten.Dax att skogsvårsstyrelsen tar tag i dessa frågor.Om man läser föreskrifter för dikning i dag blir man mörkrädd ,man får inte avvattna ett område,varför i H...te ska man då gräva om man inte får avvattna.Trodde det var det som var vitsen med ett dike att det rinner ut vatten i det.

Finns mycket att fundera på i denna fråga ,en är att vi inporterar soper till Sverige ,i ställer för att använda den enrgin vi har .

Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344599 Det kostar ganska mycket att ta ut all den här energin med dagens låga priser går det knappt ihop sig med det vi tar ut. GROT kan även användas för att minska marks kader och för att gödsla plantorna.

Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Sture Andersson  
#344607 Du har helt rätt ,men man kan ju hoppas på att det blir bättre så småning om,i dag är det ju ingen vits ta ut grot ,bättre ha det kvar.Men om dom ska ha dom miljömål som dom sätter upp kanske det blir ändring på det.

Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344624 Jo, man skulle kunna tänka sig pris/skattehöjningar. Men då tror jag ändå att det kommer eldas mer massaved för att skapa energi, kan bli billigare än att skrapa upp den sista groten.

Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Sture Andersson  
#344631 Ja så är det säkert ,men massabruken kommer nog inte ha avsättning för all massa ,om sen skördaren kör änna ut i topp ,så blir det bara grenarna kvar i skogen.Ett annat allternativ man kan tänka sig är om skördaren är en flismaskin ,och flisar hela träden direckt.

Användarvisningsbild

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345583 Bönderna måste ta strid för bioenergin http://www.lantbruk.com/debatt/bonderna ... bioenergin
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

j-eg63  
#345670 Teoretiskt!! Marknaden för träddelar är ju död :surp:

Användarvisningsbild

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Camwood  
#345688
j-eg63 skrev:Teoretiskt!! Marknaden för träddelar är ju död :surp:

Ja som produkten ser ut i dag. Men vi måste förädla råvaran skog/trä om vi ska få lönsamhet i framtiden. Inga jämförelser i övrigt men marknaden för gårdagens mobiltelefoner skulle nog vara ganska död tror jag !!!!

Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Hema  
#345730
Camwood skrev:
j-eg63 skrev:Teoretiskt!! Marknaden för träddelar är ju död :surp:

Ja som produkten ser ut i dag. Men vi måste förädla råvaran skog/trä om vi ska få lönsamhet i framtiden. Inga jämförelser i övrigt men marknaden för gårdagens mobiltelefoner skulle nog vara ganska död tror jag !!!!

Säg inte det, då de gör reklam för restaurerade Iphone 4S för 1500:- :)

Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Hema  
#345732 Samt så går den här tråden lite stick i stäv med denna Markförsurningen fortsätter i Sydsverige , om man nu tar hänsyn för södra Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345735
Hema skrev:Samt så går den här tråden lite stick i stäv med denna Markförsurningen fortsätter i Sydsverige , om man nu tar hänsyn för södra Sverige.


Inte nödvändigtvis. Genom att låta barr och smågrenar vara kvar, minskas markförsurningen en hel del. Kan också nämna att vårt blöta klimat i sig är markförsurande.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Hema  
#345744 Låter spännande men hur skulle en kvistning av grenar gå till? :???:

Användarvisningsbild

Re: Vi kan ta ut 400 TWh ur skogen, idag tar vi bara ut 125

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345752 Tja, i och med att man låter groten ligga på hygget ett tag, så får man ju inte med allt. Har för mig att Skogsstyrelsen kräver att 15-20% av groten lämnas kvar på hygget men "det brukar sällan vara något problem".
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).