Skogsvagn (Huggarvagnar)

Grävsticka på skogskran

4 inlägg 5099 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grävsticka på skogskran

Fredrik Reuter  
#344033 I min värld var grävstickor som tillbehör till traktorkranen ett minne blott. Kändes som det var länge sedan nu som skogsvagnstillverkarna stod på Elmia och grävde hål i backen med skogskranar.

Har för mig att vi diskuterat detta tidigare på skogsforum men hittar det inte precis nu. Det var ett system tyngt av nackdelar, man kunde inte gräva i värst hårda backar, det tog hårt på skogskranen eftersom den inte var gjord för det osv.

Men detta kanske är en fel föreställning?
Kesla har precis laddat upp ett klipp på en grävsticka till deras kranserie "200", du kan se klippet nedan.

Vad är din bild av dessa idag, används de? Och i så fall, hur bra funkar de?





   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Grävsticka på skogskran

stegmaster  
#344037 Nä, det där tror jag inget på, då man ser vilka kräfter en riktig grävmaskin får utstå med.
Att peta med en 20cm bred skopa (i va som ser ut so redan grävd masse), eller slanta i några grästustar (som man ser på slutet) funkar säkert.
Men vem orkar hålla på att byta om mellan skopa/cylider mot grip/rotator och kanske ochså montera kranen av vagnen. :shock:
Inget för mig ihvertfall. 8)
Kranen tar nog slut snabbt nog endå, om jag inte ska börja gräva med den ochså. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Grävsticka på skogskran

Vardon  
#344040 Är man i sån mark går det nog bra, jag kan inte slå ner ett spett i backen med mindre än 3 försök för jag träffar på sten.

Tror nog mer på att hyra en mindre grävare en vecka då och då, det går nog fortare om inte annat.

Avatar Fallback

Re: Grävsticka på skogskran

brassel  
#344049 Funderar ev på Jakes variant att kunna skota med grävarn istället
Nån som testat Jakes grävagg överhuvudtaget?
http://en.jake.fi/album/jaked107/yleisk ... ralphotos/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).