Sågverk (mindre)

Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet.

16 inlägg 7912 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet.

Lindqvist  
#343626 Jag kan inte riktigt bestämma om det skall vara klinga eller bandsågsbblad på grund av att nå lite kapasitet.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343634 Jag kör Wood-Mizer LT15 och är nöjd. Den går att förlänga vid behov så långa stockar är inget problem
och det sitter en klämma varannan meter så även krokiga grejer sitter fast.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet

Lindqvist  
#343638 Tack Slurfi för svar en sådan såg är just det som jag tänkt skulle vara fördelen med långt och minst farlig vid krokigt virke. Men skulle ändå i liten skala villa fraktsåga. Och det är just det som gör att jag inte kan välja. Är också lite skeptisk till sågbladens förmåga att såga tjudrigt virke men kanske jag har fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet

Lindqvist  
#343760 Hur är det Slurfi blir bladen fort slöa? Hur många stockar kan du såga med ett blad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343831 De blir slöa ganska fort, men de är inte så dyra ca 250:-/st och går att slipa flera ggr.
Jag har sågat en del gårdsträd och då såklart spiksågat flera ggr och fått byta därför.
Jag ska skicka de på slipning alt köpa slipmaskin, men har ännu 5 oanvända blad hemma.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet

Lindqvist  
#343853 Gårdsvirket är ju alltid mera riskabelt men skall vi säga skogsvirke får det heta, tror du det håller 5 st stockar eller 10 stockar?
Måste man ta ner matningen kraftigt då de blir slöa eller. Hade en logosol kedjesåg på 90 talet där höll en ked kanske 2-3 stockar alltså blocksågning av 6-7 m stockar grovlek kanske 40 cm i genomsnitt. Och det var ju båtvirke fick 7 st bräder okantade i genomsnitt av en stock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343984 Kan ej svara, men att bandsåg är melodin för mig känns stabilt, jag kan inte tänka mig varken kedja eller klinga.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet

josip  
#344099 Hej Lindqvist och hälsningar från Närpes!
Jag har en Lt15 som jag sågar litet till husbehovs med. Skulle säga att skärpan på bladen beror mycket på hur stockarna ser ut. Om de är avverkade och skotade så att de inte kommit i beröring med marken så håller nog ett blad gott och väl halva dagen effektiv sågning. Det händer ibland att jag kör ett par dagar på ett blad också. Men då handlar det oftast om att man sågar sånt som kan innehålla metall och man vill inte byta blad. Kvaliteten blir nog lätt lidande då. Har ej provat stellite-blad och såna, de skall ju vara betydligt bättre. Har en egen slipmaskin (logosols billiga variant), men ingen skränk. Jag tycker att det funkar rätt bra, bladen brukar hålla max 10ggr slipning innan de går av. Har ibland litet problem med att bladet börjar vandra i virket om det är mycket grovkvistigt. Nya, vassa blad går betydligt bättre, men tyvärr inte alltid perfekt de heller. Felaktig skränkning kan ha något med problemen att göra också tror jag.

Om du har vägarna hitåt så är det bara att komma förbi. Jag kan skicka tel.nr. på pm.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet

Blivande snickare  
#344109 Skränkningen blir mindre efterhand som du slipar och då blir åxå snittet gropigare.

Investera i en skränkbänk om den inte är allt för överdrivet dyr, mycket roligare att såga om det går rakt! :)

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet

Lindqvist  
#344125 Tack Blivande snickare samt josip det var vänligt att du erbjöd besök har du haft ditt sedan 2011 eller då har du väl hunnit få bra erfarenhet . Det vill ju vara att man först tar de stockar som inte duger till saluvirke tills man tröttnar på dålig kvalitet i bräder och plankor. Man bör nog taga det bästa helst men känner den av något på fruset virke. Böjer sig stocken något på sågbänken vid slutsågning av tjudrigt virke alltså slipper den att lyfta sig något. Nu skall jag inte laga det mera invecklat en vad det behövs. :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet

Pabene  
#344140 Lindqvist,
Stockar med "tjur i" har ju mycket kraftiga inre spänningar. Om du "stör" jämnvikten i stocken genom att såga bort en del kommer de delade bitarna hitta sitt eget jämnviktstillstånd. Jag tror inte att någon typ av fixering i ett sågverk kan hindra sådana förändringar i stocken. Vad som däremot är helt klart, är att då stocken vrider sig och böjer sig under pågående sågning, kan den inte "komma åt" att störa ett bandsågblad. Det är på grund av att bandsågbladet har så liten utsträckning i längdled. Är bladet skarpt och har rätt skränkning, "skär det sig fritt" kontinuerligt. En sågklinga har mycket svårare att klara förändringar i stocken genom att den "kommer tillbaka" upp i sågsnittet en meter bort.
I stockbandsågen medför sådana stockar att måttfel uppstår men om stocken har tröttnat och ligger stilla inför nästa sågsnitt blir det snittet rakt och plant.
Du kan såga torra stockar, barkborreträd, gamla vindfällen och fruset timmer i en bandsåg, utan problem.
Hur många stockar du kan såga utan att slipa bladet bror ju på så många faktorer. Rena furustockar, 35 - 40 cm diam, 4,5 m långa, sågade till 2" plank, kanske att 6 st är möjligt med Munkfors standardblad. skulle du välja stellitblad, kanske 15 stockar är möjligt. Det här är mina erfarenheter och jag byter till nyslipat blad så snart jag ser de första tecknen på oskärpa.









längdled

Avatar Fallback

Re: Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet

Blivande snickare  
#344151 Man kan motverka inre spänningar genom att vända stocken efter varje snitt.
Inte till 100% men betydligt mer än att inte vända :grin:

Avatar Fallback

Re: Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet

Pabene  
#344154 Ja, det är ju så man försöker minimera felen då man upptäcker att en sådan stock hamnat på sågen. Det är ju också lättare att göra så i en bandsåg eller kedjesåg.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet

Lindqvist  
#344190 Tack för utförliga svar Pabene och Blivande snickare jag hade det med solosågen förr att om jag svände det på grund av tjuder så måste man göra det i eller före stockens mitt . Men då hamnade man att börja från barksidan igen för att lugna ner böjningen och då blev det sista brädet en tjock eller för tunn pga. att man inte kunde beräkna till att gå jämt ut. Men som du säger Pabene så finns väl nog ingen kraft som håller det kvar på sågbänken. Som båtvirke så går ju det att sedan hyvla så det är inget större problem med för tjockt värre med för tunt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverk för långt och krokigt virke med hyfsad kapasitet

Lindqvist  
#357187 Det blev då nog ett begagnat logosolsågverk pga.att jag ändå litar på det och är billig i drift för har haft ett sådant i 12 år ca detta tills jag får min ramsåg flyttad och en ramsåg flyttar man inte så fort ett halvår och tillockmed mera är ingen snabb manöver det är mycket gjutas med betong och tjäle i marken som måste tas i beaktande. Och att få bort det från mitt förra hem så är inget litet projekt heller. En ramsåg skall vara på en hög nivå med alla remmar och sådant som spånår måste tas i beaktan.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).