Jakt och Fiske

Frysa in kräftor.

9 inlägg 27387 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Frysa in kräftor.

Äboda  
#338598 Nu är kräftfiskesäsongen här, börjar få ordning på all utrustning som krävs med burar och kok.
IMAG0376.jpg

Har dock skaffat en bättre gryta än den som ses på bilden.
Men varje år är det samma dilemma, det går ju inte att äta upp alla kräftorna på en gång utan några måste frysas in. Jag har provat olika varianter på frysemballage varje år snart utan att hitta något som jag är riktigt nöjd med. Är det någon som har nåt bra tips att komma med vore jag tacksam.



   TS
Avatar Fallback

Re: Frysa in kräftor.

Axl  
#338603 Lösgodisburkar tiggda i affären, inte optimalt men iaf billigt.

Användarvisningsbild

Re: Frysa in kräftor.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338607 Nu är jag ingen finsmakare när det gäller kräftor. Men jag tycker det funkar bra att frysa in i spadet.

Användarvisningsbild

Re: Frysa in kräftor.

Äboda  
#338609
Vedmaskin skrev:Nu är jag ingen finsmakare när det gäller kräftor. Men jag tycker det funkar bra att frysa in i spadet.


Det håller jag med om, det gäller bara vad man skall hälla spadet och kräftorna i. :smile:

Axl skrev:Lösgodisburkar tiggda i affären, inte optimalt men iaf billigt.


Har testat den varianten, problemet är att burkarna inte är tillverkade i en plast som tål att frysas så bra, så de brukar spricka och locken ramlar av.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frysa in kräftor.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338610
Äboda skrev:
Vedmaskin skrev:Nu är jag ingen finsmakare när det gäller kräftor. Men jag tycker det funkar bra att frysa in i spadet.


Det håller jag med om, det gäller bara vad man skall hälla spadet och kräftorna i. :smile:

Axl skrev:Lösgodisburkar tiggda i affären, inte optimalt men iaf billigt.


Har testat den varianten, problemet är att burkarna inte är tillverkade i en plast som tål att frysas så bra, så de brukar spricka och locken ramlar av.


2 liters big pack brukar det bli gott om när man har småbarn. Dom är ju gjorda för frysen. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Frysa in kräftor.

Äboda  
#338611 Big pack fungerar hyfsat, problemet är bara att få tag i tillräcklig mängd när det är dags.
Locket sitter inte helt perfekt på dessa heller när det blir en stor isklump i st glass.
Har varit inne på att försöka hitta liknande tråg som turkiska/kinesiska köpekräftor levereras i och sedan använda vacuummaskinen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frysa in kräftor.

Axl  
#338616 Var har du köpt brännaren? Funkar det bra? Har en vedeldad gammal "bykgryta" idag, någon som vet om det går att köpa nya sådana?

Användarvisningsbild

Re: Frysa in kräftor.

Äboda  
#338618
Axl skrev:Var har du köpt brännaren? Funkar det bra? Har en vedeldad gammal "bykgryta" idag, någon som vet om det går att köpa nya sådana?


Brännaren är köpt på NIMA för ett par år sedan, och den har fungerat bra.
Jag tror inte den säljs längre men den här borde vara lika bra.

http://www.nimaab.se/se/art/hot-wok-original.php

Har en 50-liters rostfri gryta att koka i.
Stor skillnad mot att stå i köket och slabba med pastagrytan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frysa in kräftor.

Pensionär  
#338672 Finns det någon restaurang i närheten där du kan gå in och fråga? På sådana ställen kommer de tomburkar i olika storlekar dagligen.
Jag brukar hämta creme fraiche hinkar på 5 liter ibland när jag behöver.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar