Skogsvagn (Huggarvagnar)

Svag vreten kran

17 inlägg 17303 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svag vreten kran

alrunned  
#336004 Hej,
är ganska ny i branchen och behöver lite hjälp.
Har just köpt en huggarvagn med en kran Vreten 46-30 och kopplar den bakom en Valmet 6800.
Jag har kört med detta ekipage ett par dagar och har nu lite funderingar...
1) Har jag tillräckeligt flöde/tryck från traktorn för att klara av att köra lyften?
2) behöver jag fylla mer olja i hydralsystemet nör kranen är inkopplad?
3) Hur mycket ska jag behöva varva traktorn för att kranen ska få någon ork? För visst är det så att ju snabbar hydralpumpen går, destå större tryck levererar den?
4) Lyftkraften på armen närmast gripen (är det den som kallas stickan?) är vädligt mycket högre en på lyftarmen närmast rotorn. Ska det vara så? Jag misstänker att det inte är ok. En normal furustock på 30-40 cm x 4,5 m lyfts med lätthet av den stickan? ca 8000-1000 rpm, men rör sig knappt när jag försöker höja lyftarmen vid rotorn, hur mycket jag än varvar. Kan möjligen klara det om stickan är typ 90 gr mot främre lyftarmen. Får för mig att kolven som styr lyftarmen närmast rotorn läcker
5) Ska shydraulslanganrna bli varma? dom är inte heta men känns tydligt varma då man tar i dom med handen (kanske 35-40 gr)
6) Rotorn för kranen (inte gripen) stannar inte i det läge som jag släpper ventilen vid. Om jag svänger ut kranen till vänster och släpper ventilen svänger kranen in mot vagnen igen om det inte är absolut plant. Kan motverka detta med att inte släppa spaken helt ("hålla emot" lite gran med ventilen). Känns som om ventilen inte fungerar som den ska.

Några tips/tankar...?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Svag vreten kran

anersimyra  
#336007
alrunned skrev:Hej,
är ganska ny i branchen och behöver lite hjälp.
Har just köpt en huggarvagn med en kran Vreten 46-30 och kopplar den bakom en Valmet 6800.
Jag har kört med detta ekipage ett par dagar och har nu lite funderingar...
1) Har jag tillräckeligt flöde/tryck från traktorn för att klara av att köra lyften?
2) behöver jag fylla mer olja i hydralsystemet nör kranen är inkopplad?
3) Hur mycket ska jag behöva varva traktorn för att kranen ska få någon ork? För visst är det så att ju snabbar hydralpumpen går, destå större tryck levererar den?
4) Lyftkraften på armen närmast gripen (är det den som kallas stickan?) är vädligt mycket högre en på lyftarmen närmast rotorn. Ska det vara så? Jag misstänker att det inte är ok. En normal furustock på 30-40 cm x 4,5 m lyfts med lätthet av den stickan? ca 8000-1000 rpm, men rör sig knappt när jag försöker höja lyftarmen vid rotorn, hur mycket jag än varvar. Kan möjligen klara det om stickan är typ 90 gr mot främre lyftarmen. Får för mig att kolven som styr lyftarmen närmast rotorn läcker
5) Ska shydraulslanganrna bli varma? dom är inte heta men känns tydligt varma då man tar i dom med handen (kanske 35-40 gr)
6) Rotorn för kranen (inte gripen) stannar inte i det läge som jag släpper ventilen vid. Om jag svänger ut kranen till vänster och släpper ventilen svänger kranen in mot vagnen igen om det inte är absolut plant. Kan motverka detta med att inte släppa spaken helt ("hålla emot" lite gran med ventilen). Känns som om ventilen inte fungerar som den ska.

Några tips/tankar...?
Ökat varv ger enbart större flöde och snabbare kranrörelser. Du verkar ha rejält internläkage i ventilpaketet då lyften är svagare än stickan och svängen inte stannar annat än på plan mark. Du behöver anlita en hydraulmekaniker helt enkelt.. :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Svag vreten kran

axwell  
#336008
alrunned skrev:Hej,
är ganska ny i branchen och behöver lite hjälp.
Har just köpt en huggarvagn med en kran Vreten 46-30 och kopplar den bakom en Valmet 6800.
Jag har kört med detta ekipage ett par dagar och har nu lite funderingar...
1) Har jag tillräckeligt flöde/tryck från traktorn för att klara av att köra lyften?
2) behöver jag fylla mer olja i hydralsystemet nör kranen är inkopplad?
3) Hur mycket ska jag behöva varva traktorn för att kranen ska få någon ork? För visst är det så att ju snabbar hydralpumpen går, destå större tryck levererar den?
4) Lyftkraften på armen närmast gripen (är det den som kallas stickan?) är vädligt mycket högre en på lyftarmen närmast rotorn. Ska det vara så? Jag misstänker att det inte är ok. En normal furustock på 30-40 cm x 4,5 m lyfts med lätthet av den stickan? ca 8000-1000 rpm, men rör sig knappt när jag försöker höja lyftarmen vid rotorn, hur mycket jag än varvar. Kan möjligen klara det om stickan är typ 90 gr mot främre lyftarmen. Får för mig att kolven som styr lyftarmen närmast rotorn läcker
5) Ska shydraulslanganrna bli varma? dom är inte heta men känns tydligt varma då man tar i dom med handen (kanske 35-40 gr)
6) Rotorn för kranen (inte gripen) stannar inte i det läge som jag släpper ventilen vid. Om jag svänger ut kranen till vänster och släpper ventilen svänger kranen in mot vagnen igen om det inte är absolut plant. Kan motverka detta med att inte släppa spaken helt ("hålla emot" lite gran med ventilen). Känns som om ventilen inte fungerar som den ska.

Några tips/tankar...?

Om det inte fanns någon olja i huggarvagnen från början så får du kolla nivån i traktorn, annars inte.
Om pumpen är OK så ger den inte högre tryck vid ökat varvtal, bara mera flöde som ger snabbare rörelser.
Stickan är längst ut, i den sitter rotatorn och sen gripen.
Tror att du menar kranpelaren, närmast före bommen.

Hydrauloljan blir varm när den utför arbete, speciellt om du varvar upp motorn.

Svagaste funktionen brukar svängen ha, det du beskriver vid plan/lutande underlag.

Hydraulcylindrar är mycket starkare på att trycka ut kolvstänger än att dra in dom. Olika lösningar på olika kranar vad man har för lösning.

Avatar Fallback

Re: Svag vreten kran

Hema  
#336013 Bara för att förtydla kranens delar lite extra. Kranen består av kransvängen, sedan krantornet, på vilken bommen sitter, följt av stickan och slutligen rotorn med gripen.

Som du nämner så verkar någonting vara fel. Nu skrev du inte vilken typ av ventilpaket du hade, men jag skulle rekommendera att kolla på den ventildelen som sköter bommens rörelse. Det kan hända att du har en övertrycksventil som är trasig. Denna har som uppgift att skicka ut hydraulvätskan om trycket blir för högt. Om denna är sönder kommer den släppa igenom hydraulvätska för snabbt.

Samma sak kan gälla för kransvängen eller så har du inre läckage. Om du vill använda dig av uteslutningsmetoden och skifta slangar på vid olika spakar, så se till att kranen inte på något sätt är belastad. Häng upp kranen eller se till att den står stabilt.

Känner du dig osäker, så ta kontakt med någon fackman. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Svag vreten kran

Ådii  
#336042 Är kranen svag hela tiden eller blir den svagare vart efter oljan i traktorn blir varmare?

Användarvisningsbild

Re: Svag vreten kran

alrunned  
#336062 Ja, jag tror att det är bättre när man börjar ett arbetspass.

Om det är som ni säger - att trycket inte har med varvtalet att göra (vilket jag inte alls betvivlar), hur kommer det sig då att om bommen inte orkar (dvs stocken hänger fritt i kranen men jag kan inte lyfta den högre) så hjälper det att varva traktorn till kanske 1200-1300 rpm?. Då kan jag lyfta ytterligare någon meter sen tar det stopp igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svag vreten kran

Ådii  
#336069 Har du några andra redskap som använder hydraulen på traktorn? T.ex växelplog eller liknande? Anledningen till att jag frågar är att det finns en o-ring som kan börja läcka på Valmet/Valtra och då börjar t.ex kranen att uppföra sig som du skriver att den blir svagare vart eftersom oljan blir varmare så släpper o-ringen igenom mera och mera. Det brukar ofta också märkas om man har en växelplog och svänger runt den på samma gång som lyftarmarna lyfter så stannar de för att oljan inte täcker till när det läcker igenom.

Användarvisningsbild

Re: Svag vreten kran

alrunned  
#336074 Nä...jag har bara huggarvagnen
Tänker att om det är något fel på traktorn så skulle alla funktioner fungera dåligt, men det är bara bommen som är svag.
Kranvridning har full styrka, det är bara det att den inte stannar där jag lämnar den

   TS
Avatar Fallback

Re: Svag vreten kran

Ådii  
#336075 Jo det stämmer nog det du säger. Missade att inte alla funktioner var svaga.

Avatar Fallback

Re: Svag vreten kran

zeetorg  
#336080
alrunned skrev:Ja, jag tror att det är bättre när man börjar ett arbetspass.

Om det är som ni säger - att trycket inte har med varvtalet att göra (vilket jag inte alls betvivlar), hur kommer det sig då att om bommen inte orkar (dvs stocken hänger fritt i kranen men jag kan inte lyfta den högre) så hjälper det att varva traktorn till kanske 1200-1300 rpm?. Då kan jag lyfta ytterligare någon meter sen tar det stopp igen.


Dom flesta hydraulsystem blir starkare med högre varv (till en viss gräns), alltså borde rimligen trycket öka, åtminstone om vi pratar om låga till måttliga varv. Sedan när du når maxtryck är det bara flödet som ökar.
Teori och praktik är inte alltid samma sak...

Jag håller med om att du verkar ha ett kass ventilpaket.

Användarvisningsbild

Re: Svag vreten kran

Rasken  
#336082 Teoretisk så skall inte kranen bli starkare om man ökar varvtalet. Men alla traktorer jag har haft har kranen kunnat lyfta lite extra vid högre varv. Vet inte varför men så har det varit och det har inte varit någon skillnad om jag har en gammal sliten pump eller en ny.

Men det låter som att du har något problem med endera kolven eller ventilpaketet. Koppla loss slangar och testa olika varianter och platser på ventilpaketet och kolvar. Så kanske du kommer fram till problemet.

Att vridhuset rör sig i motlut tycker jag tyder på att du inte har något mot tryck från ventilpaketet eller att vridhuset läcken invertes.

Användarvisningsbild

Re: Svag vreten kran

Erre  
#336083 Packa om den "svaga" kolven.
Å gör som Rasken tipsade om med svängen. Byt plats på slangarna till en annan spak.

Användarvisningsbild

Re: Svag vreten kran

Claes E.  
#380829 Hej,
har skaffat en begagnad Vreten HVV 8,5 huggarvagn med Vreten 51-40 kran. Har f.n. en gammal John Deere 3140 framför.
Dock får jag inte heller hydrauliken att fungera bra. Kranen är svag och rörelserna går sakta på i stort sett alla funktioner. Jag har lastare på traktorn och den är stark och reagerar snabbare om jag ökar oljeflödet. Jag har reglagepaketet kopplat till dubbelverkande uttag.
Någon som känner till grejorna...Var ska jag börja att felsöka?
//Claes E.

Avatar Fallback

Re: Svag vreten kran

massa-ved  
#380897 Är pluggen bytt till den fria returen? På de äldre 7 spaks paketen sitter den i den högra gaveln, kort plugg för rundpumpning, lång för konstanttryck.

Användarvisningsbild

Re: Svag vreten kran

Claes E.  
#380976 Har 4 spakar på paketet. En för kransvängen och bommen, en för vardera stödbenet och en för stickan, rotorn och gripen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).