Skogsröjning

Röja/gallra björkbestånd

5 inlägg 5231 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja/gallra björkbestånd

Papaodi  
#335776 Hej!

Jag har fått lite skog i närheten av Pajala. Själv bor jag i södra Skåne och är nybörjare på det här med skogsägande och skogsbruk. Det jag vet är att där finns ett björkbestånd som borde ha röjts för ett tag sedan och som nog är i ett mellanläge mellan röjning och gallring.

Jag har tid att åka upp och bekanta mig med skogen under 1-2 veeckor någon gång under augusti/september/november. Min tanke är att lära mig att köra röjsåg innan dess och sedan ge mig an björkbeståndet. Min fråga är nu: är det lämpligt att röj/gallra björk någon gång under denna period? Det jag tänker på är bland annat om snön sedan kommer att ta knäcken på relativt ny-röjd/gallrad björk.

Jag är lite sugen på att dra i början av augusti för att kunna plocka hjortron när jag är där, men sen tänker jag på att stå och röja bland en miljard myggor.. När försvinner myggen från de trakterna? Och när blir det så mycket snö så att röjning blir jobbigt?

Mycket tacksam om någon skulle ta sig tid att svara på några av mina frågor!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja/gallra björkbestånd

Skogen i boden  
#335777 Myggen lär leva till första frosten sep/okt. Ifjol röjde jag nog in i november iaf utan nå större tendenser till snöbrott

Avatar Fallback

Re: Röja/gallra björkbestånd

Pensionär  
#335787 Mygg brukar inte va nåt problem under själva röjningen. Avgaserna från sågen håller dom borta. Det är förstås när man tar rast dom kommer på en.
Är det stora arealer som ska röjas?

Avatar Fallback

Re: Röja/gallra björkbestånd

Papaodi  
#335799 *Edit: augusti-september-oktober menade jag ju förresten.

Det är ett par hektar som är björk tror jag. Så det tar väl de där 1-2 veckorna. :mrgreen:

Ska man ta dem så långt ner mot marken som möjligt förresten? Och hur många stammar per hektar är lagom att spara? Vet ju inte exakt hur stora träden egentligen är. Tror att marken är rätt näringsfattig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja/gallra björkbestånd

Skogen i boden  
#335817 Ett av mina björkbestånd var rätt eftersatt , röjde det ganska sparsamt och satsar på att komma åter om kanske 5 år och göra en tidig gallring/vedhuggning

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).