Skogsvagn (Huggarvagnar)

Medar / skidor till boggi på skogsvagn

9 inlägg 10582 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Medar / skidor till boggi på skogsvagn

Fredrik Reuter  
#331927 Kan medar eller skidor som tillsats vara något för din skogsvagn?
SkogsElmia rapporterar från Tyska mässan DLG att ett tyskt företag tagit fram just en tillsats för skogsvagnar som ska minska marktrycket genom att medar eller skidor placeras över boggihjulen.

Enligt SkogsElmia så ska markarean gå från konventionella 0,5m2 till hela 3m2.

Utförligare rapport kommer enligt Elmia nästa vecka.
Lite synd att man tappar driften och friktionen stiger nog avsevärt med medar, men annars?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Släde / skidor till boggi på skogsvagn

BjörkenPer  
#331928 men om det kommer en rejäl stubbe da?

Avatar Fallback

Re: Släde / skidor till boggi på skogsvagn

Suzuki Hasse  
#331939 Finns redan till atv vagnar och funkar riktigt bra

Användarvisningsbild

Re: Släde / skidor till boggi på skogsvagn

svampbob  
#331940 Till våren gamla skogsvagn har vi medar men jag kan inte minnas när dom satt på senast. Någon gång på mitten 70 talet. Min far säger att problemet var att dom kanade så lätt i sida.

Användarvisningsbild

Re: Släde / skidor till boggi på skogsvagn

T Landström  
#331942 Fanns väl redan i skogsmaskinernas ungdom...fast då va väl tanken att de skulle användas på vintern...

Avatar Fallback

Re: Medar / skidor till boggi på skogsvagn

Tosca  
#331956
Fredrik Reuter skrev: minska marktrycket genom att medar eller skidor placeras över boggihjulen.

På bilderna är de placerade under boggihjulen? :surp:

Användarvisningsbild

Re: Medar / skidor till boggi på skogsvagn

halvproffs  
#331993
Tosca skrev:
Fredrik Reuter skrev: minska marktrycket genom att medar eller skidor placeras över boggihjulen.

På bilderna är de placerade under boggihjulen? :surp:

Det är när det regnar eller är starkt solljus som dom ska vara över hjulen. Så dom är bra på flera sätt. :grin: Skämt åsido så tror jag inte detta är någon hit.

Avatar Fallback

Re: Medar / skidor till boggi på skogsvagn

Bosse1  
#332065 Här är en annan gammal ide flyter fint men inte spårlöst,kan varit uppe förut.


Användarvisningsbild

Re: Medar / skidor till boggi på skogsvagn

josiaab  
#785051
Fredrik Reuter skrev:Kan medar eller skidor som tillsats vara något för din skogsvagn?
SkogsElmia rapporterar från Tyska mässan DLG att ett tyskt företag tagit fram just en tillsats för skogsvagnar som ska minska marktrycket genom att medar eller skidor placeras över boggihjulen.

Enligt SkogsElmia så ska markarean gå från konventionella 0,5m2 till hela 3m2.

Utförligare rapport kommer enligt Elmia nästa vecka.
Lite synd att man tappar driften och friktionen stiger nog avsevärt med medar, men annars?



Någon som vet vad de blev av detta?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).