Socialt (mer om oss)

Kunskapskanalen SVT måndag 18 maj Kl. 21.00 "Second class"

12 inlägg 6733 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kunskapskanalen SVT måndag 18 maj Kl. 21.00 "Second class"

axwell  
#330091 SVT sänder ett program om öststatare som satsar på skogsröjning i norra Sverige.
Kan bli intressant att se hur det vinklas :?: :|

21.00 Second class
21.00-22.00
· Gästarbetare kommer från Östeuropa för att arbeta i Västeuropa. I dokumentären möter vi en grupp litauiska män som rest till Sverige för att rensa skog i Norrland. Hur ser deras livsvillkor och drömmar ut? UR. Även i K 19/5, K 21/5 och K 22/5 Textat sid. 793


Fast nog är väl textningen på sid 199 ?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Kunskapskanalen SVT måndag 18 maj Kl. 21.00 "Second clas

axwell  
#330142 Påminnelse, i kväll på Kunskapskanalen :!:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kunskapskanalen SVT måndag 18 maj Kl. 21.00 "Second clas

sundelius  
#330159 Fy fan vilket liv de lever :sad: 😡

Avatar Fallback

Re: Kunskapskanalen SVT måndag 18 maj Kl. 21.00 "Second clas

axwell  
#330166 Nästan så att jag ångrar tipset om det här inslaget.
Det tog 13 minuter innan det hände något, budskapet i filmen hade varit lika tydligt om den klippts till 20 minuter.

Helt klart, jag avundas inte deras situation.
Lönedumpning berördes bara indirekt, om ens det.

Inte många kritiska uttalanden, censur eller dålig journalistik ?

Fast nu vet jag vad "rensa skog" betyder, googleöversatt ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kunskapskanalen SVT måndag 18 maj Kl. 21.00 "Second clas

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330177 Tur man inte betalar tv-licens...handlade det om ensamma män i en avlägsen by eller??

Avatar Fallback

Re: Kunskapskanalen SVT måndag 18 maj Kl. 21.00 "Second clas

Hema  
#330181 För den som vill se klippet i efterhand: http://urplay.se/Produkter/188057-Second-class

Jag kan väl hålla med Axwell, men jag gissar att det var mer ett försök till att på något sätt ge en bild över deras situation, snarare än att göra något "Uppdrag Granskning". För att vara så faktalös, så berättade den rätt mycket om dessa unga människors situation och liv. För mig iaf så ingav den till eftertanke.

En stor kontrast till klippet ovan är ett klipps om sändes igår, De Superrika: http://www.svtplay.se/video/2930082/de-superrika-avsnitt-1/dokument-utifran-de-superrika-avsnitt-1

Avatar Fallback

Re: Kunskapskanalen SVT måndag 18 maj Kl. 21.00 "Second clas

jannee  
#330187 Var egentligen en lååång sammanfattning om hur gästarbetarna har det här i Sverige. Skogsarbete, byggnadsarbete eller chaufför - skit samma. Fritid = sprit och cigaretter och eller porrfilm.
En del (oftast de flesta) är värda en betydligt högre lön medan andra egentligen inte tjänar mer än de är värda.
Stackarna (för visst är det synd om dem) har oftast inget att välja mellan, arbetslöshet i hemlandet eller underbetalt förvärvsarbete i ett främmande land.
Tycker att inslaget (programmet) hade en inte så liten negativ åsikt om letterna, de kunde i stället visat hur duktiga de är och hur lite de får ut för sitt jobb - kanske besvärligt att gå med en kamera i ett röjt bestånd fullt av mygg.

Användarvisningsbild

Re: Kunskapskanalen SVT måndag 18 maj Kl. 21.00 "Second clas

Skogshuggarn  
#330197
Flisaren skrev:Tur man inte betalar tv-licens...handlade det om ensamma män i en avlägsen by eller??


Möjligtvis även en smygreklamfilm för AB Vin & Sprit och Swedish Match. :wink:
Värdelöst!,,,åtminstonde med fokus på utlänningars arbetsvillkor i det svenska skogarna.

Avatar Fallback

Re: Kunskapskanalen SVT måndag 18 maj Kl. 21.00 "Second clas

Palakangas  
#330213 Mycket märkligt. Görs det ett program som kritiserar villkoren för dessa arbetare, då gnälls det över lata svenskar som inte vill jobba i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Kunskapskanalen SVT måndag 18 maj Kl. 21.00 "Second clas

vetinte  
#330274 Mer intresant är att Svenskar inte ser verkligheten (fören de är för sent) trots att den påtalades för två år sedan här på forumet *ASG*.
O beklagar sig NU, med sina "öppna hjärtan"....... *ASG*.
Svenskar verkar i allmenhet vara hmmmmmm tja.........välg själva.
Men de e bra att äga skog/Fastighet i Sverige, för med den "insikten" som Svenskar har tjänar man mer :)
Inget snack ! Ni ligger tio år efter i verklighetsuppfattning / IQ.
Men det är väll "PK".

Avatar Fallback

Re: Kunskapskanalen SVT måndag 18 maj Kl. 21.00 "Second clas

aalg  
#330350 http://urplay.se/Produkter/188057-Second-class

Avatar Fallback

Re: Kunskapskanalen SVT måndag 18 maj Kl. 21.00 "Second clas

Skogsinvest  
#330386 Intressant att titta på röjningen 9 min in i sändningen. Tycker de tar hårt men de verkar kontrollera antalet stammar så säkert kameran som ljuger. Dock verkar de sakna skydd för ögon och varselkläder. Skulle inte röja i grupp utan varselklädsel och inte alls utan skydd för ögonen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).