ATV och UTV i skogen

Skaffa kranman T1100 med 8 eller 12 tums hjul?

7 inlägg 6735 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skaffa kranman T1100 med 8 eller 12 tums hjul?

JPW  
#329859 Funderar skarpt på att köpa en Kranman timmervagn T1100 till min fyrhjuling (Arctic Cat 400), men frågan är om jag borde passa på att beställa den med extra stora hjul (12 tum) jämfört med standardhjulen (8 tum). Det kostar en slant (+4500:-) så frågan är förstås om det är värt det? Jag gissar att boggien klättrar bättre i terrängen med större hjul plus att den kanske inte fastnar i mjuk mark lika lätt. Man jag vet inte om det har någon praktisk betydelse? Men alla större vagnar från Kranman har ju 12 tum som standard...

Jag hade inte tänkt att köpa linkranen till. Inte än iallafall, känns just nu lite som att det som man inte orkar handlasta är det ändå bäst att kalla in större maskiner för att hantera istället. Elvinsch är väl dessutom plågsamt långsamt?

Är det nån som har koll på verkligheten här? Blir det någon märkbar skillnad med de större hjulen? Och är det någon annan fördel med större hjul? Eller finns det rent av nackdelar?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Skaffa kranman T1100 med 8 eller 12 tums hjul?

JPW  
#330122 *Bump!* Visst finns det väl någon där ute som har provat olika stora hjul på en timmervagn till en fyrhjuling...?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skaffa kranman T1100 med 8 eller 12 tums hjul?

jannee  
#330128 Ett fordon rullar ALLTID lättare med större hjul. Nu har jag ingen ATV men märkte en enorm skillnad på traktorn när jag lade på större hjul + blev tvingad att vända fälgarna ut och in. Dragförmågan och stabiliteten ökade drastiskt.

Avatar Fallback

Re: Skaffa kranman T1100 med 8 eller 12 tums hjul?

quaker  
#330129 Tror d flesta som köpt vagnar ångrat att de inte la till de extra det kostar hos kranman för att uppdatera hjulen.

Avatar Fallback

Re: Skaffa kranman T1100 med 8 eller 12 tums hjul?

JPW  
#330138 Tack så mycket! Det är nog så att man med tiden kommer att ångra de mindre hjulen... Lutar åt 12 tum...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skaffa kranman T1100 med 8 eller 12 tums hjul?

Hema  
#330147 Jag har de där 22" på 8"-fälg och de däcket med det klassiska däckmönstret för atvvagnar bjuder på ett himla bra grepp. Men frågan är vad man ska med så mycket grepp i sidled på en odriven vagn. Den blir rent av jobbig att svänga runt med för hand (om det är boggie). Mönstermässigt ser 26"-däcken ut att ha lite sämre grepp, men det lär duga gott nog.

En sak som jag dock ställer mig lite frågande till är om vagnen är konstruerad för så stora hjul? Visst Kranman borde inte missa på en sådan sak, men man vill ju vara säker på att inte ena boggiehjulet går i en stock vid full boggierörelse. 4" eller 2" som det blir i praktiken kan ju spela roll. En lösning är ju annars att begränsa boggierörelsen något.

Du kan väl höra vad de säger, för större hjul är oftast trevligare. Lycka till med ditt köp.

Avatar Fallback

Re: Skaffa kranman T1100 med 8 eller 12 tums hjul?

JPW  
#338829 Slog till på de större hjulen. Har kört en dem´l med vagnen och den funkar jättebra, men jag kan förstås inte avgöra skillnaden mellan de olika hjulstorlekarna. Kan nog tycka att den blir lite begränsad i boggieutslaget med lass på, och att den nog inte egentligen är designad för de stora hjulen. Men jag har inte märkt några nackdelar än så länge. Jättenöjd. Men man skulle ju haft en kran på den också...

a.JPG

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).