Skotare

Vilken maskin för risskotning

13 inlägg 7684 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken maskin för risskotning

Raffe  
#24182 Hejsan,
Funderar lite kring risskotare, vilka maskiner lämpar sig bäst och varför. Är lite nyfiken på detta och har funderingar på lite äldre begagnade, typ valmet 862, 840. Timberjack 1010 eller ännu äldre typ kockum. Gärna en skotare som även går att skota normalt med i någon grövre gallring.

Inser förstås att storleken har betydelse 8) men vilken medelstor skulle kunna tänkas vara användbar?

kom gärna med Era åsikter och funderingar :)



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Ponsse  
#24197 Tja raffe.En lagom risskotare som du kan köra lite gallring/slutaverkning med,en timberjack 1110 är inte dum,eller kanske en lite äldre valmet 860 någon äldre ponsse buffalo ? :wink:

Användarvisningsbild
masterchief  
#24199 Varför inte en rottne rapid?
Med lite påbyggnad kan du få till avsevärda rislass.
Driftsäker maskin som om du får tag på en med styrbar vagn passar ypperligt till gallring.
Men så är jag smittad av den blå pesten så ta mina råd med en nypa salt :oops:

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#24204 ska du bara skota ris ska du ha en 6-hjulig 1710 för vi har en 1410 8-hjulig och skotar bara ris med och det är skit drygt att behöva välja andra spår mot vad första skotaren har gjort :( men bygg en ankstjärt och sätt på en 1110 företaget jag kör åt hade en 1110 och en gubbe snittade 18 m3s :lol:

Avatar Fallback
Raffe  
#24276 Tack för svaren hittills :D
Rottnen faller bort direkt eftersom jag bor i Finland. Där är den väldigt sällsynt = svårt med service och reservdelar.

1010:an verkar ju flera vara inne på. Tycker ni att Valmet 840;an är för liten?

Får dessutom gärna vara en maskin som är någorlunda lättservad.

   TS
Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24397 Nej usch ingen 6-hjuling, så stötiga maskiner.
Om du är inne på en 840, varför inte köpa en 860?

skiljer väl 800 kg nånting va? Sen sitter det väl bara en fyra i 840:in?
Är inte mycke bredare heller, kommer inte ihåg men 10-15 cm?

Skiljer såklart beroendde på årsmodell också. Men med 860 får du på mer och har mycket bättre dragkraft.
Vilket behövs vid grönris, grön väger ju mycket mer än virke.

Iaf just nu, med det här vädret vi har. Riset är ju så blött.
Mitt tips är köp en 860 å bygg en ankstjärt till den, finns bild här i fotoalbumet på våran gammla 860 98:a med ankstjärt :D
Lycka till :lol:

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#24494
Valmet860.1 skrev:Nej usch ingen 6-hjuling, så stötiga maskiner.
Om du är inne på en 840, varför inte köpa en 860?

skiljer väl 800 kg nånting va? Sen sitter det väl bara en fyra i 840:in?
Är inte mycke bredare heller, kommer inte ihåg men 10-15 cm?

Skiljer såklart beroendde på årsmodell också. Men med 860 får du på mer och har mycket bättre dragkraft.
Vilket behövs vid grönris, grön väger ju mycket mer än virke.

Iaf just nu, med det här vädret vi har. Riset är ju så blött.
Mitt tips är köp en 860 å bygg en ankstjärt till den, finns bild här i fotoalbumet på våran gammla 860 98:a med ankstjärt :D
Lycka till :lol:



om ris är tyngre än virke så lär våran 1410 med riktigt fullt lass väga jävlig* mycke den lastar ju 30m3s om du är duktig på att lassa :lol:

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24529
om ris är tyngre än virke så lär våran 1410 med riktigt fullt lass väga jävlig* mycke den lastar ju 30m3s om du är duktig på att lassa :lol:


30 m3 ris? :shock: Ja alltså grönris, det väger mer.
Men är ju bara för att det är så blött, sådana här dagar.

Men 30 m3 ris låter mycket på en 1410, tror kanppt vi har de på 1710:an som har ankstjärt och högre stakar. 8)
Men vad har ni för bygge? :D

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#24537
Valmet860.1 skrev:
om ris är tyngre än virke så lär våran 1410 med riktigt fullt lass väga jävlig* mycke den lastar ju 30m3s om du är duktig på att lassa :lol:


30 m3 ris? :shock: Ja alltså grönris, det väger mer.
Men är ju bara för att det är så blött, sådana här dagar.

Men 30 m3 ris låter mycket på en 1410, tror kanppt vi har de på 1710:an som har ankstjärt och högre stakar. 8)
Men vad har ni för bygge? :D


vi har bresons rispåbyggnad en annan maskin men likadan som vår:)

Användarvisningsbild
Thunborg  
#24601 Men sen står de på verkstan med :roll: :roll:

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#24825
Thunborg skrev:Men sen står de på verkstan med :roll: :roll:


våra maskiner har aldrig haft något problem med boggie eller något med drivlina och så :)

Avatar Fallback
grotförare  
#29785 vi skotar grot med en ponsse buffalo från 02 å vi får på ungefär 25 m3 på våran å då har vi bara en extra banke å två stöter snätt upp från den sista banken! ps buffalo är kanon att köra grot med för att den har en sne ruta ibak så man ser jävligt bra näe man börjar få lite höjd på lasset!

Avatar Fallback
grotförare  
#29789 hade 31 m3 på de här lasset, de hade legat i drygt ett år så de var avbarrat när vi körde de! är rätt så nöjd med de lasset!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).