Öppna kategorin

Röja ungskog med drönare

24 inlägg 14512 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röja ungskog med drönare

Fredrik Reuter  
#326710 Att röja ungskog med drönare kan kanske bli aktuellt i framtiden.
Klippet nedan visar killarna i Mythbusters som nu byggt en drönare (quadcopter, multikopter) med ett litet röjaggregat under (en lite klinga).

Eftersom en drönare kan programmeras att köra förutbestämda rutter och dessutom har kamera med videolänk så borde det teoretiskt kunna gå att utföra röjning av ungskog med en drönare, eller vad tror ni?





   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Röja ungskog med drönare

Hema  
#326718 Nice, sådan skulle man ha.

Användarvisningsbild

Re: Röja ungskog med drönare

Seb macahan  
#326719 Jag ser inte vinsten med en flygande drönare vid röjning. Har länge funderat på o bygga ett experiment med radiostyrd röjnings robot. Men när ska man få tid till det. Tror det blir svårt för en flygande drönare att leta sig ner bland grenverk utan o slå i rotorn. Men en larvburen robot med röjarm radiostyrd och med kamera länk. Det borde gå att bygga både hyfsat billigt och effektiv. Har nån tips på små gummilarver så kanske mina funderingar kan ta fart.

Avatar Fallback

Re: Röja ungskog med drönare

Hema  
#326723
Seb macahan skrev:Jag ser inte vinsten med en flygande drönare vid röjning. Har länge funderat på o bygga ett experiment med radiostyrd röjnings robot. Men när ska man få tid till det. Tror det blir svårt för en flygande drönare att leta sig ner bland grenverk utan o slå i rotorn. Men en larvburen robot med röjarm radiostyrd och med kamera länk. Det borde gå att bygga både hyfsat billigt och effektiv. Har nån tips på små gummilarver så kanske mina funderingar kan ta fart.

Ptja, man skulle väl kunna ha en arm som är längre än träden alternativt ha skyddsringar, vilka är ganska vanliga inom quattrodrönare. Alla som har sett filmen Avatar, kanske kommer ihåg hur deras helikoptrar var konstruerade. Inget är omöjligt, gäller bara finna rätt lösning på problemet.

Användarvisningsbild

Re: Röja ungskog med drönare

Fredrik Reuter  
#326744 Hej,
Ja, den idé som ploppade upp hos mig när jag såg klippet ovan (som ju är ett test och inte har något direkt med röjning) var att detta skulle kunna fungera i ungskog och att armen längre än skogen.
Det är sådan enorm teknikutveckling inom detta område så jag tror att de flesta problemen skulle kunna lösas.
Billiga konsumentdrönare har till och med idag ultraljud för att kunna flyga lågt utan att ta i backen. Sedan är automatiseringen hög genom GPS också. Välj helt enkelt skiftet som ska röjas i läsplattan, dra en zon runt det och programmet ritar upp ett förslaget rutnät med waypoints som drönaren ska gå efter (typ stråkröjning).

Sedan fungerar detta troligtvis inte i lite äldre ungskog, då blir träden för långa för bra röjning. Kanske en toppröjning skulle fungera dock?
I och med urbanisering och att ungdomar ratar skogen kanske detta är teknik som måste till för att häva röjningsberget på sikt?

Seb: Hjul- eller bandburen röjningsrobot tror jag också kan fungera. Det enda problemet är terrängen tror jag. Terrängen gör att den inte kan hållas så liten i storlek antagligen, men det kanske inte är något problem? Köra ut den på släpkärra? Väger den säg 300kg så kan den ju pressa ner stubbar när den jobbar sig fram och man kan hålla klingan tillräckligt högt så den inte stensågar...?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja ungskog med drönare

Hammaren  
#326794 Hur ska man få drönaren att spara huvudstammarna? och naturhänsynen? Kulturhänsyn? Är den certifierad? :grin:
Jag kastar in lite bensin i brasan för att få fart på funderingarna. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Röja ungskog med drönare

BjörkenPer  
#326798
Fredrik Reuter skrev:I och med urbanisering och att ungdomar ratar skogen kanske detta är teknik som måste till för att häva röjningsberget på sikt?

Måste bara påpeka! OFFTOPIC!
Det finns ungdomar (bla jag) som älskar skogen! exempel när vi slutar skolan så går mina kompisar på sina svetiga och ***** gym, medans jag går ut och röjer eller hugger ved :D Men visst jag håller med, det är inte många... nu när jag tänker efter så är det nog bara en 5 andra i min ålder som jag vet om som tycker om och brinner för skogen, dock så är det bara tre av dem som håller på med skog :mrgreen: dem andra har viljan i alla fall :P
(Gymnasie elev :ugeek: :ugeek: )

Avatar Fallback

Re: Röja ungskog med drönare

550  
#326799 De sätter fingret på ett stort problem i videon, nämligen säkerheten. Ser inte hur man ska kunna på en sådan sak godkänd, särskilt inte om den arbetar helt själv efter gps. Det borde väl vara lika mycket jobb att sätta upp avspärrningar runt ett hygge som att röja det :lol:

Teoretiskt sett så kan man kanske använda det till specialuppdrag, typ arboristarbete. Dock behöver man gå upp i storlek, effekten måste väl vara som en liten motorsåg/röjsåg i alla fall :smile:

Seb macahan skrev:Jag ser inte vinsten med en flygande drönare vid röjning. Har länge funderat på o bygga ett experiment med radiostyrd röjnings robot. Men när ska man få tid till det. Tror det blir svårt för en flygande drönare att leta sig ner bland grenverk utan o slå i rotorn. Men en larvburen robot med röjarm radiostyrd och med kamera länk. Det borde gå att bygga både hyfsat billigt och effektiv. Har nån tips på små gummilarver så kanske mina funderingar kan ta fart.


Varför ska du ha en kamera? Fjärrstyra hemifrån soffan eller? :grin:
Varför larvband, är det inte smidigare med vanliga hjul? Fast du kanske tänkte en ganska lite robot, jag är mer inne på en stråkröjare som är ca 1,5 m bred. Radiostyrning tror jag också på, var hittar man sånt billigt?

Användarvisningsbild

Re: Röja ungskog med drönare

Fredrik Reuter  
#326803 Hej,
BjörkenPer: Ja, du är en av få numer tyvärr, men kul att du fastnat för skogen!
Vi kommer vara ett litet men tappert gäng som sitter och fikar med 8 drönare var kanske... :wink:

550: Jovisst, säkerheten måste lösas, det är ju en riktigt halsskärare det där om man kör i rätt höjd! :shock:
Men det borde gå att lösa på något sätt. Om vi dryftar vidare så tror jag att det svåraste blir att få energi för tillräcklig tid i luften för en sådan farkost...

Kanske kan man i framtiden göra propellrarna i hårda och vassa och med fart komma in och rensa stråk på låg höjd i ~150km/h... :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja ungskog med drönare

isteskog  
#326805 Ja, Jä...lar vad imponerad man blev ..... :lol: :lol: :lol:
Finns nog mycket att jobba på :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röja ungskog med drönare

Fredrik Reuter  
#326806 Hehe, jo det finns att jobba på.
Men jag tror att Mythbusters är i ett väldigt tidigt teststadie också med sin grej (som ju inte heller har med röjning att göra).

Tror detta kan bli 2030 års Hormoslyr, fast bra! :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja ungskog med drönare

Seb macahan  
#326809 Mina funderingar på larvmaskin grundar sig i följande: 1 det är lätt att få med sig tillräckligt med kraft. 2 inga känsliga dyra komponenter, 3 lätt o manövrera oavsett väder. 4 kameran är till för att framtidens röjare/operatörer ska kunna vara oberoende av väder. Regnar det ska man kunna operera hyfsat väderskyddad en bit från roboten. Med dagens gps, och kartor tillsammans med kameran borde man kunna röja rätt stora områden. "min" maskin väger nog runt 300-400kg, ser ut som Wall E (Disney) överdelen är nivellerande och armen teleskopisk med adapter för klinga eller kedja Beroende på vilken röjning som ska utföras. Komponenter till denna maskin borde gå att köpa för runt 200k. Terräng ser jag som ett mindre problem. Men hade det varit lätt hade den nog funnits. Men att det går är skördarna ett levande bevis på. Tänk mindre, skippa hytt och mätutrustning. Man klippet redan i dag vägkanten med robotar skillnaden är precisionen och det borde gå o lösa.

Avatar Fallback

Re: Röja ungskog med drönare

jannee  
#326810 Ska dagens ungdomar i framtiden sköta skogen (röjningar) måste det nog kunna skötas från mobilen och helst liggande på rygg i soffan framför tv:en. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Röja ungskog med drönare

BjörkenPer  
#326812
Fredrik Reuter skrev:Hej,
BjörkenPer: Ja, du är en av få numer tyvärr, men kul att du fastnat för skogen!
Vi kommer vara ett litet men tappert gäng som sitter och fikar med 8 drönare var kanske... :wink:

550: Jovisst, säkerheten måste lösas, det är ju en riktigt halsskärare det där om man kör i rätt höjd! :shock:
Men det borde gå att lösa på något sätt. Om vi dryftar vidare så tror jag att det svåraste blir att få energi för tillräcklig tid i luften för en sådan farkost...

Kanske kan man i framtiden göra propellrarna i hårda och vassa och med fart komma in och rensa stråk på låg höjd i ~150km/h... :surp:

Härligt! Fika är ju så gott :mrgreen: back on topic.
Jag gjorde nyligen ett arbete, där jag studerade bil batteriets utveckling (och massa annat) med tanke på att du nämner energi. jag skulle gissa på att, det är möjligt inom en framtid på runt 10-20 år, att ha ett batteri som är tillräckligt lätt men har ändå tillräcklig energi för att kunna driva både propellrarna och klinga under en vettig tid. Men det kommer bli sjukt dyrt! I alla fall till en början.
En markbunden radiostyrd "röjar-robot" tror jag mer på. Tror att det skulle bli en mycket mer strukturerad röjning av en markbunden också, en flygande skulle ju inte kunna köra i blåsten heller. En markbunden kan ju även bära större batterier = billigare, kan köra längre och kan köras i tuffare väder. I och med att en markbunden kan bära större/tyngre utrustning, så kan dem ha en mer avancerad GPS för en mer exakt röjning. Om en markbunden får slut på bränsle/el så är det inte värre än att man får gå och byta/ladda batteriet, för en flygande så kan det slutar med att allt går sönder när den får slut på bränsle då den troligen faller till marken.
Slutsats, En flygande är lite för mycket framtids tänk, vi ska börja med markbundna för att se om resultatet ens kommer att gå att jämföra med en vanlig manuell röjare, och om det är ekonomiskt försvarsbart :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röja ungskog med drönare

BjörkenPer  
#326813
jannee skrev:Ska dagens ungdomar i framtiden sköta skogen (röjningar) måste det nog kunna skötas från mobilen och helst liggande på rygg i soffan framför tv:en. :mrgreen:

Dra inte alla ungdomar över en kant. Bara för att det visas i medier att barn/ungdomar bara kan med telefoner eller paddan eller vafan det heter, så betyder det inte att alla beter sig så. Dem som spenderar sin tid i skogen syns ju inte på nätet/medier då dem inte delar med sig av sin information :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).