Allt färre ungdomar vill ha skogen som arbetsplats. Skogsnäringen startar en stor kampanj för att få bukt med problemet.
"Grönt är det nya svarta" är namnet på den kampanj som Sveaskog tillsammans med Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, LRF gemensamt bekostar. Målet är att göra ungdomar nyfikna på skogsnäringen. Idag finns ett underskott på ungefär 350 skogsmaskinsförare om året och för arbetsgivare är bristen ett allt större problem.
Fler ungdomar
– Vi vill kunna rekrytera lokalt och vi vill att fler ungdomar ska få upp ögonen för skogsbruket, säger Karin Ericsson, HR-chef på Sveaskog till Norrbottens Kuriren.
Genom en serie workshops ska näringen försöka ge en modern bild av branschen och få bort de fördomar som finns.
Fördomar
– Från vårt håll behöver vi bli bättre på att tala om vad jobbet inom skogsbruket innebär. Det är ett fritt jobb med stora möjligheter. Vi behöver också få bort fördomarna, som att man till exempel måste vara stark för att klara av att jobba som maskinförare, säger Karin Ericsson till tidningen.
I samband med kampanjen kommer SLA och LRF också göra en större analys för att kartlägga vilka behov branschen kommer att kunna tillgodose fram till 2030, skriver Norrbottens Kuriren.
– Att börja som sommarjobbare i skogen är ett sätt att väcka intresset. De som arbetar inom skogsbruket idag är främst män i medelåldern, säger Karin Ericsson.
Är det sant att det är en brist på unga i skogen?? Är det inte jobben som blir mindre och mer prispresat så man vågar inte anställa ny utbildade .
ponsse gazelle-12