Sågtimmer

försäkringsersättning

2 inlägg 2886 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

försäkringsersättning

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23618 jag satt o bläddrade i ett gammalt nummer av skogen då jag hittade en artikel om en skogsägare utanför ljungby som hade fått en extra ersättning från sitt försäkringsbolag efter gudrun för att stubbarna var högre och ingen grot hade kunnat tas tillvara..så långt inget problem..
men när jag kollar på bilden av den aktuella markägaren o känner igen honom som en entreprenör som jag träffade där nere när jag var o körde efter gudrun då blir jag mer tveksam.. kan det vara rätt att han får ersättning för att han själv har tagir högga stubbar på sin egen mark? i frågan om grot är det svårare för vist gick det att ta grot på visa objekt men långt ifrån alla..



   TS
Avatar Fallback

Re: försäkringsersättning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24068
Niklas H20 skrev:jag satt o bläddrade i ett gammalt nummer av skogen då jag hittade en artikel om en skogsägare utanför ljungby som hade fått en extra ersättning från sitt försäkringsbolag efter gudrun för att stubbarna var högre och ingen grot hade kunnat tas tillvara..så långt inget problem..
men när jag kollar på bilden av den aktuella markägaren o känner igen honom som en entreprenör som jag träffade där nere när jag var o körde efter gudrun då blir jag mer tveksam.. kan det vara rätt att han får ersättning för att han själv har tagir högga stubbar på sin egen mark? i frågan om grot är det svårare för vist gick det att ta grot på visa objekt men långt ifrån alla..


Stubbar:
Försäkringen ersätter bara normal förhöjning mot normala stubbar. D.v.s. när grus o torvor faller ner på stam. Likaså vid nerförslut kan det behövas "stödlängd".
Också vid den säkrare metoden vid rotkap då man sågar från höger sida från roten sett mot topp då sågkroppen förlänger stubben. Fördelen är ju att då står man bakom rot om stammen slår mot kaparen.
Dessutom skapar skördaren vid ansättning av kapad stam ett spill. Till detta kommer läge då stammar ligger i vinkel mot övriga och behöver kapas från topp.
Tillsammans blir detta 2 - 3 dm förhöjd stubbe.

Grot ersätts med 4 kr per fälld m3sk om volym, ålder är tillräcklig och trädslaget är grandominerat.

En entreprenör som var i ATL och fått 160.000 kr fick för annat än stubbar.
Ofta är det arealfel och felräkningar. På en markägare har en ersättning ändrats tre ggr trots att inte faktorn berörts vid annan diskussion, som rört sej om annan ändring.
Uppenbar felräkning och försök till feldebitering har jag fått se. Det verkar som att försäkringsersättning blivit förhandlingsbar numera.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).