lör 07 mar 2015, 18:30#320426
Hej skogsforum
Har drömt om en egen skördare en tid och har tittat på en Skogsjan 487 XL från 1990. Min budget är begränsad så jag räknar inte med att maskinen jag skaffar är i toppskick utan räknar med många timmars skruvande innan arbetet kan börja.
Maskinen verkade inte ha fått speciellt mycket kärlek senaste åren. Den hade endast stått still hos nuvarande ägare som mer eller mindre gett upp hoppet om att få maskinen körduglig.
Motorn gick igång direkt och gick mycket bra. Däcken var OK och även kedjorna. Det fanns lite oljeläckage runt midjan och på aggregatet. Maskinen var mycket smutsig även inuti, så det var inte lätt att exakt säga var läckagen fanns. Aggregatet fungerade inte.
Jag klev in i hytten för att testa hur kranen kändes och den fungerade ok. Jag tyckte inte att jag tog i något annat reglage än kranspakarna men plötsligt började vänster sida att sänka sig, mycket obehagligt, det verkade som om maskinen hade ett eget liv?
Jag vred av nyckeln men motorn fortsatte att gå ca 10 sekunder innan den stannade. Antagligen bara en kass stopp-solenoid men obehagligt ändå.
Ägaren körde igång maskinen och fick tillbaka den i horisontellt läge. Jag undrade om midjan gick att vrida. Bromsarna hade låst sig och midjan kunde inte vrida sig med fyra kraftiga slirskydd på.
Känner ni igen detta? Vad kan den ”levande” nivelleringen bero på? Varför sitter bromsarna fast? Jag vet inte alls hur en skogsjan är uppbyggd och vet inte heller hur man ens får en hel parkerings broms att släppa.
Det kunde ju tyvärr inte bli någon affär. För högt pris i förhållande till antalet fel, och det skulle ju inte heller bli lätt att få upp maskinen på en transport med låsta bromsar.
Tacksam för tips och teorier