Skördare

Skördare med eget liv?

13 inlägg 6380 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördare med eget liv?

Eriro  
#320426 Hej skogsforum
Har drömt om en egen skördare en tid och har tittat på en Skogsjan 487 XL från 1990. Min budget är begränsad så jag räknar inte med att maskinen jag skaffar är i toppskick utan räknar med många timmars skruvande innan arbetet kan börja.

Maskinen verkade inte ha fått speciellt mycket kärlek senaste åren. Den hade endast stått still hos nuvarande ägare som mer eller mindre gett upp hoppet om att få maskinen körduglig.

Motorn gick igång direkt och gick mycket bra. Däcken var OK och även kedjorna. Det fanns lite oljeläckage runt midjan och på aggregatet. Maskinen var mycket smutsig även inuti, så det var inte lätt att exakt säga var läckagen fanns. Aggregatet fungerade inte.

Jag klev in i hytten för att testa hur kranen kändes och den fungerade ok. Jag tyckte inte att jag tog i något annat reglage än kranspakarna men plötsligt började vänster sida att sänka sig, mycket obehagligt, det verkade som om maskinen hade ett eget liv?

Jag vred av nyckeln men motorn fortsatte att gå ca 10 sekunder innan den stannade. Antagligen bara en kass stopp-solenoid men obehagligt ändå.

Ägaren körde igång maskinen och fick tillbaka den i horisontellt läge. Jag undrade om midjan gick att vrida. Bromsarna hade låst sig och midjan kunde inte vrida sig med fyra kraftiga slirskydd på.

Känner ni igen detta? Vad kan den ”levande” nivelleringen bero på? Varför sitter bromsarna fast? Jag vet inte alls hur en skogsjan är uppbyggd och vet inte heller hur man ens får en hel parkerings broms att släppa.

Det kunde ju tyvärr inte bli någon affär. För högt pris i förhållande till antalet fel, och det skulle ju inte heller bli lätt att få upp maskinen på en transport med låsta bromsar.

Tacksam för tips och teorier



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skördare med eget liv?

skogsjan695xl  
#320429 Den sjönk antagligen för att den läcker kraftigt inuti kolvarna. Eller en magnet som skärvar, det skulle kunna hjälpad bara av att börja köra maskin lite.
Bromsar är nog inget stort fel då den har bromsar i hjulmotorena.
Skogsjan maskinerna är egentligen en fruktansvärt enkelt byggd maskin.

Avatar Fallback

Re: Skördare med eget liv?

Eriro  
#320454 Hej Igen
Fast det lät som om motorn jobbade när den sjönk, och det gick ganska snabbt. Kan det vara något konstigt med joysticken som sköter om nivelleringen, lösa trådar?

Kranen slutade också att fungera när maskinen började ändra läge. Beror det på att nivelleringsventilerna ligger före kran ventilerna i samma ventilpaket?

Finns det en p-broms? Hur ansätter man den i så fall? Om den fastnat var letar man då efter det troliga felet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördare med eget liv?

Tvåan  
#320466 Kan vara fukt både här och där som ställer till det om maskinen stått länge.

Användarvisningsbild

Re: Skördare med eget liv?

machonisti  
#320470 Inte behöver en gammal maskin stå särskilt länge heller innan den börjar bete sig märkvärdigt.

Avatar Fallback

Re: Skördare med eget liv?

Eriro  
#320489 Hej
Blir fuktproblemen värre om det är biologisk hydraulolja i maskinen? Tyckte mig se något klistermärke med "Bio 46".
En traktor med rapsolja i tanken får ju förmodligen problem om den stått ett år eller mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördare med eget liv?

Tosca  
#320496 Bio 46 innebär att det är tillsatser som gör att oljan bryts ned när den spills ut och kommer i kontakt med luft.
Iom att kranen gick att röra på så är det inte troligt att någon pump tagit skada.
Elsystem är betydligt känsligare för fukt och kondens, ärg medför ju både glappkontakt och krypströmmar som gör att "fel" funktioner aktiveras.

Användarvisningsbild

Re: Skördare med eget liv?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320506 Fuktproblemen är inte i hydrauliken utan i elektroniken. Min erfarenhet av gamla maskiner med elektronik är att varje gång du ska ut och köra så är det nåt nytt fel pga elektroniken. I alla fall med maskiner som står tio månader per år och körs lite två månader per år. Det är lika på både transmissionselektroniken, kranstyrning och skördardator. Om man tar in burkarna och torkar dom så brukar det funka igen och dom brukar bli bättre ju mer maskinen används.

Avatar Fallback

Re: Skördare med eget liv?

Tosca  
#320509 Varmgarage med fuktkontrollerad atmosfär vore idealet, men så ser det sällan ut tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Skördare med eget liv?

Eriro  
#320517 Hej
Pumparna verkade helt OK. Det hördes att motorn fick arbeta varje gång man drog i en spak.

Så bra! Ni låter ju inte speciellt bekymrade eller förvånade alls.

Vet någon hur skogsjans bromsar fungerar? I specifikationerna står det endast "negativa skivbromsar".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skördare med eget liv?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320522 Bromsproblemet ligger nog i transmissionselektroniken tror jag.

Avatar Fallback

Re: Skördare med eget liv?

Tosca  
#320539 Även om elfel i grunden är enkla, är de långt ifrån bekymmersfria, man kan lätt förlora mycket tid på att hitta dem.

Avatar Fallback

Re: Skördare med eget liv?

Eriro  
#321204 Hej
Om man ger denna maskin en ny chans?

Här är mina förslag på åtgärder med de ni skrivit tidigare som grund.
Fyll på fler eller avråd från något av dem om ni anser att de är riskabla :

1. Skruva upp reglage och knappsatser så att de blir åtkomliga.
2. Torka dem med hårtork eller möjligen försiktigt med varmluftpistol.
3. Spraya dem med Elektronik rengöring, Startgas eller kanske 5-56?

Jag vet inte hur mycket det kan spela in i sammanhanget men om generatorerna inte riktigt gav full effekt så blir ju spänningen lägre än de 24V som systemet kräver. Jag mätte inte någon spänning på systemet när jag var där.

Med vänlig hälsning eriro

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).