Skogsnyheter

Finland stöper om sin skogspolitik

8 inlägg 3918 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finland stöper om sin skogspolitik

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Finland stöper om sin skogspolitik

isteskog  
#318925 Åsikter från våra finska vänner? Vad tycker machonisti, blivande snickare m fl om detta?

Avatar Fallback

Re: Finland stöper om sin skogspolitik

Blivande snickare  
#318962 För att vara ärlig så tror jag inte det påverkar mig privat något desto mera, jag/ vi har helt enkelt för lite skog (framför allt slutavverkningsmogen skog).
T.ex kunde man få stöd för röjning men om man som vi bara har ett par tre hektar igången å röja vart låt säga femte-tionde år så far det mera tid till papperskriget än till själva arbetet.
Men om man har som en bekant, cirka 50-100 hektar röjning VARJE år så suger ju detta helt klart.

Idén med att ta bort föryngringsstödet skulle jag vilja se bakgrunden till. Man vill öka produktionen och viljan att sköta skogen men så tar man bort det i mitt tycke viktigaste stödet för den nya skogen!?!? :???:

En grej i texten som jag inte förstår är hur man kommer att kunna få in flera köpares anbud på sina rotposter. Bara för att lagen ändrar så ökar ju inte antalet köpare!
Dessutom är många så pass bra "polare" med "sin" inköpare att de tycker att de får ett bra pris av hen, utan att kolla andras först. Där kanske lagen har en point, annars förstår jag den helt enkelt inte.
Jag gillar dock att man inte behöver dra kalt! :smile:

Ironiskt är det ju faktiskt att Skogscentralen vill med den här lagen öka antalet arbetsplatser i skogen men börjar själva med att sparka 10 % av sina anställda :roll:

Avatar Fallback

Re: Finland stöper om sin skogspolitik

brassel  
#318986 Hur funkar det och deklarera i Finland, tas dets mest hjälp eller?
Någon rentav som har skog både i Sverige och Finland som kan säga för och nackdelar inom skatter, lagar och ekonomi mm?

Användarvisningsbild

Re: Finland stöper om sin skogspolitik

machonisti  
#319085 Skall fundera på ärendet, behöver få klarhet i betydelsen att jag inte yrar igång nåt.

En liten tanke är ändå att industrin genom politik ser till att behålla massapriset på en för dem rimlig nivå. Ett stort hot mot industrins prisdumpningprocess är att energivirket tenderar att pressa massapriset uppåt. Enligt marknadsekonomi beror priset på efterfrågan men vad händer ifall en aktör äger ett kapital så stort att man kan planera marknaden?

Avatar Fallback

Re: Finland stöper om sin skogspolitik

Pensionär  
#319384 Först så måste vi ju få svart på vitt hur stödena kommer att bli. Inget är ju fastställt ännu och därför är det lite svårt att uttala sig desto mera.

Angående stöd till röjning så ska det stödet väl göras om.
Ett problem där har vart att man valt stöda röjning av misskötta skogar. Tanken i sig var väl god men de flesta har nu insett baksidan med det stödet. Många skogsägare har då väntat med att utföra röjningar i plant/ungskog som har ansetts vara i för bra skick för att va stödberättigade.
Väntandet har i många fall lett till att skogen blivit röjd först vid 15 års ålder. Och det vet vi ju alla hur en tallplantering full med löv ser ut om den aldrig röjts.

Sen så är det ju som Blivande Snickare skrev tidigare. De flesta av oss äger för lite skog för att påverkan ska bli så stor.

Avatar Fallback

Re: Finland stöper om sin skogspolitik

Fluim  
#319391 Hej
Jag är en inte så aktiv skribent men aktiv läsare på skogsforum och har försökt följa med ändringarna i skogslagen och lagen för hållbart skogsbruk(stöd lagen heter så).

Problemen med den gamla lagen är som Pensionär säger att röjningar har ofta blivit framskjutna då beståndet inte fyller kraven på stöd, de har alltså inte varit tillräckligt "dåliga". Stöden är egentligen menade för att täcka mellanskillnaden mellan kostnaden för en i rätt tid utförd röjning och en försenad röjning. Stödet på plantskogsröjning är i dagsläget på området jag verkar(österbotten) 93€/ha eller 116€/ha beroende på om man har en skogsbruksplan som är i kraft eller inte.

Stödet enligt den nya lagen skulle gå att få för både slyröjning och egentlig röjning, vilket är en förbättring då stödet riktas till den tidpunkt då åtgärden behövs istället för då den redan är försenad.

Dock är det som Blivande Snickare säger att om den medelmåttige skogsägaren har 23ha i olika beståndsklasser och röjer 1-3 ha/ per år spelar stödet någon roll? En liten morot är det ifall man sköter skogarna själv men om man lejer röjare så kan röjningsstödet vinnas in genom att välja rätt utförare. Och om man har tiotals- eller hundratals ha att röja så måste man röja oberoende om stödet finns eller inte.

Det som egentligen varit den största tvisten nu är för energistödet, då skogsindustrin säger att virket inte räcker ifall stöd betalas på gagnvirke som används för energiproduktion.

Avatar Fallback

Re: Finland stöper om sin skogspolitik

brassel  
#319408 Spännande och se vad ni i Finland skriver.
Som Rospigg nära till Finland tycker jag de är kul och ha lite koll på den "östra rikshalvan" ;)
Nån på forumet som annars har skog i närheten av Gustafs eller Koorppo, eller för den delen hela "Egentliga Finland"?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).