Skogsvagn (Huggarvagnar)

Montera ventilpakke i Valmet 6400.

19 inlägg 10726 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Montera ventilpakke i Valmet 6400.

nelsons  
#317346 Hei!

Jeg har kjøpt meg en brukt Moheda vogn med 4wd.
Jeg er ingen stor skogeier, men den skogen jeg har står i kuper terreng. Ser for meg å kjøre noe ved + kjøre ut tømmeret selv etter hogstmaskinen og da må det være 4wd om det skal gå bra.

Hengeren er en 96mod. med påmontert kran i 97`. Selgeren har kjørt 20000m3 med hengeren, men den ser og fungerer bra fortsatt. Det mest slitte er innfesting av rotator til gripen og sprekker i grinden.
Jeg betalte 100 000,- for den og fikk da også med et par OFA skogsmatti 11mm kjettinger til bakhjula med over 50% restverdi. Kjettingene koster nye over 20 000,-
Var dette en ok pris for hengeren? Kommentar?

Selgeren mente den har 12 tonn nyttelast. Jeg syns den er veldig lik dagens 11 tonn Moheda når den har 400/55-22,5 hjul, men 12 tonn Moheda hadde kanskje 400 hjul i 96`?
Noen som vet navnet på en Moheda med 12 tonn nyttelast i 1996? Det var førut den ble hetende 120 4wd.

Tidligere eier drog vogna med en Valmet 6400 og det gjør også jeg. Ventilpakka var satt i ei ramme som ble montert der nedre bakrute sitter. Denne var ganske åpen, så det ble kaldt i traktoren.
Da jeg ville lage en ny brakett for ventilpakka skulle den:
-Være tett og ikke slippe inn kald luft.
-Kunne demonteres slik at original bakrute kan settes tilbake.
-Da jeg også bruker traktoren med snøfreser om vinteren må hengeren og ventilpakka demonteres på en enkel måte. Det som da står igjen i nedre bakrute må ikke være til hinder for å kjøre med snøfres eller annen redskap.

Resultatet ble som på bildene. Kom gjerne med kommentarer eller legg ved bilder som viser hvordan Dere har løst innfesting av ventilpakka.

20141201_123051.jpg

20141220_180033.jpg

20150108_215414.jpg

20150217_190213.jpg

20150217_190344.jpg

20150217_190544.jpg

20150217_191124.jpg

20150217_190926.jpg

20150217_191150.jpg

20150217_191808.jpg

20150217_191258.jpg


Mvh
Nils H.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Montera ventilpakke i Valmet 6400.

nelsons  
#317349 Jeg glemte å skrive at jeg skal lage noe rundt spakene slik at det blir tett for kaldt luft. Noe lignende som er rundt girstanga i en bil. Den må kunne åpnes med f.eks en glidelås når man skal ta vekk ventilpakka. Må nok frem med nål og tråd......

Mvh
Nils H.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera ventilpakke i Valmet 6400.

stegmaster  
#317351 Det såg jo veldig fint ut. :-BD
Vil du lage en slik brakett til??? :)

Avatar Fallback

Re: Montera ventilpakke i Valmet 6400.

Førland  
#317428 Et fint stykke arbeid du har gjort,den beste løsningen jeg har sett på ventilplassering i en 6000 serie :-BD

Användarvisningsbild

Re: Montera ventilpakke i Valmet 6400.

totte  
#317433 Imponerande snyggt jobb!

Avatar Fallback

Re: Montera ventilpakke i Valmet 6400.

martiniholma  
#317448 Gratulerar till en fin vagn! Tror du gjort en vettig affär. Angående ventilpaketet har du gjort ett fint jobb! Jag hade tidigare en lösning liknande din, men tröttnade på att lyfta paketet av och på, så jag investerade i Ergo digisticks, och det har jag inte ångrat! Nu är det bara en kabel att dra av. Mvh Martin

Användarvisningsbild

Re: Montera ventilpakke i Valmet 6400.

stegmaster  
#317453 Jag har redan din bild sparad på min dator Martiniholma. :grin:
Har du ex38 ventilen, och har du i så fall nån bild på hur/var du fästat den på vagnen.
Funkar denna flödesdelare bra tycker du, går det fint att köra flera funktioner samtidig??
Hur gör du när du brukar taktoren til annat(går ut fra at spakerna i sitsen er lite ivägen då) skruvar du bort dom med, eller?
Finns dom järnen som spakerna sitter i att köpa til, eller något du fiksat själv??

Avatar Fallback

Re: Montera ventilpakke i Valmet 6400.

martiniholma  
#317462 Ahaa! :) Ja det är ex38 jag har. Jag tycker det går fint att köra allt på en gång, men det kräver lite flöde. Jag brukar ligga på 1400 (1200 om det är trångt mellan träden) motorvarv/min på 1000 varvstappen, pumpen ska då enl uppgift ge ca 90 liter/min, och då går kranen riktigt bra! Allt flyter och det är bra skjuts i den. Jag kopplar aldrig av vagnen, utan har det fast monterat. Men det finns en skarvkontakt som man kan sätta bak på traktorn och bara koppla på/av kablarna där vid ifrånkoppling. Fästjärnen var i en monteringssatts från Weimers där jag köpte grejorna. Plattorna till spakarna sitter på teleskoprör i stolen, och är lätta att justera, och ta av om man vill. :) Mvh Martin

Användarvisningsbild

Re: Montera ventilpakke i Valmet 6400.

stegmaster  
#317468 Tack så mycket. :-BD
Oj, 90l/min, det var inte lite. :surp:
Jag tänkte köra med 6400`n orginalpump( 73l/min vi ca 2000rpm på motor.), dock har jag nog en klenare kran en dig.
Enda näckdelen med at byta til rotec, er at jag endast kan köra med min ena valmet(om jag inte flytter med spakerna vil säga, men dom funkar dårligt i min 665 tror jag)
Med paktet jag har nu (liknandet det som nelsons har), kan jag byta mellom dom båda traktorer vid behov(om jag gör samma innfästning på båda), om man t.eks skulle få haveri på den ena traktoren. :???:

Avatar Fallback

Re: Montera ventilpakke i Valmet 6400.

martiniholma  
#317472
stegmaster skrev:Tack så mycket. :-BD
Oj, 90l/min, det var inte lite. :surp:
Jag tänkte köra med 6400`n orginalpump( 73l/min vi ca 2000rpm på motor.), dock har jag nog en klenare kran en dig.
Enda näckdelen med at byta til rotec, er at jag endast kan köra med min ena valmet(om jag inte flytter med spakerna vil säga, men dom funkar dårligt i min 665 tror jag)
Med paktet jag har nu (liknandet det som nelsons har), kan jag byta mellom dom båda traktorer vid behov(om jag gör samma innfästning på båda), om man t.eks skulle få haveri på den ena traktoren. :???:
Varsågod. Roligt att kunna tipsa varandra! :) Ja det är mycket att ta hänsyn till för bästa lösningen. Det fungerar säkert bra att köra på traktorns hydraul, det är bara att prova och se. :)

Avatar Fallback

Re: Montera ventilpakke i Valmet 6400.

martiniholma  
#317488
stegmaster skrev:Tack så mycket. :-BD
Oj, 90l/min, det var inte lite. :surp:
Jag tänkte köra med 6400`n orginalpump( 73l/min vi ca 2000rpm på motor.), dock har jag nog en klenare kran en dig.
Enda näckdelen med at byta til rotec, er at jag endast kan köra med min ena valmet(om jag inte flytter med spakerna vil säga, men dom funkar dårligt i min 665 tror jag)
Med paktet jag har nu (liknandet det som nelsons har), kan jag byta mellom dom båda traktorer vid behov(om jag gör samma innfästning på båda), om man t.eks skulle få haveri på den ena traktoren. :???:
Kan ju lägga till angående ex38. Den säljs standard bestyckad i sliderna, men kan även fås bestyckad efter kundspec. Så jag tog tex större slider på bom, sticka och utskjut. Det gör ju också att den sväljer en del flöde, men den går som tåget! :D

Avatar Fallback

Re: Montera ventilpakke i Valmet 6400.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317521 Ex38 funkar på lägre flöde med, har 54cc frontpump 1100-1200 varv när jag kör med Arbron kanske skulle haft mer flöde då utskjutet är de som lider av lite för lågt flöde....
De slidet är bestyckat för 65lit
Vilken kran har du Martin?

Avatar Fallback

Re: Montera ventilpakke i Valmet 6400.

martiniholma  
#317523
gnisten83 skrev:Ex38 funkar på lägre flöde med, har 54cc frontpump 1100-1200 varv när jag kör med Arbron kanske skulle haft mer flöde då utskjutet är de som lider av lite för lågt flöde....
De slidet är bestyckat för 65lit
Vilken kran har du Martin?
Visst gör de det! Beror mycket på vilken kran man har. Jag har Vreten 65-40N. Vad har du för kran? Arbron, är det en klipp? :)

Avatar Fallback

Re: Montera ventilpakke i Valmet 6400.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317524 Fmv390, Arbro stroken Var möjligen ett klipp prismässigt :D annars stegmatad skördare

Avatar Fallback

Re: Montera ventilpakke i Valmet 6400.

martiniholma  
#317525
gnisten83 skrev:Fmv390, Arbro stroken Var möjligen ett klipp prismässigt :D annars stegmatad skördare
Aah "stroken", där trilla poletten ner. Tack! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).