Motorsåg och handhållet

Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

18 inlägg 7284 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315829 När jag kör batterisågen (Husqvarna 536 Li XP) så känns det bra onödigt att släpa med sig hela kombidunken ut i skogen bara för att fylla kedjeoljan. Icas små 1 liters rapsoljeflaskor har tyvärr en skruvkort som lämnar en del övrigt att önska 😈 men annars är nog storleken ganska lagom, tycker jag.

Så jag funderar om någon har ett förslag på lämplig flaska för ändamålet - med bra skruvkork!
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315834 Vet en som har en Ketchup flaska till sin stångsåg. Till Elsågen lär en liter räcka länge om du inte har en hel drös batterier med dig.

Användarvisningsbild

Re: Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315838 Jo, 1 liter räcker ju ett tag, men den kan ju vara skönt att inte behöva fylla på flaskan varje gång jag ska ut.

Ketchup-flaska får jag grunda på. Fler förslag?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

Erre  
#315843 En flaska med sport pip.

Användarvisningsbild

Re: Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

Vardon  
#315854 En gammal 4 kr läskflaska. En flasktyp som nog var för bra sitt eget bästa men inte helt enkelt att få tag i.

En modernare variant på flaska till soda streamer eller dylik. Tror jag finns i 1 liters flaskor, bra kork, bra flaska och har ganska stor öppning - lätt att fylla, tex:

http://www.ellos.se/sodastream/pet-flas ... cgodkVAAEg


http://www.muovi-heljanko.fi/se/produkt ... g-25-liter

Om du inte vill fylla så ofta. (2,5 liter och inte 25 som man kan tro i länken)

Avatar Fallback

Re: Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

Hema  
#315932 Om du köpt den nya kombidunken, så kan du väl skruva av oljedunken på den gamla? Eller önskar du någon form av handtag? Vissa matbutiker (citygross) säljer mjölk i plastduk (2L?) med handtag, kanske kan vara något, ev. är öppningen något för stor.

Avatar Fallback

Re: Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

linus österström  
#317304 Jag har en gammal 1L juiceflaska till oljan när jag skulpterar och det funkar fint och behövs inte fyllas på alltför ofta :smile:
en sån som är på bilden
farskpressad-appeljuice-1l-kiviks.jpg

Avatar Fallback

Re: Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

morco  
#317320 Sirapflaskor har en bra stängbar pip, rymmer väl bara en halvliter men är de små får man ta två.

Viss förväxlingsrisk föreligger och frågan är väl vad som är värst, mineralolja i bakverket eller sirap i sågen (-:

Avatar Fallback

Re: Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

Ile62  
#317342 Jag användar lätta halvliter saftflaskor. Men de ursprungliga etiketterna bortskrapade och försedda med nya tejpetiketter. Annars kunde barn hitta flaskan och försöka dricka. Om innehållet skulle vara rapsöl, vore det dock ingen fara. Men björnen kunde då också vara intresserad. För björnen skall flaskans typ och etikett inte vara avgörande? Björnen har visiterat skiftet i somras.

Avatar Fallback

Re: Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

Blivande snickare  
#317352 Mehukatti flaskor. Om ni nu har så ädla drycker i Sveariket :D

Användarvisningsbild

Re: Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317430 Jag fick en tom 1 liters aspenflaska på Tibro skog. Flaskan har fått en ny etikett och är fylld med rapsolja. Men tack för alla fina tips! :-BD
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

T Landström  
#317493 I höstas när jag röjde körde jag med kedjeolje duken till kombidunken. Krokade den i röjselen på ryggen...
Kanske blir lite tungt att bära med sig...

Avatar Fallback

Re: Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

Hema  
#317513
T Landström skrev:I höstas när jag röjde körde jag med kedjeolje duken till kombidunken. Krokade den i röjselen på ryggen...
Kanske blir lite tungt att bära med sig...

Tyckte jag lät som en smart idé och hänger man den på vänstersidan balanserar det ju lite med. :)

Användarvisningsbild

Re: Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

T Landström  
#317517
Hema skrev:
T Landström skrev:I höstas när jag röjde körde jag med kedjeolje duken till kombidunken. Krokade den i röjselen på ryggen...
Kanske blir lite tungt att bära med sig...

Tyckte jag lät som en smart idé och hänger man den på vänstersidan balanserar det ju lite med. :)


Fick höra att en del proffsröjarn gjorde så...
Funkade riktigt bra... När dunken va tom va det lagom att ta rast... :)

Avatar Fallback

Re: Bra kedjeoljeflaska till batterisåg

Ile62  
#317894 Blivande Snickarens ide om Mehukatti-flaskor är därför god, att de har handtag med vilka de kan förses med snöre ock krok. Flaskan kan förses med glänsande färgtejp och hängas upp till en kvist i ett lättsynligt ställe där man kommer lätt tillbaka i ronden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).