Skogsnyheter

Räcker skogen till allt och alla?

6 inlägg 3384 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Räcker skogen till allt och alla?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314666 Ja, den viktiga frågan ställer sig Rickard Axdorff http://www.skogsaktuellt.se/?p=46687&m= ... nt=article
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Räcker skogen till allt och alla?

isteskog  
#314668 Den frågan bör nog miljörörelsen ställa till sig själva och inte bara se till sitt särintresse! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Räcker skogen till allt och alla?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314672 Miljörörelsen är nöjd så länge skogen bara räcker till deras behov, d.v.s. minst 95% skyddad mark. Resten kan vi ju ha till mackved och julgranar... 😈
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Räcker skogen till allt och alla?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314685 Om det blir brist på skog, går priset upp. Liksom med det mesta annat, så beror konsumtionen ("behovet") på priset. Någon planekonomisk utärkning om hur mycket skog som behöver produceras tror jag inte på.

När den mesta skogen försvinner, kan det förstås bli problem om marknaden kollapsar. Där är vi inte nära.

(Och med skog menar jag skogsprodukter, inte själva marken)

Avatar Fallback

Re: Räcker skogen till allt och alla?

Hanatorp  
#506009 Skogsbruk är mycket märkligt. Till skillnad från all annan näringsverksamhet så går det inte ut på att ha så höga svarta siffror och så låga röda utan det går ut på att producera så mycket som möjligt. Undrar hur länge Volvo skulle finnas kvar på marknaden med samma mål som vi i skogen.

För mig är det självklart att om jag har ett bestånd som är värt 100 000 och tillväxten är 2% per år medans 100 000 på banken ger 1 % i ränta per år så är det bättre att behålla beståndet än att hugga det eftersom det avkastar dubbelt mot bankräntan. Är det däremot tvärtemot så behöver man fundera om det inte är dags att hugga.

Om man satsar på att producera så mycket så möjligt inom skogsbruket så blir det som när man säger att sågverken sågar sönder marknaden. Det vill säga att prisraset på skogsråvara kommer att fortsätta nedåt.

Användarvisningsbild

Re: Räcker skogen till allt och alla?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506010 Risken med att överhålla skogen är ju röta, barkborrar, eller i värsta fall avverkningsförbud.

Men en viss tid av överhållning kan ju gå bra.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).