Skogsvagn (Huggarvagnar)

Till Mowi från vikarmskran

7 inlägg 4434 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Till Mowi från vikarmskran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314601 Har inte så mycket kranvana , sålde kranen som satt på kärran,tyckte det var för mycket att kosta på.
Har börjat fundera på att skaffa en Mowi-kran,hur stor skillnad är det egentligen att köra,eller faller det sig ganska omg. ,tyckte inte det var nått annat än ett jäkla mjölkande med Fmv-kranen innan man kunde få lyfta upp knippet på kärran.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Till Mowi från vikarmskran

550  
#314641 Tycker det är lättare att lära sig köra Mowi jämfört med vikarmskranar. Har du kranen fullt utsträckt och ska dra in räcker det att dra i en spak, då går gripklon inåt och lite uppåt (det är alltså inte helt parallellt). När jag kör drar jag oftast in kranen först och lyfter sedan. På en vikarmskran måste man ju dra i två spakar samtidigt så inte gripklon går i backen. De andra funktionerna fungerar likadant förstås, dvs de är lika svåra att köra :lol: Vad har du för FMV?

Användarvisningsbild

Re: Till Mowi från vikarmskran

Skogstomte  
#314643 Du vänjer dig rätt så snabbt. Växlade mellan parallell- och vanlig vikarm i många år och det var inga problem. I vissa lägen, som in - ut går det snabbare, fint i gallring, när man ska hiva upp en knippa på vältan går det saktare. När man rätar ut så sänker man ju bommen automatiskt vilket gör att man får lyfta mer än med en vanlig vikarm där det räcker att bara räta ut.

Avatar Fallback

Re: Till Mowi från vikarmskran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314646 Hej 550,det var en gammal FMV 240,sålde den för två år sedan

   TS
Avatar Fallback

Re: Till Mowi från vikarmskran

550  
#314650 Har inte kört 240 så kan inte jämföra med precis den. Har man dålig pump på traktorn så blir det ingen skotarfart av att byta kran ändå. Det är väl ungefär lika jobbigt att köra egentligen, tycker alltid gripen är och dinglar på fel ställe :wink:

Den största nackdelen med parallellkran skulle jag säga är att den blir ganska hög när man har den på lasset. En del vikarmskranar går att lägga ihop bättre, och de som har utskjut blir kortare. Beror på om man har många ledningar att bekymra sig över (under :D )

Avatar Fallback

Re: Till Mowi från vikarmskran

Mikael A  
#314680 Har man klent oljeflöde så är ju Mowi kranen ett lyft eftersom den kräver mindre oljeflöde för att fungera vettigt.
Jag gillar geometrin bättre på vikarmskranen eftersom man blir snabbare på de horisontella rörelserna.

Avatar Fallback

Re: Till Mowi från vikarmskran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315138 Har en Valmet 655,vet inte riktigt status på pumpen 7500 h . Men tyckte det verkade svagt, la in xtra bricka i överströmningen ,gjorde väl lite ,men det var glappt m.m så jag sålde kranen istället.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).