Skogsröjning

Kedjeröjsågen HVA 535 fbx erfarenhet?

23 inlägg 12597 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjeröjsågen HVA 535 fbx erfarenhet?

Jonzons  
#313865 Skickar ut en fråga vad gäller Husqvarnas kedjeröjsåg 535 fbx.
Är det någon här som har erfarenhet av denna maskin ?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg

mrvimek  
#313870 Japp har sådan köpte första dom fick hem och är hel nöjd :)

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

axwell  
#313887
Jonzons skrev:Skickar ut en fråga vad gäller Husqvarnas kedjeröjsåg 535 fbx.
Är det någon här som har erfarenhet av denna maskin ?

Jadå, tillsammans med några hundratals andra forumskribenter.

Allt i den sågen är nog inte Husqvarna, på gott och ont.

Det goda är att den fungerar så bra man att imponeras i röjning, främst i eftersatta "väggar".
Stor bensintank och bränslesnål, räcker längre tid än alla andra röjsågar som jag använt.
Den lilla motorn räcker gott och väl för sin uppgift.
Överlägsen räckvidd i framåt/bakåt och sida/sida utan att behöva flytta fötterna till obekväm position.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Brickan  
#313901 Jag provade den snabbt i butik och tyckte där den kändes tung att bära. Tänkte då att det kan aldrig bli bra när man ska gå flera timmar i sträck. Har dock aldrig hört någon annan klaga på vikten.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

axwell  
#313969
Brickan skrev:Jag provade den snabbt i butik och tyckte där den kändes tung att bära. Tänkte då att det kan aldrig bli bra när man ska gå flera timmar i sträck. Har dock aldrig hört någon annan klaga på vikten.

Det stämmer att den troligen är tyngre än en klingsåg inkl. sele, trots det mycket lättare att bära i skogen.

Tyvärr märks en av de onda detaljer i spännet för midjeremmen, ingen snabbutlösare som Husq. brukar ha.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314027
axwell skrev:
Brickan skrev:Jag provade den snabbt i butik och tyckte där den kändes tung att bära. Tänkte då att det kan aldrig bli bra när man ska gå flera timmar i sträck. Har dock aldrig hört någon annan klaga på vikten.

Det stämmer att den troligen är tyngre än en klingsåg inkl. sele, trots det mycket lättare att bära i skogen.

Tyvärr märks en av de onda detaljer i spännet för midjeremmen, ingen snabbutlösare som Husq. brukar ha.


I och med att den bärs på ryggen istället för på sidan, blir den mycket mer bekväm att bära än en traditionell röjsåg. Själv brukar jag ha klart lägre puls när jag röjer med midjeröjsåg än med traditionell röjsåg.

Sedan är det ju så att en vanlig röjsåg och en midjeröjsåg kompletterar varandra väl, tycker jag. Är det klent, tycker jag nog att en traditionell röjsåg är att föredra. Är det grovt, eller om det ligger en del vindfällen, så är midjeröjsågen att föredra.

Sedan finns det ju en annan röjningsvariant också. Nämligen att kombinera en traditionell röjsåg med en superlätt motorsåg typ Husqvarnas batterisåg (536 Li XP). Då blir det en tvåstegslösning där eventuella snöbrott, vargar etc. tas med batterisågen och sedan går man med vanlig klingsåg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

jaxho  
#314030 Fick prova en helg när jag höll på med underröjning.
POSITIVT:
MYCKET BÄTTRE när det är snett och oländigt!
MYCKET BÄTTRE för min rygg, balansen och belastningen blir mera jämn!
MINDRE ANSTRÄNGANDE, hade lägre puls och mjndre svettig!
KAN SÅGA GROVT och högt/snett där det eftersatt och snöbrott!
NEGATIVT:
Det går långsammare (dock marginellt jmfrt med 244r :geek: :oops: ) beroende på hur det ser ut.
Den är inte billig så jag hoppas den håller för
JAG HAR JUST KÖPT EN :surp: :grin: :lol:

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Jim_the_one  
#314083 Mycket nöjd med min, ju mer eftersatt desto bättre lämpad är den.
Vikten är inget man tänker på, dock jobbigt att bränslet räcker lite för länge :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

Erre  
#314095 Suverän till att röja undertryckt med, grym i djungeln röjning.
I sly och klen lövröjning så är den traditionella klingröjsågen bättre.

Så som vanligt, rätt sak till rätt objekt.
Har du en klingröjsåg redan så rekommenderar jag stark att komplettera med en kedjeröjare.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

ananders  
#314102 Provade en på jobbet och blev inte alls imponerad. Jag ser ändå inte de testet som en slutgiltigt test. Vi provade en begagnad maskin en stressig dag på jobbet. Den största orsaken till missnöjet var att det var väldigt mycket vibrationer när motorn gick på tomgång. Det var som att ha en vibrator på ryggen som skenade, vet inte om det är normalt. Hade man kunnat testa den i lugn och ro och ha tid att ställa in allt med selar och stroppar ordentligt så hade nog intrycket varit ett annat.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

svampbob  
#314106 Jag kan tycka att det är trevligt att gå ett par timmar med kedjeröjaren men skulle jag behöva livnära mig på röjning så skulle jag nog i princip uteslutande köra en konventionell röjsåg.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

JensSkoog  
#314112 Håller med båda svampbob och Erre! Nu kör jag med Stihl sin kombimaskin med svärd och kedja, och jag reknar med att Hva sin är bättre anpassat röjningen, men i täta snar och där det enda som duger är å kvista ner och sektionsfälla, så är kedjröjaren suverän, men i vanlig röjning går det oerhörd mycket snabbare med min FS480 och en Strandklinga. Därför har jag med mig dom båda till skogs :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

Jonzons  
#314252 Tackar för alla åsikter i detta . kan väl konstatera att omdömet är överlag positivt på kedjeröjsåg ,
vi har några olika vanliga kling sågar men då jag både har skadats lite i kroppen sliter den vanliga röjningen hårt på kroppen och hoppas hitta en jämnare belastning i röjningen , för det är ju ett tacksamt jobb som syns . men handen på hjärtat så finns områden som borde varit röjt för någon dag sen typ. får nog bli en liten invest , .
tackar för alla åsikter / Jonzons

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen HVA 535 fbx erfarenhet?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528987 Funderade lite, ni som har 535, hur har ni dom i bilen och i förrådet?
Den hänger inte så lätt på väggen som en vanligt röjsåg och i en kombi måste den ligga ner?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsågen HVA 535 fbx erfarenhet?

Erre  
#528993 I bilen så här.
1539802333_dsc_2080.jpg

Fast liggande.

Där den förvaras har jag ett fäste uppe i taket. Som jag hänger bågen på. Å sen trär upp handtaget likadant och låser på så sätt att den inte kan glida av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).