Motorsåg och handhållet

Timpris huggning.

60 inlägg 33688 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timpris huggning.

stihl91  
#313188 Jag har jobbat åt en kille på f-skatt under hösten och vintern, fram till nu har jag bara behövt vanliga utekläder men nu ska jag börja hugga och stå med alla grejer själv. Så min fråga är vad är ett rimligt påslag på timdebiteringen för bensin, olja, såg fällverktyg och personlig skyddsutrustning?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313189 En dryg femtilapp kanske?

Man kan jämföra med om du hade varit anställd och hållit med egen såg så hade du fått göra avdrag med 15% av lönen innan skatten beräknas. Så det är väl vad SKV tycker är en rimlig kostnad.

http://www4.skatteverket.se/rattsligvag ... t-schablon

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

stihl91  
#313191 Ja det låter rimligt. Han jag jobbar åt tyckte 25kr men det är ju samma som en liter aspen kostar så då skulle jag ju gå back på resten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313193 Här kan du räkna med egna siffror.

http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapD ... /Motorsag/

Tycker det är lite låga siffror, en moderna motorsåg håller väl knappt 2000 timmar och sen är den skrot. Huggarkläder slits ännu fortare. 11:-/h för drivmedel?
Senast redigerad av Mangan tis 27 jan 2015, 08:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Seb macahan  
#313202 Du verkar ha ett rysligt högt förtroende för nya sågar Mangan!! 200timmar. är det ens lönt o hänga ner den från butikshyllan o släpa ut den i skogen då? Klarar huggarbyxorna 100timmar eller mindre?
Men en fördel är ju att det är ingen ide o köpa fil o extra kedjor för sågen håller knappt så länge så när det är dags o fila så köper man en ny såg o får förhoppningsvis en ny kedja på köpet? Du är en sån optimist i bland :grin:

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313218 Jaja, en nolla föll bort.:) Ändrat nu.

Definitionen av naiv är att tycka realister är pessimister! :D

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Seb macahan  
#313228 Japp, vi tackar för den passningen som tog rätt i skrevet. Men jag ler och biter i hop. Det går över :lol: Skönt o veta att min såg kanske håller 1700 timmar till.

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

mghg  
#313253 En drivmedelskostnad på 11 kr per timme innebär ungefär en tankning per timme med en normalstor proffssåg.

Kostnadskalkylen som gjorts av Tomas Gullberg och lagts upp av Kunskap Direkt (se Mangans länk) säger att kostnaden för bränsle, sågkedjeolja, kedjor, filar och andra förbrukningsartiklar tillsammans är c:a 20 kr per timme. Men det är givetvis beroende på vilken typ av arbete som utförs, d.v.s. om motorsågen används hela eller del av tiden.

Tillägg: Jag tycker 25 kr per timme är en ganska rimlig ersättning för utrustning vid skogsarbete där det ingår brossling etc. (Skall man enbart stå och kapa utan avbrott så bör ersättningen vara högre.) Men om man måste nyanskaffa all utrustning på en gång så bör man vara säker på att det långsiktigt finns intäkter.

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313260 Vad ligger huggare på i timmen normalt sett, brutto?

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

anersimyra  
#313262
Mange skrev:Vad ligger huggare på i timmen normalt sett, brutto?
Mitt sämsta kommunala avtal ger 363 :- exl moms, det bäst betalda ger 440:-. Priserna gäller motormanuell huggning och röjning.

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313267 Runt 350-400 verkar inte vara helt fel om man ska ha nåt över sen allt är betalt.
Hört viskas om de som hugger för 250, men då måste det vara tight i kassan...

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

anersimyra  
#313268
Mange skrev:Runt 350-400 verkar inte vara helt fel om man ska ha nåt över sen allt är betalt.
Hört viskas om de som hugger för 250, men då måste det vara tight i kassan...
Jodå, det förekom några löjeväckande låga prissättningar vid skolstyrelsens senaste upphandling inom biotopsskyddade områden, nu blev den upphandlingen överprövad och måste eventuellt göras om, förhoppningsvis sorterar de då ut de uppenbara skattesmitarna.

Avatar Fallback

Re: Timpris huggning.

Tosca  
#313307 ananders har skrivit om detta, i sin blogg eller i någon tråd ska jag låta vara osagt.

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

vetinte  
#313360 Var glada så länge ni kan plocka ut 200/timme. Tiden rinner nogg iväg.
Finns legala företa att anlita för mellan 140-170/timme.
Allt fler får upp ögonen för det. Och det breder ut sig har jag hört.
Så den biten av skogsjobbet är ju knappast mening att göra själv längre.
Försälgningen av viret är ju samma så vinste bli ju större.
Det går framåt och det är ju bra för konkuransen.......

Användarvisningsbild

Re: Timpris huggning.

halvproffs  
#313367
vetinte skrev:Var glada så länge ni kan plocka ut 200/timme. Tiden rinner nogg iväg.
Finns legala företa att anlita för mellan 140-170/timme.
Allt fler får upp ögonen för det. Och det breder ut sig har jag hört.
Så den biten av skogsjobbet är ju knappast mening att göra själv längre.
Försälgningen av viret är ju samma så vinste bli ju större.
Det går framåt och det är ju bra för konkuransen.......


Ett ärligt företag som ska överleva på det timpriset kan inte existera, helt omöjligt för då måste ägaren svälta ihjäl eller eventuella anställda arbeta gratis. Kan du ange något företag som har dom priserna så att vi kan kolla riktigheten i dom?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar