Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkningsålder björk i Skåne

6 inlägg 5995 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slutavverkningsålder björk i Skåne

Kalleskog  
#312803 Jag arrenderar ut en del mark där jag funderar på att säga upp arrendet och istället plantera björkskog.

Tacksam för svar på följande frågor:

1. Vid vilken ålder är björken slutavverkningsmogen i Skåne?
2. Hur många m3fub brukar slutavverkning av björk ge per ha?
3. Vad är snittpriset för slutavverkningsbjörk räknat i m3fub?


Senast redigerad av Kalleskog sön 25 jan 2015, 09:50, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkningsålder björk i Skåne

Fredrik Reuter  
#312851 Hej,
Har egentligen inte fog för att gå med rekommendationer här, speciellt eftersom jag inte verkar i Skåne.
Men för att få igång lite diskussioner, så:
1. ~40år? Vet dock ej om det finns rek minimiålder? Någon?
2. Vet ej, menar du per/ha?
3. Som lövmassapriset idag?

Funderat annars på masur?

Avatar Fallback

Re: Slutavverkningsålder björk i Skåne

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312893 Ska du plantera björk så satsa på förädlade plantor som ex.vis Ekebo 5. Då kan du få riktigt fint björktimmer som betalar sig mycket bättre än lövmassa. Problemet är förstås att du kanske måste hägna in planteringen om du har högt betestryck. Annars är det ju populärt med poppel i Skåne.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkningsålder björk i Skåne

Kalleskog  
#312899
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Har egentligen inte fog för att gå med rekommendationer här, speciellt eftersom jag inte verkar i Skåne.
Men för att få igång lite diskussioner, så:
1. ~40år? Vet dock ej om det finns rek minimiålder? Någon?
2. Vet ej, menar du per/ha?
3. Som lövmassapriset idag?

Funderat annars på masur?


Jag var lite otydlig på fråga 2. Undrar alltså hur många m3fub björk det blir per ha vid slutavverkning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkningsålder björk i Skåne

Kalleskog  
#312901
lfq skrev:Ska du plantera björk så satsa på förädlade plantor som ex.vis Ekebo 5. Då kan du få riktigt fint björktimmer som betalar sig mycket bättre än lövmassa. Problemet är förstås att du kanske måste hägna in planteringen om du har högt betestryck. Annars är det ju populärt med poppel i Skåne.


Har provat ett område med Ekebo 5 på min fastighet. Ska bli intressant om den växer bättre än tidigare provenienser. Har funderat på både poppel och hybridasp men tror mer på björken plus att jag slipper hägna marken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkningsålder björk i Skåne

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491539 Vet ett ställe planterat med poppel i Helsingborg som beräknas ha omkring 400m3/hektaret vid en ålder på runt 25-27 år och ska väl som jag förstått det då lov att tas ner då också.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).