Traktorer och processorer

Koppla hydraulen Valtra och tippvagn?

13 inlägg 7179 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Koppla hydraulen Valtra och tippvagn?

Svenne11  
#311985 Har köpte en Palms Tippvagnar. Har en Valtra 6250 med 4 uttag bak +en retur+ bromsuttag. På vagnen är det 2 slangar till spridarlämmen dom sätter jag i 2 uttag. Bromsslangen är given. Sen finns det bara en slang kvar. Har det någon betydelse vilket uttag jag sätter den i ? Är helt okunning kring detta



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Koppling

stegmaster  
#311998
Svenne11 skrev:Har köpte en Palms Tippvagnar. Har en Valtra 6250 med 4 uttag bak +en retur+ bromsuttag. På vagnen är det 2 slangar till spridarlämmen dom sätter jag i 2 uttag. Bromsslangen är given. Sen finns det bara en slang kvar. Har det någon betydelse vilket uttag jag sätter den i ? Är helt okunning kring detta

För at göra det korrekt, så koblas dom 2 slanger til spridalemmen til uttagen som hör til spak nr 2 i hytten.
Sen ska det vel finnas et skruvhjul bak en lucka vid växelpetaren, för at ställa om ventil/spak nr 1 til enkeltverkandet, så det funkar då du ska senka flaket.
(kolla så hitter rett skruv, för det finns even en skruv för lägeslåsning av spak nr 1 där.)
(Om skruven av någon anledning skulle sitta fast eller svår at komma åt, så funkar det fint och laga en slangbit med snabbkoblingar på ca 50cm som du setter i det håluttaget som inte används och vidare til den öppna returen.)

Men kolla själv i instrukstionsboken, jag kan ju minnas fel. :wink:

Nu kommer säkert nån annan att säga at man kan kopla tvärt om(och senka flaket med flytläget på spak nr 2), vilket man ochså kan, men dette rekommanderas inte, så det tar jag inte med här.

Användarvisningsbild

Re: Koppling

Svenne11  
#312055 Tack stegmaster för det tydliga svaret. Trodde att det inte bara va att sätta i slangen i dubbelverkande uttag. Nu har jag lärt mig att jag måste fixa ett enkelverkande uttag

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppling

eqlazer  
#312061 Det funkar att sätta i dubbelverkande. Men när man sänker flaket så lägger den tryck på det då oanslutna uttaget, vilket är slöseri med kraft med olja som pressas i onödan.
Om det finns andra nackdelar kan säkert någon annan påpeka det också :)

Avatar Fallback

Re: Koppling

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312067 På min har jag flyttade på den ena spaken, bara trycka ut spaken utanför de vanliga läget så sjunker flaket ner

Användarvisningsbild

Re: Koppling

Svenne11  
#312095 låter nog som jag rättar mig efter stegmaster som ju inte rekommenderade att köra slangen mot bakre spaken och sänka flaket med flytläget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppling

stegmaster  
#312102
Svenne11 skrev:låter nog som jag rättar mig efter stegmaster som ju inte rekommenderade att köra slangen mot bakre spaken och sänka flaket med flytläget.

Beklager så mycket, men jag minndes nog lite fel. :oops:
Det rekommanderas faktisk att bruka uttag 3 (så det lyfter när du drar spak 2 mot sitsen), sen får du ställa om den til enkelverkandet undanifrå.
Det som varnas för er at bruka flytläga att sänka med.
Själv kommer jag nog fortsätta med spak nr 1 och en slang i det lediga uttaget til returen, för det går snabbara enn att leta efter detta skruvhjulet för omställnig til enkeltverkandet.
Ber om ursäkt för at jag ställde til det med fel uppgifter.
Så här står det i instruktionsboken til 6400(gissar det er lika med din 6250)

tipputtak.jpg

Användarvisningsbild

Re: Koppling

stegmaster  
#312104
gnisten83 skrev:På min har jag flyttade på den ena spaken, bara trycka ut spaken utanför de vanliga läget så sjunker flaket ner

Kan du utveckla detta lite mer ingåandet??? :geek:
Va har du gjordt sa du?? och hur?? :surp:

Avatar Fallback

Re: Koppling

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312132 Oj såg att stavingshjälpen gjorde min text lite konstig.....
Jo jag använder flytlägesfunktionen, första läget utåt tippar jag med sen för att släppa ner flaket trycker jag ut spaken i flytläget
Jag har inte ställt om den till enkelverkande så flaket kan ev höjas något när spaken slås tillbaka till måttligt men den brukar stå kvar i flytläget..
Använder annars bara 2 av de 3 ventilerna jag har, har tippflakkasett på skogsf agen så den andra ventilen är för vagnsstyrningen

Användarvisningsbild

Re: Koppling

stegmaster  
#312134
gnisten83 skrev:Jo jag använder flytlägesfunktionen, första läget utåt tippar jag med sen för att släppa ner flaket trycker jag ut spaken i flytläget
Jag har inte ställt om den till enkelverkande så flaket kan ev höjas något när spaken slås tillbaka till måttligt men den brukar stå kvar i flytläget..

Ok , då er jag med igjen. :smile:
Dette funkar vel fint om du endast ska höja och tömma flaket , men hur gör du om du ska tippa av typ halva lasset, eller sprida grus, så det kanske behvös höjas och senkas med last på flaket??
Blir det inte kraftiga stötar då, eller går det smyga med flytläget???

Användarvisningsbild

Re: Koppling

stegmaster  
#312136 dubbelpost
Senast redigerad av stegmaster tis 20 jan 2015, 14:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Koppling

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312141 Nä de är inte farligt, tror att den kanalen för oljan i flytläget är rätt lite för flaket sjunker saktare om jag har högre varv på motorn

Användarvisningsbild

Re: Koppling

Svenne11  
#312729 Eftersom jag har satt på skyddsplåtar är det jäkligt svårt att komma åt skruven underifrån för att göra bakre spaken till enkelverkande som Stegamaster skrev och som tydligen står i instruktionsboken för 6350. Tror ni det har någon betydelse om man istället använder och gör främre spaken till enkelverkande eftersom det nu är lätt att ställa om denna inifrån traktorn

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).