Motorsåg och handhållet

köpråd hva-såg

34 inlägg 15483 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köpråd hva-såg

Bergman  
#308945 Hej, jag har nyligen köpt en gård med lite tillhörande skog och skall nu till att köpa såg för att jobba lite i skogen.

Sågen ska jag använda till att ta ned ved till hushållsbehov +lite extra samt gallra lite, trädslagen är mestadels tall med lite gran och björk. Merparten av träden kommer vara under 40cm dia, mestadels under 30 tror jag.

Då jag har lite handledsproblem sen tidigare (broskbildningar) så vill jag gärna ha så låga vibrationer som möjligt, och även om priset inte är det viktigaste är det ju alltid en faktor.

Jag har kollat lite på hva 445 450 543, tanken är att köra med 13" till fällning och kvistning och sen ha ett större (16/18) på vedbacken för att enkelt finkapa.

Vad tror ni skulle passa mig bäst av ovanstående maskiner? Eller är det någon annan jag ska titta på? (kan tillägga att enbart hvakoncernen är ett alternativ)

Tack på förhand



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: köpråd hva-såg

JoTh  
#308948 Hej

Om det är så att det enbart är Husqvarna sågar som gäller skulle jag definitivt förorda 550.

550 är en såg som är något dyrare än de alternativ du själv lagt som exempel men är säker på att du får mycket mer valuta för de pengar du satsar, och kommer att bli nöjd.
Vi har själv två Hva 550XP G Triobrake, köpte den första för två år sedan, och blev hel nöjd.
När det nu blev dax att även ersätta en annan gammal trotjänare så var valet enkelt, vi köpte en likadan 550 till.
Då du önskar en såg med lägre vibrationer borde det här vara en av de bättre.
550 finns ju i några olika varianter men varför inte över väga även säkerhetsaspekten,
och välja till Triobrake. Kostade ca 300 kr extra, går dock endast om du har lagt till G för handtagsvärme före. Triobrake bågen sitter definitivt inte i vägen vid rätt användning.

550 fungerar även utmärkt med 18" svärd, vilket vi har använt vid fällning av frötall samt huggning av björktimmer.

543 sågen är jag själv inte speciellt imponerad av.
Provade en i samband med utbildningen för motorsågskörkortet.
Det är en Japan tillverkad såg som har blivit dekaltrimmad till en Husqvarna enligt vad jag har blivit informerad av min handlare.

Om du skulle slå till på en 550, så är det viktigt att läsa instruktionsboken och kapitlet gällande inkörning, och följa dessa. Då kommer sågen att bete sig helt annorlunda, då det är Autotune förgasare, och du kan slänga bort radiomejseln för justering av förgasaren.

Har även inbillat oss att sågarna har dragit mera bränsle i början då det varit nya, men efter några tiotal tankningar så upplevs det i alla fall som bränsleförbrukningen ha sjunkit, men det är förstås svårt att ha några definitiva belägg för.

Lycka till med ditt val av såg.

Avatar Fallback

Re: köpråd hva-såg

Jim_the_one  
#308949 Jag förordar också 550 xpg triobrake.
Kanske 450 men har inte provkört en sådan.

543 ska du inte ens tänka på om du har problem med vibrationer, visst står det väl nåt fint i papprerna men mina händer tyckte att 339 vibrera mindre och dom vibrerar en hel del.

Lycka till å grattis till gårdsköpet :-)

Avatar Fallback

Re: köpråd hva-såg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308953 Handtagssvärme hjälper mot vibrationsskador, sägs det. Så en sådan såg är nog ett bra val för dig.

Avatar Fallback

Re: köpråd hva-såg

Skogen i boden  
#309035 Köpte 550 i höstas , upplevet oxå att den tar mindre bränsle efter ett tag . Var rätt törstig i början men blivit bättre nu . Om du ska köpa hva och tänker köpa nåt svärd/kedjepaket i reserv så skippa hva egna och satsa på nåt annat märke , mitt första hva svärd höll tre tankar

Avatar Fallback

Re: köpråd hva-såg

Enstaberga  
#309054 550 är en utmärkt såg, lönar sig att lägga på någon extra tusenlapp för att få en bra maskin, trevlig med handtagsvärmen också. Rekommenderas varmt.. Ibland har återförsäljarna erbjudande om 1500 kr i inbytesrabatt. Ge dem en skrotsåg så kommer priset ner ordentligt.

Nyfiken fråga: Jag har kört med Husqvarnas sågar i 25 år, bland annat 242, 450 Rancher och nu 550 sedan den kom ut och har aldrig lyckats ha sönder ett originalsvärd, så jag är nyfiken på hur ni gör? (skadorna har kommit på tal i andra trådar tidigare..)

Jag är ju inte yrkeshuggare men det blir några timmar varje år och jag är inte överdrivet försiktig heller även om jag undviker att bryta och bända och använder väldigt sällan såg och svärd som yxa heller för den delen, men ändock - svärden håller bra, byts när de är av ålder och slitage är utslitna. (vill absolut inte väcka ont blod men är lite nyfiken på när skadan på svärden uppstår..?)

/Jörgen, Enstaberga (nyss hemkommen från gallring - skönt att bli av med lite julfett..)

Användarvisningsbild

Re: köpråd hva-såg

hemhuggare  
#309076 Köp en 550xpg triobrake när de har 1500 kr i inbytesrabatt oftast blir åf bara glada om de inte behöver ta emot nån gammal skrotsåg så i praktiken blir det rabatt Ta den med 15" svärd direkt med rabatten får du en riktigt bra såg till hanterbart pris

Användarvisningsbild

Re: köpråd hva-såg

Vardon  
#309077 Köp inte 543 är nog miTT råd, sagt av en som nyss gjort det.

Avatar Fallback

Re: köpråd hva-såg

Skogen i boden  
#309089 Ang 1500 kr i inbytesrabbat så hävdade min handlare att inbytessågen måste vxara värd minst 1500 vilket inte framgick i annonserna . Även om jag skulle bytt in så skulle sågen varit dyrare än på nätet. Svärden vet jag inte varför de inte håller ,efter att mitt havererade såg jag flera trådar om det . Körde normal gallring med korrekt kedjespänning osv när det delade sig i noshjulet med haveri på kedjan oxå som följd. Inte fått nå svar av hva om varför så många verkar ha problem med svärden .

Användarvisningsbild

Re: köpråd hva-såg

anersimyra  
#309092
Skogen i boden skrev:Ang 1500 kr i inbytesrabbat så hävdade min handlare att inbytessågen måste vxara värd minst 1500 vilket inte framgick i annonserna . Även om jag skulle bytt in så skulle sågen varit dyrare än på nätet. Svärden vet jag inte varför de inte håller ,efter att mitt havererade såg jag flera trådar om det . Körde normal gallring med korrekt kedjespänning osv när det delade sig i noshjulet med haveri på kedjan oxå som följd. Inte fått nå svar av hva om varför så många verkar ha problem med svärden .

Din handlare pratar strunt, inbytessågen kan vara rena skrotet men får " gärna " fungera. Jag har t.o.m fått rabatten utan inbytessåg.. :smile:

Avatar Fallback

Re: köpråd hva-såg

Skogen i boden  
#309093 Därför jag köpte på nätet och inte handlar husqvarna grejer i boden. Blev även ignorerad i tio minuter då jag skulle ha röjsåg , blev granngården den gången

Användarvisningsbild

Re: köpråd hva-såg

anersimyra  
#309099
Bergman skrev:Hej, jag har nyligen köpt en gård med lite tillhörande skog och skall nu till att köpa såg för att jobba lite i skogen.

Sågen ska jag använda till att ta ned ved till hushållsbehov +lite extra samt gallra lite, trädslagen är mestadels tall med lite gran och björk. Merparten av träden kommer vara under 40cm dia, mestadels under 30 tror jag.

Då jag har lite handledsproblem sen tidigare (broskbildningar) så vill jag gärna ha så låga vibrationer som möjligt, och även om priset inte är det viktigaste är det ju alltid en faktor.

Jag har kollat lite på hva 445 450 543, tanken är att köra med 13" till fällning och kvistning och sen ha ett större (16/18) på vedbacken för att enkelt finkapa.

Vad tror ni skulle passa mig bäst av ovanstående maskiner? Eller är det någon annan jag ska titta på? (kan tillägga att enbart hvakoncernen är ett alternativ)

Tack på förhand
Håkma i Stockholm säljer nya 242 XPG, 7500:- inkl.moms. 8300:- inkl.moms för en 346 XPT. 9300:- för 346 XPG.. :smile:

Avatar Fallback

Re: köpråd hva-såg

Enstaberga  
#309103 Jag hade med mig en stendöd Partnersåg (grannens..) vid inköpet av min 550. Säljaren försvann in på lagret och jag hörde skramlet när sågen hamnade i återvinningscontainern och jag fick 1500 i avdrag på det ordinarie priset. Köper mina sågar från den lokale handlaren i Nyköping. Mycket trevlig personal och alltid bra koll på mina eventuella frågor. De har även service o repenhet där men än så länge.. peppar, peppar.. så har jag klarat mig utan större bekymmer.. Drygt 25 år som sagt..

Användarvisningsbild

Re: köpråd hva-såg

anersimyra  
#309106
Enstaberga skrev:Jag hade med mig en stendöd Partnersåg (grannens..) vid inköpet av min 550. Säljaren försvann in på lagret och jag hörde skramlet när sågen hamnade i återvinningscontainern och jag fick 1500 i avdrag på det ordinarie priset. Köper mina sågar från den lokale handlaren i Nyköping. Mycket trevlig personal och alltid bra koll på mina eventuella frågor. De har även service o repenhet där men än så länge.. peppar, peppar.. så har jag klarat mig utan större bekymmer.. Drygt 25 år som sagt..

Det var väl Kollberg som skickade sågen i containern antar jag.. :grin: jag hade som sagt inte ens med mig inbytessåg.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: köpråd hva-såg

valmet862  
#309110
anersimyra skrev:
Bergman skrev:Hej, jag har nyligen köpt en gård med lite tillhörande skog och skall nu till att köpa såg för att jobba lite i skogen.

Sågen ska jag använda till att ta ned ved till hushållsbehov +lite extra samt gallra lite, trädslagen är mestadels tall med lite gran och björk. Merparten av träden kommer vara under 40cm dia, mestadels under 30 tror jag.

Då jag har lite handledsproblem sen tidigare (broskbildningar) så vill jag gärna ha så låga vibrationer som möjligt, och även om priset inte är det viktigaste är det ju alltid en faktor.

Jag har kollat lite på hva 445 450 543, tanken är att köra med 13" till fällning och kvistning och sen ha ett större (16/18) på vedbacken för att enkelt finkapa.

Vad tror ni skulle passa mig bäst av ovanstående maskiner? Eller är det någon annan jag ska titta på? (kan tillägga att enbart hvakoncernen är ett alternativ)

Tack på förhand
Håkma i Stockholm säljer nya 242 XPG, 7500:- inkl.moms. 8300:- inkl.moms för en 346 XPT. 9300:- för 346 XPG.. :smile:




Finns det verkligen gamla hederliga 242xpg ännu att fås? Nån som handlat från håkma?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).