Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

LL Grävaren

18 inlägg 24342 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

LL Grävaren

Lill Junior  
#33613 Nån som har lite mer info om LL grävaren? Såg ut å va bra framkomlighet iaf, bättre än en vanlig "arsel kliare".



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33645 Lite snabbfakta LL-Grävaren:

Motor: Perkins 6-cyl. ca: 340 HK
Vikt : omkring 23 Ton
Antal avgasrör: 2
Tillverkningsår: runt 1997.
Maskinen var i Trollestorp 2005 för iordningställning att "plöja" kabel.
Är inte ett "ombygge" utan byggd från "noll" (hur man nu ser på det).
Byggd endast i ETT Exemplar !




En reklamannons i rallyprogram ifrån 2000, trakterna av Gamleby.

Längst ner maskinen i Trollestorp (Ljungby) Januari 2006.

Tyvärr talar vikten imot denna mastodont-maskin, för tung helt enkelt. Med häftig ? -Javisst :-)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33667 Det var då rejält tilltagen rova ide den då lär ja säga! 340 hk! :D

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34035 mmmh!! , mycket intressant läsning :lol: , jag har ju som sagt en 487 XL i min ägo , och den har gått 10 000 timmar , maskinen köptes av pon equipment i norge / kongsvinger ..(p.g.a att svenska säljare vid prisdisskutioner började räkna på bjuden mat och kaffe) :lol: :lol:
helt sinnessjukt enligt mig , men vi fick tag i en pärla . med ny motor dessutom , för tidigare ägare hade tydligen lyckats få motorn att gå i graven p.g.a lös oljeplugg, så en ny IVECO 215hp sitter det , och maskinen var faktiskt riktigt fin vid köpet , men nu har man ju bara bättrat på den .. packat om allt och bara i dagarna helrenoverat bägge svängväxelådorna ..jag kör ju inte året runt , så då har man gott om tid att pyssla :wink: , jag vågar nästan lova att det är den finaste 487 XL som finns 8) .. och eftersom vi mest kör på egen skog så ska den få en till uppgift nu , buskröjning även detta på egna vägar och kanske även externa uppdrag i mån av tid , så det blir kul :) man har ju 11,5 meter att fiska med ..
visst är det gammal maskin , men helt utan glapp och sånt skit !, i princip EXAKT som en CAT 550 :lol:

Användarvisningsbild

Re: LL Grävaren

Fredrik Reuter  
#304823 Hej,
Delade denna riktigt gamla tråd och lyfte ur LL Grävaren.
Tycker den förtjänar en egen tråd, visst är den häftig!

Ursprungsinläggen kommer från tråden om Skogsjan Soft

Avatar Fallback

Re: LL Grävaren

hogis  
#307059 Hej,

Dum fråga kanske, men vad hade man en sån maskin till? Gräva förstår jag, men hade man tänkt massproduktion för ett visst arbetsområde?

Användarvisningsbild

Re: LL Grävaren

Jeep  
#307065 Ohhh, vilket habegär den gav mig!
Även om jag skulle ha mera nytta av en grävmaskin så tilltalade den här mig grymt mycket. Som en traktorgrävare x100

Kanonläcker, den skulle göra sig bra på garageuppfarten vid villan :-)

Användarvisningsbild

Re: LL Grävaren

stegmaster  
#307069 Kanske ta med videoen i denna tråd med, för dom som inte redan sett den.



Användarvisningsbild

Re: LL Grävaren

loppan  
#307072 .
Senast redigerad av loppan tor 25 dec 2014, 10:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: LL Grävaren

loppan  
#307073
hogis skrev:Hej,

Dum fråga kanske, men vad hade man en sån maskin till? Gräva förstår jag, men hade man tänkt massproduktion för ett visst arbetsområde?


Den är specialbyggd för linjegrävning i tuff och stenig terräng.
Hög dragförmåga för kabelplöjning.
Tyvärr så medför den höga egenvikten att den mer blir ett bojsänke i blötmark.

Användarvisningsbild

Re: LL Grävaren

JensSkoog  
#307098 Imponerande maskin! Undrar om "spindeln" har några bilder av sin 487 XL å dela med oss, om han fortfarande är på Skogsforum.

Användarvisningsbild

Re: LL Grävaren

Fredrik Reuter  
#307103 Hej,
Jag tror det var ett tag sedan Spindeln var aktiv på forumet. Men jag har lagt ut lite frågor bland gamla forumrävar så får vi se hur det går.

Han fyller ju dessutom år idag så det vore passande om han dök upp så vi kan gratta honom!

Avatar Fallback

Re: LL Grävaren

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307177
JensSkoog skrev:Imponerande maskin! Undrar om "spindeln" har några bilder av sin 487 XL å dela med oss, om han fortfarande är på Skogsforum.


Hejsan hejsan alla glada Forumanvändare !
Och tack för gratulationer Fredrik .
Som sagt har jag inte varit så aktiv här på länge nu :) men det rullar på och jajamän , 487an är ute i skogen och just nu översnöad säkert , så " den gå la bra " och visst ska jag ta några bilder på den :smile: , men nu är man ledig och umgås med nära och kära över
nyår också , så de tar några dagar innan de kommer nostalgiska bilder :wink:
Ha de gott och god fortsättning på er alla :smile:

Användarvisningsbild

Re: LL Grävaren

totte  
#307305 Se på ..., spindeln dyker upp igen! Kul att höra från dig! God fortsättning och Gott Nytt År!

Avatar Fallback

Re: LL Grävaren

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308139
totte skrev:Se på ..., spindeln dyker upp igen! Kul att höra från dig! God fortsättning och Gott Nytt År!


Jajamen , jag är en seg jäkel , precis som farfar min var , mig slipper ni inte ännu , och gott nytt år på er alla glada !

" det är bättre att köra en dag och ha betalt , än att köra 100 dagar och inte ha något över "

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).