Traktorn i skogen

Griper X eller Gripper E eller OFA EKO brodd

6 inlägg 5944 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Griper X eller Gripper E eller OFA EKO brodd

Jamt  
#299709 Verkar som en del här på forat är missnöjda med nyvabs Griper X. Men hur är deras Griper E i kvalite? Har även funderingar på OFAs EKO brodd som inte är så mycket dyrare än Griper E. Kom gärna med omdömmen ni som har någon av ovanstående kedjor.

De ska i huvudsak användas vid snöskottning, bland annat en 1,7km grusväg som ska hållas öppen.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Griper X eller Gripper E eller OFA EKO brodd

axwell  
#299715 Om OFABs kedjor fortfarande har så bra metall som mina drygt 10 år gamla tvärlänkade och Nyvab fortfarande håller samma låga kvalite´ som mina ca 3 år nya kedjor; då är valet enkelt.

Om OFABs kostar runt det dubbla, välj dom.
Fyra gånger mer, gör ett överslag på hur länge du skall ha kvar fordonet.

Användarvisningsbild

Re: Griper X eller Gripper E eller OFA EKO brodd

rokon  
#299716 Griper M piggkätting ur Nyvab's sortiment blev i alla fall jag mycket nöjd med, mest egen skogskörning för egen ved samt 12 km grusväg enkel sträcka för att nå skiftet. Dess mönster är behagligt för vägkörning även när man kör för fullt.
Senast redigerad av rokon tor 20 nov 2014, 21:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Griper X eller Gripper E eller OFA EKO brodd

ÅsaNisse  
#299736 Har kört på Nyvabs kedjor typ Griper M både på väghyvel och skogstraktor och aldrig behövt klaga.
Funkar bra på väg i fullfart och i terräng då det gäller att få fäste.
Slitstyrkan beror mycket på körningen. Kommunens väghyvel slet ut två omgångar per säsong och jag en halv. Skillnaden var att jag styrde runt gathörnen och kommunföraren satte bladet i kantstenen och sladdade runt.

Avatar Fallback

Re: Griper X eller Gripper E eller OFA EKO brodd

rikard_e  
#299808 Jag köpte etl8 när jag plogade snö hemma. körde hem några lass ved från en skogsväg.

Jag har nog bytt alla byglar mellan sidolänk och tvärlänkarna.
Rena skiten.

Dock har jag ingen aning om hur gripper e eller x är.

Eftersom jag blev såpass missnöjd så fick jag tag på OFA istället.

Användarvisningsbild

Re: Griper X eller Gripper E eller OFA EKO brodd

Aqualize  
#301816 Tvekade på Griper-X, lade till lite för Griper-M. Inte monterade än. Har 1-2 cm mönster på bakhjulen (2wd) så något måste man ju ha. Ska köras på (oftast) upplogad backe men är lite brant och det kan ju frysa till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).