Före och efter jobbet

När är det dags att byta jobb?

23 inlägg 12303 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När är det dags att byta jobb?

meknisse  
#299478 Vilka orättvisor tycker ni att man som anställd ska tolerera från en arbetsgivare?

Jag har vart anställd på en firma i 2,5 år. Företaget är bland de största landet i sin bransch. Men jag kommer inte överens med chefen längre. Listan kan göras lång över saker jag är missnöjd med men framför allt är det min servicebil som är största problemet.

Den är från -98, utan ac, hög ljudnivå i hytten, endast en högtalare ger ljud ifrån sig och den är spräckt, väghållning som en överlastad kundvagn, mm. Listan kan göras lång men ni förstår att den är utsliten.

I början av aug fick jag en ny bil efter mycket tjat. Dock inte för att jag tjatat utan pga av att den blev över på en annan av firmans anläggningar. Den var fabriksny och endast utrustad med hyllor i skåpet. Sen fick jag fixa resten. Innerbelysning, arbetsljus, elverk, kompressor, skruvstycke, det krävs mycket utrustning för att reparera skogsmaskiner i fält. Det mesta har jag gjort på betald övertid.

Sen har jag fått reda på att kollegor som precis fått nya bilar har fått automatlåda för att de ville ha det. Men jag får inte en fjädrad stol trots att alla andra har det i sina bilar. Jag har provkört deras bilar och känt vilken skillnad det betyder för komforten med en fjädrad stol.

Idag har det alltså gått tre månader sedan jag fick bilen och den är fortfarande inte klar att användas. Vi har så mycket göra att jag får aldrig tid under ordinarie arbetstid och jag har tröttnat på att jobba över.

I förrgår undrade chefen om jag inte blir klar nån gång... Så nu ska jag leta efter ett annat jobb. Rätt eller fel???



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: När är det dags att byta jobb?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299486 Ett tips är att inte gå och reta sig. Antingen försöker man lösa detta, och säga "Hej, jag är missnöjd med min servicebil. Jag hinner inte fixa den på övertid, och måste ha en bra bil". Om då chefen säger att "Oj, är det så allvarligt, vi ordnar det!", kommer du trivas på jobbet?

Eller så byter man. Men att byta till likadant jobb kan man lätt hamna i samma inställning till jobbet.

Avatar Fallback

Re: När är det dags att byta jobb?

meknisse  
#299488 Jag har flera gånger diskuterat med chefen och beskrivit problemen, men han bryr sig inte. Han bryr sig inte om jag trivs heller.

   TS
Avatar Fallback

Re: När är det dags att byta jobb?

jannee  
#299500 Trivs man inte ska man självklart byta. Inte för att det med säkerhet kommer att bli bättre på det nya men i alla fall annorlunda.
Vi är alla olika. För vissa betyder arbetsmiljön mest, för andra lönen o.s.v.
Man ska längta efter att gå till jobbet men även tycka det är skönt när man till sist får åka hem.
Meknisse, tänk efter vilket är mest betydelsefullt för dig. En ny (nyare) bekvämt arbetsfordon eller en fast anställning, en lön som du är nöjd med eller är det personkemin mellan dig och din chef som inte stämmer. Är det sistnämnda - bara byt, blir troligtvis aldrig bättre och förmodligen känner ni i så fall likadant för varandra.

Avatar Fallback

Re: När är det dags att byta jobb?

meknisse  
#299543 Tack för ditt svar jannee!

   TS
Avatar Fallback

Re: När är det dags att byta jobb?

surjämten  
#299548 Livet är för viktigt för att slösas bort på otillfredsställande/dåliga omständigheter.

Användarvisningsbild

Re: När är det dags att byta jobb?

T Landström  
#299550 Jag känner igen mig lite... Jag är väldigt kluven till mitt jobb...trivs med arbetskamraterna men efter att i 3 år spikat block och komponenter till Moelven Byggmodul så känns det som jag kan det och är nog egentligen lite överkvalificerad för den arbetsuppgiften...

Användarvisningsbild

Re: När är det dags att byta jobb?

Erre  
#299552 Jag väntade tre år för länge med att byta jobb. Fastnade i det här med att jag kunde det jag gjorde, satt säkert ( ingen större risk för uppsägning), skaplig lön.
Men jag trivdes inte!!
Och vågar man inte riskera att bli sist in på ett företag kan man ju aldrig byta. Så det är bara att våga satsa!
Du spenderar ALLDELES för mycket tid av ditt liv på jobbet för att gå där och vantrivas.
Jag bytte som sagt och det är bland det bästa jag gjort på länge!!
Stå på dig och hitta något du tycker är kul!

Avatar Fallback

Re: När är det dags att byta jobb?

brassel  
#299555 Någon sa till mig nått som fick mig att fundera för några år sedan:
" om de privata inte tar skada bör man nog byta anställning eller åtm. sysselsättning i anställningen ibland vare sig man trivs eller inte"
Tror de ligger mycket i det.

Användarvisningsbild

Re: När är det dags att byta jobb?

totte  
#299569 En chef som inte bryr sig är inte värd att behålla bra anställda. Att han inte bryr sig om bilen må vara, men att han inte bryr sig om du trivs, det är en tydlig indikation på att du inte skall vara kvar där. Det blir inte bättre, dåliga chefer blir nästan aldrig det och då blir inget annat bättre heller.

Avatar Fallback

Re: När är det dags att byta jobb?

enbhen  
#299599 Byt om du kan, tror inte du kommer att trivas även om du får fjädrad stol. Har just sagt upp mig efter många år där jag bara blivit mer och mer less på jobbet/arbetsgivaren. Känns riktigt bra att byta men jag tror mig veta hur du känner. Sen tror jag som några andra i tråden att det är bra att byta jobb ibland. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: När är det dags att byta jobb?

meknisse  
#306541 Dags att uppdatera läget:
Det krävdes endast tre telefosamtal innan ett nytt jobb var ordnat, 12 jan börjar jag på ett nytt ställe :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: När är det dags att byta jobb?

isteskog  
#306546 Lycka till med det nya jobbet! :smile:

Avatar Fallback

Re: När är det dags att byta jobb?

Jim_the_one  
#306547 :-bd \m/

Avatar Fallback

Re: När är det dags att byta jobb?

meknisse  
#306548 Tack ska ni ha :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).