Skördare

Vilken ska man välja????

4 inlägg 4812 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken ska man välja????

johan  
#1190 Hej !
Jag funderar på att köpa en till sködare. jag står just nu och väljer mellan en nokka profi smart och en rottne 2004 ,
ena maskinen är 2,3 o den andra är 2,25 bred, kran är 8,5 o 7,0m ,aggr keto 51 ld o rottnes 400..

Varför jag funderar på att på att köpa en till ,högre krav på avverknings kap och jag har sett att ofta när man kommer till ett obje så är det både 2G och keln slutavverkning, (det är ca 3000m3 på 6mån i 2G).

jag har frågat uppköparna vad dom tycker men man får inte något svar..
en del säger att 2,3 m är för brett, men en h8 med 700-hjul är 2,40 men en sån går bra.M.M

så jag undrar är det någon som har erfarenheter av sånt här eller en annan synvikel.
mvh johan



   TS
Avatar Fallback
Norge  
#1191 Hej Johan !

Med Rottne 2004 med 400 agr. så får en maskin som kan användas i 2G ochså då du tar ganska stora träd med den.Nokkan känner jag inte till så bra, jag sätter ett frågetecken när det gäller service och delar. Dessutom så är väl nokka maskinen stickvägsgående . Jag har kört Rottne 400/2 agr. nu i 7 år först m 2004 och nu med 5005 och tycker att den fungerar bra

Mvh. Norge

Avatar Fallback
johan  
#1199 Hej !
nokka gör en maskin i smalt utförande maskinen blir då 2,3 m bred och har en vändradie på 4,6m. ramens vridvinkel är 52 grader
den säljs som bestånsgånde i finland.
delar till maskinen går att få tag i utan några större problem.

jag har varit och prov kört en nokka och det jag tyckte att den var väldigt stabil med tanke på att man tog ett stort träd (i 2G) på rak kran (8,5m ut).
jag tycker då att boggin borde lätta litte då , och så var det hytten stor och rymlig .

många funderingar
Johan

   TS
Avatar Fallback
Norge  
#1203 Hej!

Jag har kollat upp Nokka profi med fabriken och att kalla en maskin för beståndsgående när de väger 12850 kg och är 6,44m lång är väl optimistisk tycker jag . Har du prövat och köra den i mellanzonen ? Nokkan är 2 meter längre än en 2004 och en meter längre mellan axlarna.



Mvh Norge

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).