Trädfällning (arborist)

Klatretau DRT

5 inlägg 3017 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klatretau DRT

Tretoppen  
#297109 Har planer om å kjøpe nytt klatretau, og er usikker på hva jeg skal velge; 11,5 eller 13 mm?
Noen som har erfaring med både 11,5 og 13 mm og kan fortelle meg forskjeller i praktisk bruk?

Foreløpig har jeg sett på Samson Arbormaster, men det er jo så mye å velge mellom...

Bruker kun DRT.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Klatretau DRT

Ferguson system  
#297149 11,5mm-12,5mm Egner seg bedre til friksjonsknuter som f.eks prusik enn 13,5 mm. 13 Mm og grøvre er bra til rigging/trekking. New England Hi-Vee er et bra 12,5 mm tau, lang levetid og smidig. Friksjonsknutene biter bedre på tynnere tau.

Avatar Fallback

Re: Klatretau DRT

Homo abies  
#297209 Mycket att välja på.... Joo.. olika materialkombinationer med olika egenskaper t.ex. styrka, elasticitet, vikt, elektrisk ledningsförmåga och friktion . Det kan upplevas lättare att få grepp om grövre linor men de blir tyngre.
Att det generellt skulle vara lättare för friktionsknuten att bita på tunnare lina är jag tveksam till.. det är nog mer en fråga om förhållandet i dimension mellan de två linmaterialen, friktionslinans böjradie - formbarhet (hur löst slagen den är) och de ingående materialen (hur stor friktion de skapar tillsammans) än bara dimensionen på klätterlinan i sig.

Avatar Fallback

Re: Klatretau DRT

Tretoppen  
#297230 For prusik/friksjonsknuter er det en gyllen regel om at prusiktauet bør være 2 mm smalere enn hovedtauet. Da skal det i utgangspunket bite like bra uavhengig av dimensjonen på hovedtauet, men overflaten på hovedtauet har selvfølgelig noe å si.

Takk for tips om New England Hi-Vee; skal ta en nærmere titt på det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klatretau DRT

Huskyman  
#297259 Jag klättrar i huvudsak på Hi-Vee från New England. Det är väl 12mm om jag inte minns fel? Bra rep.
För mig är det också viktigt att alla mekaniska attiraljer passar ihop (foot- hand ascenders etc...) med repet. 12mm funkar bra till det mesta. Gri-Gri undantaget. Den passar bättre med rep runt 10mm...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).