Avverkning (slutavverkning)

Nyss blivit med gård

6 inlägg 4233 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nyss blivit med gård

Veggan  
#296340 Jag är tacksam om någon vill guida mig när det gäller avverkning.

Jag har ca 824 m3sk skog som är mogen för avverkning och ytterligare 237 m3sk gallring.

Skiftet är 10 Ha plan mark med väg.
Blandskog.
4% Tall
18% Gran
Resten löv och Ädel.

Vad kan nettot bli på detta?

/veggan



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Nyss blivit med gård

slatte  
#296342 Vilken del av landet befinner du dig i ?

Avatar Fallback

Re: Nyss blivit med gård

Veggan  
#296343 P bonne nära Borås, Västergötland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyss blivit med gård

slatte  
#296345 Jag har inte så mycket information om skogen i sig ålder medeldiameter mm men jag gissar på 400K

Avatar Fallback

Re: Nyss blivit med gård

Futurawood  
#301767 Du har kanske fått svar på din fråga. Men det enklaste och enda rätta för att du skall veta hur mycket du kommer att få är att kontakta 2-3 st virkesköpare och erbjuda dem vad som behöver avverkas. Inte bara värdet i pengar avgör utan vilken relation du får med köparen. Det tillkommer alltid en del kringkostnader och även kringtjänster som man skall ta med i hela affären. Det kan var kostnader för vägar, förbättring av avlägg mm. Samt efter avverkningen kommer föryngring av den avverkade ytan. Detta kan bli ett plus om det tas med i virkesaffären.
Välj den köpare som har bäst pris i förhållande till hela affären och den relation som ni får med köparen. Det kommer väl antagligen fler affärer i framtiden och då kan det vara bra med en god relation.
LAJ

Avatar Fallback

Re: Nyss blivit med gård

rikard_e  
#301769 Hej, Bor utanför Borås jag med.

Det är svårt att säga utan att kunna se det. Övergrov, grov, medelgrov, klen ?
Längd och mängd röta.

Har en god vän som håller på med en avverkning häromkring, den bör sluta på runt 750-850 m3.
samt en gallring på runt 3 hektar.

Men du verkar ha en stor mängd löv vilket gör det svårare att räkna.

Vill du ha tips om duktiga virkes köpare så har jag kontakt med två bra jag kan rekomendera.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).