Traktorer och processorer

Vesslans Valtra A-75 tråd

55 inlägg 35233 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vesslans Valtra A-75 tråd

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293630 Så, nu när nyförvärvet står på gården så är det ju passande med en tråd!

Lite Fakta:
Modell: Valtra A-75
År: 2003
Timmar: 1500
Hytt: Skog
Utrustning: Frontlastare, bukplåt, 2 skopor o stengrep (alla nya)

Jag tänkte komplettera med en rutkil, piggkedjor och lite nya lampor (Led eller Xenon är frågan?)
Om det nu är någon som har en likadan så undrar jag hur Ni löst upphängningen av ventilpaketet i bakrutan (det är ju bara en smal plåt som fönstret stänger mot)? Tips o bilder mottages tacksamt!

Åså en Bild!
Valtra.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vesslans Valtra A-75 tråd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293640 Dra bultarna mellan motor och kopplingskåpa så att han inte går av på mitten för dig. 10 st M12 med insexskalle. De två översta når du bara om du tar ur batteriet och plåten som det står på.

Användarvisningsbild

Re: Vesslans Valtra A-75 tråd

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293644
Skogsola skrev:Dra bultarna mellan motor och kopplingskåpa så att han inte går av på mitten för dig. 10 st M12 med insexskalle. De två översta når du bara om du tar ur batteriet och plåten som det står på.



Tackar för tipset!
Jag tror att detta redan skett då kopplingen byttes på garanti när den var ny!

V
(Som ska kolla ändå)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vesslans Valtra A-75 tråd

rikard_e  
#293647 Går alltid att efterdra lite!

Är rätt avundsjuk.....

Vad har du för vagn till?

Användarvisningsbild

Re: Vesslans Valtra A-75 tråd

stegmaster  
#293652 Grattis til köpet, kommer bli bra det där. :grin:


Kan bidra med några bilder på hur jag har mitt ventilpaket(utan rutekil):

20140303_111733.jpg


DSC_4875.JPG


DSC_4877.JPG

Användarvisningsbild

Re: Vesslans Valtra A-75 tråd

totte  
#293653 Trevligt herr Huberthus! Förr eller senare (troligen) kommer jag upp och kikar på ekipaget.

Avatar Fallback

Re: Vesslans Valtra A-75 tråd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293665 Jag lade en spikregel 75 X 38 på tvären och hängde paketet på. Satt perfekt.

Avatar Fallback

Re: Vesslans Valtra A-75 tråd

Axl  
#293672 Mitt sitter i nedersta och översta toppstångsfästet, då slipper man lyfta det så högt.

Användarvisningsbild

Re: Vesslans Valtra A-75 tråd

stegmaster  
#293679
Axl skrev:Mitt sitter i nedersta och översta toppstångsfästet, då slipper man lyfta det så högt.

Jag lyfter inget i höjdled, utan endast 20-30cm fram och tilbaka vid til och frånkopling.
Parkerar så här, så paketet kommer helt inntil bakveggen på traktoren, när man ska kopla på vagnen.


013 - Kopi.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vesslans Valtra A-75 tråd

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293720
rikard_e skrev:Går alltid att efterdra lite!

Är rätt avundsjuk.....

Vad har du för vagn till?



En Farma 9t med 6m kran!

V

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vesslans Valtra A-75 tråd

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293727
stegmaster skrev:Grattis til köpet, kommer bli bra det där. :grin:


Kan bidra med några bilder på hur jag har mitt ventilpaket(utan rutekil):

20140303_111733.jpg


DSC_4875.JPG


DSC_4877.JPG



Tackar stort för bilderna!

Med risk för patentintrång så kommer jag nog att stjäla iden!
Mest imponerad blev jag av den finurliga ställningen för att hålla ventilpaketet på vagnen!

Nu är det som bekant Älgjakt hela veckan men jag lovar att återkomma med bilder när det är klart!

Funderar nu på var jag ska hitta ett passande stolsöverdrag / smutsskydd?

Cheers V

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vesslans Valtra A-75 tråd

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293729
totte skrev:Trevligt herr Huberthus! Förr eller senare (troligen) kommer jag upp och kikar på ekipaget.



Låter som en mycket bra ide!
Du är alltid välkommen!

V

   TS
Avatar Fallback

Re: Vesslans Valtra A-75 tråd

Brickan  
#293750
stegmaster skrev:
Axl skrev:Mitt sitter i nedersta och översta toppstångsfästet, då slipper man lyfta det så högt.

Jag lyfter inget i höjdled, utan endast 20-30cm fram och tilbaka vid til och frånkopling.
Parkerar så här, så paketet kommer helt inntil bakveggen på traktoren, när man ska kopla på vagnen.


013 - Kopi.jpg
Det där ser intressant ut. Visa gärna fler bilder, fler detaljer. Hur hänger paketet på vagnen? på traktorn? Hur flyttar du mellan?

Jag var ett tag inne på att fästa paketet på en stång likt dig och låta den sitta där för gott. Stången skulle vara ledad nertill så att man kunde dra stången lite framåt, mot traktorn för att köra kran och lite bakåt för transport/parkering, men det har inte blivit något. För mycket oklart.

Användarvisningsbild

Re: Vesslans Valtra A-75 tråd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293752 Alltid trevligt med ny traktor! Åxå mkt skoj med egen tråd om traktorn/maskinen/grejen/ämnet.

Användarvisningsbild

Re: Vesslans Valtra A-75 tråd

stegmaster  
#293753 Får tillägga at jag inte var helt presis då jag sa at jag lyfter inget i höjdled, för jag får ju lyfta paketet upp ca 5-10cm upp från stången(spettet) som paketet henger på vid tilkoplingen, och samma vid frånkopling lyftas paketet upp 5-10cm från sitt fäste i hytten och ut ca 20-30cm för at glida ner på stången(spettet)ni ser på bilden.
Stången er altså et spett(som det heter på Norsk) som alltid finns med på traktoren oavsett vid användning av skogsvagnen.
Svetsadet dit et bit firkantrör på draget för att setta i spettet när vagnen parkeras och paketet ska ut av traktoren.
Altså flyttandet av paketet från vagn til traktor och vica versa föregår innifrån hytten.
Finns säkert smidigare lösningar enn denna, men det blir inga spesielt tunga lyft med denna metod, even om paketet väger en del.
Att parkera paketet på t.eks svängcylindrana och sen stå på draget och lyfte hele skiten derifrån til traktoren er ju nästan självmord.(fråga inte hur jag vet) :wink:

Har ingen fler bilder just för tilfället.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).