Massaved

Längder på massaved

44 inlägg 56446 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Längder på massaved

rikard_e  
#292566 Hejsan, undrar om man tjänar något på att apptera massaved 3.30 istället för 3 meter.
Tycker 3 meter är kanske onödigt kort och jag vill absolut inte köra fallande när genomsnittet ska ligga på 4.60.


Så tjänar man något på att kapa dom 3.30 istället? eller mäts det ändå in som 3 meters?

Tack på förhand /Rikard.



   TS
Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

jannee  
#292567 Du får betalt för den längd du har = 3.3 meter

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292572 I teorin. I verkligen går ingen mätare och kollar längden på tremetersved. Om det inte möjligen är tydligt kortare.

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

jannee  
#292575 FEL, jag får inte alltför sällan en medellängd på 310 centimeter.
Varför inte mäta längden eftersom de alltid mäter höjden, bredden är ju alltid densamma

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

skotarmasse  
#292582 Tänk på att maxlängden på 3meters massaved är just 3,3m, kanske lätt hänt och aptera lite övermål.

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

rikard_e  
#292621 Okej! jo såklart att man då apterar under 3.30.

Men har sett att på brännmassa ser det ut som många kör med 4 meters, finns detta inom barrmassa ock?

   TS
Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

skotarmasse  
#292625 Barrmassa fallande får vara mellan 2,9och 5,79 sedan är väl önskad medellängd någonstans vid 4,5m,du kan ju aptera allt 4m jag är lite osäker på om
det blir avdrag för det.

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

jannee  
#292632 Fallande barrmassa apterar du allt 4,2 meters längd = ok.

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

rikard_e  
#292665 Okej, hade för mig att barrmassa skulle vara 290-550 och ett genomsnitt på över 460.
Nu säljer jag det mesta åt vida.

   TS
Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

Bengt.Svensson  
#292667
jannee skrev:FEL, jag får inte alltför sällan en medellängd på 310 centimeter.
Varför inte mäta längden eftersom de alltid mäter höjden, bredden är ju alltid densamma

Jag hugger alltid gallringsmassaved som 3,00 meter medan jag hugger massaved från grov skog till 2,75-3,00 meter (smålänning som man är så försöker man få så mycket timmer som möjligt...) All massa brukar mätas in i Mönsterås och har i alla år varit inmätt som 3.00 meter i medellängd, trots att de grövsta massabitarna oftast är under 3 meter.

Användarvisningsbild

Re: Längder på massaved

Vardon  
#360257 Ska försöka mig på att hugga massaved och sälja, om jag tittar på tex mellanskog i mitt område så säger de :

Fallande längd - 3 - 5,50 m (sträva efter medellängd på ca 4,5 m)

Standardlängd 3 , 0 m bör undvikas att tillredas, prisavdrag på 15 kr / fub.

Hur hade ni gjort ? Jag funderade på att mer eller mindre hugga 4,5 meters längder och vara nöjd. Tror gallringen är så pass grov att det inte blir alltför mycket kvistande utan att det blir alltför mycket kvar. Eller tänker jag fel? Känns som efter alla avdrag med frakt, snö i välta, små levereanser och avdrag för avdragandets skull blir det inte så mycket kvar om man hugger 3 meters bitar.

hur gör man vettigast?

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

rikard_e  
#360305 Antar att du ska manuellgallra, ålder, höjd och grovhet på bestånd?

ibland kan det vara bättre att ta fallande massaved om du har lång utskotningsväg och dina stickvägar inte svänger något, då finns risk för stamskador när du svänger vagnen.

Det fina med kort massa är att du får bättre viktfördelning på bakaxeln på traktorn, inget vidare kul att köra om det är långt till upplägg. Du slipper stamskador då 3metare är smidigare att hantera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

rikard_e  
#360306 Antar att du ska manuellgallra, ålder, höjd och grovhet på bestånd?

ibland kan det vara bättre att ta fallande massaved om du har lång utskotningsväg och dina stickvägar inte svänger något, då finns risk för stamskador när du svänger vagnen.

Det fina med kort massa är att du får bättre viktfördelning på bakaxeln på traktorn, inget vidare kul att köra om det är långt till upplägg. Du slipper stamskador då 3metare är smidigare att hantera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Längder på massaved

T Landström  
#360330 Är Mellanskog så petiga...???
Jag huggar alltid 3 meters massaved...

Avatar Fallback

Re: Längder på massaved

isteskog  
#360336 Det går att få bort 3metersavdraget på Mellanskog! Prata med inspektorn att du skickar massaveden till någon annan virkesköpare så ordnar det sig :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).