Öppna kategorin

JORD OCH SKOG SLÅR ZORN

12 inlägg 6845 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

JORD OCH SKOG SLÅR ZORN

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292260 JORD OCH SKOG SLÅR ZORN
Jag gratulerar ABBA-stjärnan Benny Andersson till en bra affär. En Zorntavla inköpt 1980
för 860 000:- såldes nu för 12 Mkr och gav 14 gånger insatsen. Hade Benny istället köpt
åkermark i Skåne, av bästa klassen, hade dock investeringen med råge slagit tavelinvesteringen.
Den bästa åkermarken kostade då 30 000:- per ha och motsvarande jord idag kostar minst
360 000:- per ha. Detta ger 12 gånger pengarna. Emellertid har jorden gett avkastning varje
år, i början med 10 procent och nu med två procent av marknadsvärdet. Den sammanlagda
avkastningen hade gett ca 5 Mkr. Drar vi skatt med 30 procent har vi 3,5 Mkr kvar, dvs totalt
860 000:- x 12 + 3 500 000:- = 13 820 000:-. Detta ger 16 gånger insatsen. Notera att Benny
årligen hade kunnat konsumera avkastningen. Hade avkastningen sparats hade nuvärdet med
ränta på ränta varit ännu högre, ca 15,25 Mkr. Skogsvärdet har utvecklats parallellt med åkermarkspriset.
Det bör även noteras att man vid inköpstillfället inte vet vilken tavla som ökar i värde i framtiden.
De flesta tavlor ökar inte i värde eller t o m sjunker. Däremot har all jord och skog haft
denna redovisade utveckling.
Tavlans ”härlighetsvärde” har kostat Benny drygt 50 000:- per år jämfört med en realinvestering!
Lund i juni 2014
http://www.skanegardar.se/uploads/userf ... 202014.pdf



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: JORD OCH SKOG SLÅR ZORN

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292279
Zalman skrev:Tavlans ”härlighetsvärde” har kostat Benny drygt 50 000:- per år jämfört med en realinvestering!

Han har nog råd med det :grin:

Avatar Fallback

Re: JORD OCH SKOG SLÅR ZORN

Chuck Norris  
#292283 Kul läsning. dock historia. Följdfrågan blir då: vilken är den bästa investeringen de kommande 35 åren. Jag vågar nästan sätta skallen på att det inte är jordbruksmark i Skåne och inte heller skogsmark.

Användarvisningsbild

Re: JORD OCH SKOG SLÅR ZORN

Vardon  
#292293 Alltid lätt att vara efterklok.

Om du i oktober 2006 hade köpt för 100 000 kr vid introduktionen av Northland Resources hade du fått betala 745 kr / st och fått 135,2 aktier.

I juni 2007 hade du kunnat sålt dem för 2 980 kr st dvs 402 896 en lätt ökning med cirka 400 %.

Idag kan du sälja dina 134 aktier för 0,87 kr / st = 116,58 kr, en lätt förlust på nästan rubbet.

Om du istället hade köpt 33 cl ölburkar för 9,50 + 0,50 i pant 2006, hade du fått 10 000 ölburkar. Dessa hade du senat kunnat panta (innan panten ändrades) och fått 5 000 kr kvar om du sparat pegarna i en burk. 10 000 burkar är 416 flak, på 8 år blir det 52 flak / år dvs ett flak i veckan och det behöver ju inte vara tråkigt.....

Priserna för Northland är iofs norska pestas, omräknade efter spliter och annat och ölbrukarna i svenska kronor men ni förstår, det är lätt att vara efterklok (Källa avanza.se)

Användarvisningsbild

Re: JORD OCH SKOG SLÅR ZORN

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292294
Vardon skrev:det är lätt att vara efterklok


Jovisst, men roligt är det! :smile:

Avatar Fallback

Re: JORD OCH SKOG SLÅR ZORN

isteskog  
#292296 Långsiktigt är köp av jord och skog nog en bra investering!
Det görs ingen ny mark :wink:

Användarvisningsbild

Re: JORD OCH SKOG SLÅR ZORN

machonisti  
#292332
Chuck Norris skrev:Kul läsning. dock historia. Följdfrågan blir då: vilken är den bästa investeringen de kommande 35 åren. Jag vågar nästan sätta skallen på att det inte är jordbruksmark i Skåne och inte heller skogsmark.

Det är just därför det kan bli så, när ingen tror på det.

Användarvisningsbild

Re: JORD OCH SKOG SLÅR ZORN

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292376
isteskog skrev:Långsiktigt är köp av jord och skog nog en bra investering!
Det görs ingen ny mark :wink:

Jo, i Holland :!:

Avatar Fallback

Re: JORD OCH SKOG SLÅR ZORN

isteskog  
#292381 (Hol)ler mig till Svedala jag.... fast här har vi ju landhöjningen förståss :lol:

Användarvisningsbild

Re: JORD OCH SKOG SLÅR ZORN

machonisti  
#292385
isteskog skrev:(Hol)ler mig till Svedala jag.... fast här har vi ju landhöjningen förståss :lol:

I Österbottens långgrunda stränder tillverkar moder jord mark som s... bara den.

Avatar Fallback

Re: JORD OCH SKOG SLÅR ZORN

isteskog  
#292389 Man kanske ska loda utanför Norrlandskusten och sen köpa in fastigheter med strand mot havet! Ens barnbarnsbarnbarn kanske får enorma arealer extra mark ... :wink:

Användarvisningsbild

Re: JORD OCH SKOG SLÅR ZORN

machonisti  
#292391 För snabb affär bör man loda kort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).