Traktorer och processorer

Snöslunga eller snöfräs ?

9 inlägg 17249 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snöslunga eller snöfräs ?

Mikkel  
#289063 Någon som har erfarenhet av snöslunga (trattliknande plog) eller snöfräs (rak), vilket är bäst för en liten traktor typ mf35. Undrar en med 300 m egen väg och som inte vill skotta själv.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Snöslunga eller snöfräs ?

Tosca  
#289085 Troligtvis fungerar slungan bäst på den traktorn, jag gissar att fräsen behöver lite högre effekt.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga eller snöfräs ?

Mikkel  
#289143 Ja, jag har förstått att snöfräsen klarar blötsnö bättre men kräver större traktor. V-slungan verkar kunna gå på mf35 och torrsnö, men om det blir blött o klister, fastnar allt som en propp eller vad händer. Tål att tänka på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga eller snöfräs ?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289145
Mikkel skrev:Ja, jag har förstått att snöfräsen klarar blötsnö bättre men kräver större traktor. V-slungan verkar kunna gå på mf35 och torrsnö, men om det blir blött o klister, fastnar allt som en propp eller vad händer. Tål att tänka på.


Tror inte att en snöfräs passar ditt behov.
Nackdelen med snöfräs är att den är så kort att den kan börja hoppa och vibrera
under ogynnsamma omständigheter. Dessutom så ryms mindre snö i den
om man måste dra snö utan möjlighet att slunga, vilket kan uppstå
på en gårdsplan med många hus.
Den är ofta dyrare än en vanlig v-slunga.

Visst kan en fräs vara bättre i sursnö, men har själv kört
en v-slunga i många år och har ytterst sällan haft problem med sursnö.

En snöfräs fungerar bäst om den är stor och tung
och har en stark traktor som driver den.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga eller snöfräs ?

totte  
#289150 En V-slunga skall hållas blank och fin invändigt. Börjar färgen släppa och det blir rost skall insidan målas med blank lackfärg. En ordentlig överhalning med silikonvax invändigt förbättrar också en hel del. Är den i bra skick skall det mycket till för att blötsnön inte skall åka igenom.

Sen är ju en snöfräs en betydligt mer komlicerad apparat, vinkelväxlar och reduceringsväxlar, mm. En V-slungas rörliga del är bara en axel med impeller. Det finns inte mycket som kan gå sönder och om det gör det så är det vanligen mycket enkelt att reparera. Lagom stor V-slunga funkar fint även med en rätt liten traktor i all slags snö, har jag kunnat se under alla åren i Norrland.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga eller snöfräs ?

Mikkel  
#289182 Bra synpunkter från Zalman o Totte. Nu börjar det klarna vad jag ska skaffa, en V-slunga. Måste jag köra med motorn på högsta varv för att den ska få fart på snön eller fungerar den på normalt motorvarv. Det beror förstås på vilken växel jag åker med men undrar om det krävs fullvarv på en liten mf35. Har just gjort en helrenovering med nya cylinderfoder mm och tänkte köra lite lugnt i början.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga eller snöfräs ?

Bax  
#289188 På farsans MF135 behövdes ganska högt varv (1700-2100) när jag körde den annars hinner det stocka sig duktigt i slungan, åsså kastar den ingenting med lågt varv utan bara lägger det över kanten.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga eller snöfräs ?

Mikkel  
#289198 1700 rpm motorvarv motsvarar 540 rpm på kraftuttagstappen enl instruktionsboken, det får jag väl stå ut med. Nu gäller det bara att hitta en på Blocket eller andra ställen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga eller snöfräs ?

Ferguson system  
#289200 Det som kan være lurt å gjøre for at det ikke skal tette seg er å sjekke avstanden på vifta inn mot huset. Er det for stor avstand kaster ikke fresen godt nokk. Da kan man feste på gummilister på skovlene for å få den til å kaste bedre. Legger ved video som viser det i praksis.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).